Gå til innhold

Dette med talefeil hos barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på fire år sliter med å si 'R' (jope = rope) og 'L' ( jøpe = løpe). Vi prøver å øve på det ganske mye ved å stå foran speilet å føre tungen rett plass, men det virker ikke som om det går inn.. Er det ikke på tide at han lærer seg dette nå? Noen tips til hva jeg kan gjøre? Vil jo ikke at dette skal bli et problem for han.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få sjekket om han har stramt tungebånd. Har han det er det umulig å få til R skikkelig.

Skrevet

Men jeg mener at dette var noe som ble sjekket på treårskontoll på helsestasjonen..?

Skrevet

Vår gutt på 7 år har samme problemet. Har trent mye på det selv, men hjelper ikke. De får ikke hjelp før de er 8 år :(

Anonym poster: 7b1163c17c6de27bdf3cb6064f123ebe

Skrevet

Vår gutt på 7 år har samme problemet. Har trent mye på det selv, men hjelper ikke. De får ikke hjelp før de er 8 år :(

8 år!!? Dæven! Da får man bare fortsette å øve da..
Skrevet

Bare slapp av du. han er jo bare 4 år :) datteren min er 6 år å kan fremdeles ikke si R, noe som i hennes tilfelle begynner å bli i seneste laget...

De bør kunne si R i 7 års alderen så vidt jeg vet men før det kan du bare slappe av. Mange av kullingene til datteren min kunne ikke si R da de var 4 år men nå er bokstaven på plass :D

Min datter har nedsatt hørsel noe som de mener kan påvirke språket hennes litt så jeg stresser ikke :P

Skrevet

Men jeg mener at dette var noe som ble sjekket på treårskontoll på helsestasjonen..?

Aner ikke om det er vanlig, min er ikke mer enn 2,5 år. Er du i tvil om det ble gjort så burde du spørre om det i det minste. For er det det som er problemet så er det enkelt å gjøre noe med.

Skrevet

Den rullende R-lyden er vrien og mange barn er ikke fysiologisk klare til å få det til (m.t.p. bl.a. tannstilling) før de er i seksårsalderen.

Flott at dere øver! Det finnes mange munnmotoriskevøvelser man kan gjøre; blåse såpebobler, drikke med sugerør, rim og regler, "tungetrim" - det et bare å kjøre på :)

Skrevet

Ta det opp med barnehagen eller helsesøster de pleier å få henvisning videre til talepedagog/logoped. Det kan hjelpe sønnen din med å få rett uttale :D

Skrevet

Ta det opp med barnehagen eller helsesøster de pleier å få henvisning videre til talepedagog/logoped. Det kan hjelpe sønnen din med å få rett uttale :D

Blir ikke henvist før man er 8 år. Vi har prøvd både gjennom helsestasjonen og skolen.

Skrevet

Takk for gode svar! :) Er egentlig mest denne L'en som er "problemet". R'en hører jeg det er fler som sliter med også, så vi er tydeligvis ikke alene nei.. :P Hmm, får høre på helsestasjonen kanskje. Har ikke helt oversikt over når neste kontroll er. Øves det på dette i barnehagen også tror dere? Får kanskje snakke med de også ja..

Skrevet

Datteren min var godt over 5 år før hun klarte si r`en. Søsteren sa den da hun var litt over 1 år. Barn er forskjellige.

Anonym poster: 4ad16e0e217b9163754429e6371e933b

Skrevet

Den "vente-og-se"-mentaliteten som regjerer i norsk skole og barnehage i dag er uheldig.

Ta kontakt med en logoped privat dersom dere opplever det som et problem :)

Skrevet

Hvis barnet "bare" sliter med at 2 lyder er vanskelige å uttale, ville jeg ikke vært for bekymret enda. Hvis han erstatter ville jeg jobbet litt mer med det da erstatning lyder kan være vanskelige å avlære.

Jeg er ikke heller for "vent og se" holdning men en 4 åring som ikke har r er temmelig normalt...

Skrevet

Hvis barnet "bare" sliter med at 2 lyder er vanskelige å uttale, ville jeg ikke vært for bekymret enda. Hvis han erstatter ville jeg jobbet litt mer med det da erstatning lyder kan være vanskelige å avlære.

Jeg er ikke heller for "vent og se" holdning men en 4 åring som ikke har r er temmelig normalt...

Hva er erstatningslyder? :P
Skrevet

Erstatningslydene i dette tilfellet er L og J

Anonym poster: 03bcd972ef80fdef4f100646993fc1e8

Skrevet

Leste nøyere og ser at j erstatter både l og r. Kan barnet lage lydene separat eller er det konsonant sammensetninger eller konsonant-vokal kombinasjoner som er vanskelige?

Skrevet

Hva er erstatningslyder? :P

Erstatning lyder vil si at barnet gjennomført har byttet ut en lyd med en annen. Altså erstatter han ALLE l'er med j, eller hender det han bruker l f. Eks midt inne i ord?

Skrevet

Min på snart 5 begynner klare litt R lyd nå . Vi stressa ikke med det ei heller masa el trena men plutselig hørte han og selv det hadde løsna :) på de fleste kommer det etterhvert.

Anonym poster: 9f48badf634fa93a5706261544a41a1b

Skrevet

Blir ikke henvist før man er 8 år. Vi har prøvd både gjennom helsestasjonen og skolen.

Det høres rart ut, hva med å ta kontakt med fastlegen å høre om han kan henvise deg?

Skrevet

Ta det opp med barnehagen eller helsesøster de pleier å få henvisning videre til talepedagog/logoped. Det kan hjelpe sønnen din med å få rett uttale biggrin.png

Det høres rart ut, hva med å ta kontakt med fastlegen å høre om han kan henvise deg?

når det er R som mangler venter man fordi mange barn rett og slett ikke har fysikken på plass enda. det blir som å prøve å presse en 5 åring til å løpe 60 meter på 10 blank... Norsk R, spesiellt den rullende R en er fysisk vanskelig. jeg synes 8 år var veldig lenge å vente med henvisning, men synes og at 4 er veldig tidlig. (for en R. jeg ville henvist en 4 åring med lavt ordforråd og/eller mange manglende lyder i talespråk, uten tvil, men når det er R det er snakk om, så kommer den av seg selv i de fleste av tilfellene)

dersom barn KAN lage lydene, men ikke klarer å innøve dem i talen må det jobbes mere intensivt fordi man må både avlære ett talemønster og så innlære ett nytt talemønster.

att annet aspekt er at i veldig veldig mange kommuner har de ikke logoped tilgjengelig. logoped er desverre ikke dekket av Helfo lengre (unntak av stamming i noen tilfeller) og det er dermed kommunen som må godkjenne/betale for logopeden. dette er for mange ett stort hinder og en lang kamp mot systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...