Gå til innhold

Sliter sånn med smerter under mensen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dårlig mage. Svimmel og helt utenfor!

To år siden jeg fødte og det er verre nå en tidligere:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff..jeg er også sånn. Før hadde jeg ingen plager med det, men nå etter siste fødsel, er det helt grusomt.

Anonym poster: 66a30c6981d81fbd75659951fccf3010

Skrevet

Endometriose? Jeg slet med sterke menssmerter, kvalme og svimmelhet. Hadde også eggløsningssmerter noen ganger. Etter jeg fjernet endometriose har smertene blitt mye bedre.

Anonym poster: 84c2c2ea3e339c60a02f2ec46c2bb058

Skrevet

Gå til legen?

Det er mange smertestillende-komboer som vil være mer effektive enn reseptfrie standardmedisiner mot menssmerter, og det kan tenkes en utredning i forhold til endometriose e.l. kan være nyttig. (I så fall har mange stort utbytte av å gå på hormonprevensjon).

Anonym poster: 0fccfe2a1eb0ecaf53cf5c53f336bf6f

Skrevet

Cerazette? Er du heldig mister du mensen. Glemte piller på ferie sist år, og hadde mens for første gang på 5 år. Hadde glemt hvor vond og kjett det var.

Skrevet

Hva er ende.....? Aldri hørt om. Skal til legen imorgen. Har i en tid nå vært plaget m svimmelhet, vektøkning til tross for mye aktivitet og dårlig matlyst. Er mye kvalm og sover dårlig.

Skrevet

Hva er ende.....? Aldri hørt om. Skal til legen imorgen. Har i en tid nå vært plaget m svimmelhet, vektøkning til tross for mye aktivitet og dårlig matlyst. Er mye kvalm og sover dårlig.

Endometriose er en sykdom hvor livmorvev vokser steder det ikke skal. For man er den ikke symptomgivende, men den kan både gi fertilitetsproblemer og store smerter - oftest knyttet til mens og/eller eggløsning.

Enkleste måten å holde eventuell endometriose i sjakk på er å styre syklusen med hormonpreparater, f.eks minipiller, p-piller eller hormonspiral. Med slike preparater kan du jo ofte kutte ut mensen eller bare ha den en gang i blant også, så det vil jo uansett være en win-win.

Skrevet

Her funker det bare å hoppe over mensen annenhver gang. Viss ikle får jeg mye blødninger mellom. Nå går jeg på microgynon . Begynte på den når mensen kom to mnd etter fødselen,

Skrevet

Jeg slet med voldsomme menssmerter en periode etter min siste fødsel. Jeg har ikke sjekket for endometriose, men det bør du gjøre, HI. Jeg ville bare fortelle deg noe som hjalp meg. Jeg begynte å ta tilskudd av magnesium. Og vips, de voldsomme smertene og muskelkrampene forsvant.

Skrevet

Jeg har adenomyose. Det er litt annerledes enn endo, men går ut på noe av det samme. Det oppstod antakligvis under forrige svangerskap. Jeg har ofte kraftige smerter under EL og mensen med mye blod.

Ta en tur til legen, HI, for dette er vanligere enn folk tror.

Anonym poster: 30dbe50f0c7dfd42cf0711ff8eb223a3

Skrevet

Men hvordan sjekker legen dette?

Har mensen nå, kunne lagt langflat dagen lang . Men seks ibux må til i løpet av en dag !

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Var aldri så plaget før jeg fikk barn.

Skrevet

Jeg har adenomyose. Det er litt annerledes enn endo, men går ut på noe av det samme. Det oppstod antakligvis under forrige svangerskap. Jeg har ofte kraftige smerter under EL og mensen med mye blod.

Kan jeg spørre om hvor og hvordan du har fått påvist adenomyose?

Jeg har kraftig endo med mistanke om adenomyose, men har fått beskjed om at endelig diagnose bare kan settes ved undersøkelser av livmor etter at denne er operert ut.

Skrevet

Men hvordan sjekker legen dette?

Har mensen nå, kunne lagt langflat dagen lang . Men seks ibux må til i løpet av en dag !

Legen kan ikke påvise endometriose, men kan høre på symptomene om det er sannsynlig. Du kan i så fall henvises til gynekolog og endelig diagnose eventuelt settes ved laparoskopi (kikkhullskirurgi).

Men siden operasjon jo er ganske pesete, behandler man ofte på symptombeskrivelse. Og behandlingen er som sagt oftest hormonelle preventiver.

Jeg vil anbefale deg å forsøke en cocktail av smertestillende Cataflam og Naproxen (Cataflam er mest effektiv for meg, men du får Naproxen reseptfritt om du vil teste noe som trolig er mer effektivt enn Ibux i hvert fall).

Skrevet

Jeg vet hvordan det er! Er selv sengeliggende de første to dagene. Tar Max dose paralgin forte og voltarene og ligger med en varmepute på magen og en på ryggen å vugger frem og tilbake i sengen. Det er helt forferdelig! Håper du får hjelp hos legen!

Anonym poster: 3ddc9977fe16cb6393960226ab83d732

Skrevet

Tusen takk for gode råd :)

Skrevet

Her måtte det kikkehulloperasjon til så fikk jeg endo diagnosen. Det er vev som har kommet på avveie. Hver mnd så bygger livmorslimhinnen seg opp og tilslutt avstøtes den hvis man ikke har blitt gravid,altså mensen. Det som skjer når man har endometriose er at denne livmorslimhinnen har kommet seg inn i bukhulen og kan ha satt seg på eggstokker, livmor og andre organer. Dette blør når man har mensen derfor får man smerter. Man kan også få sammenvoksninger av dette og smerter.

Skrevet

Kan jeg spørre om hvor og hvordan du har fått påvist adenomyose?

Jeg har kraftig endo med mistanke om adenomyose, men har fått beskjed om at endelig diagnose bare kan settes ved undersøkelser av livmor etter at denne er operert ut.

Jeg bor i USA, så ting er sikkert litt annerledes her. Diagnosen ble satt etter underlivsundersøkelse, samtaler samt UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...