Gå til innhold

Fikk tlf. fra læreren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk sjokk, rett og slett! Kan ikke utdype så mye med fare for gjenkjennelse. Sønnen min har vært et helvete på skolen idag. En annen gutt i klassen hans lurer han bestandig med på ting de ikke har lov til, men det de gjorde i dag tok kaka.

Læreren hadde snakket med de på skolen om det de hadde gjort, og jeg snakket med han her hjemme. Konsekvensen blir at de ikke får lov til å leke sammen alene på grupperommet noe mer.

Jeg fortalte det til min mor som mente det at jeg må vise at jeg tar dette på alvor ved å snakke med læreren å si at jeg ikke vil at sønnen min skal leke med han noe mer noensinne under noen omstendigheter, men jeg er uenig i at det er rette veien å gå.

Som jeg sa til henne så skulle jeg ønske at jeg var så upedagogisk at jeg kunne sagt det. Jeg tar det jo på alvor, men det er ikke så mye jeg får gjort med det annet enn å snakke med han her hjemme.

Hva synes dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?????

Du har mange rare tråder.

Anonym poster: a754ef834d3aaca6533624cc67284fc3

Skrevet

Nå må du ikke legge all skyld over på den andre gutten da. Kanskje foreldrene hans tenker det samme?

Anonym poster: bdb9095312f65063f202c24d47726581

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tenker at det vil være dumt å bruke at den andre gutten lurte ham. Du må nesten erkjenne at kombinasjonen av disse to guttene ikke er god og du må snakke med din gutt om hans rolle i dette. Kanskje du kan samtale med foreldrene til den andre gutten? Hvordan de tenker å takle dette?

Skrevet

Spørs jo veldig hva de har gjordt da... ødelagt noe feks? Kan det ha vært et uhell? Uansett synes jeg ikke du skal firby gutten din å være sammen med kameraten sin. Det er ikke sikkert din gutt er så uskyldig når alt kommer til alt og da er det vel litt pinlig å ha forbudt kontakt? En anne ting er hvordan i all verden skolen skulle håndheve forbuset mit å være sammen med denne gutten når de går i samme klasse...

Det er vanskelig å komme med innspill til konsekvenser når en ikke vet hva som er gjordt. Jeg er opptatt av at konsekvenser så langt det er mulug bør henge logisk sammen med foreteelsen...

Anonym poster: f4306e0fcd1d198374bc34efa85f6d77

Skrevet

Jeg synes du bedriver en viss ansvarsfraskrivelse ved å kun tro at det er den andre gutten som drar din sønn med på dette. Den holdningen snappet din sønn fort opp, og kommer til å lure deg mer og mer rundt lillefingeren... Første steg er å innrømme sitt eget barns feil, deretter må du jobbe med han.

Skrevet (endret)

Så leit å høre at gutten din har havnet i trøbbel på skolen. Det er ikke gøy å få en slik telefon.

Som pedagog tenker jeg at det faktisk ikke er alle "konstellasjoner" som er like heldige. Ofte kan det faktisk være til det beste for begge parter at de voksne bryter inn og hjelper barna til å få andre venner. Noen vennskap kan være regelrett destruktive. Andre ganger er det en "sammen er vi dynamitt"-relasjon.

Som vordende mor tenker jeg at det er avgjørende at du ivaretar din sønns interesser. Det er ikke noen fordel for sønnen din å omgås denne gutten som lurer ham med på dumme ting. Her må du/dere som voksne gå inn å skjerme gutten din. Som mor ville jeg lagt ned veto for samvær.

Du skal heller ikke se bort i fra at dette vil ha læringsverdi i dette for den andre gutten.

Håper at det ordner seg :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Nå ve jeg ikke hvor gammel gutten din er. Er uansett urealistisk å forhindre de å leke med hverandre noen sinne? Hadde tatt en telefon til foreldrene til den andre gutten, og hørt hva de har og si. Blir for enkelt å si at han lokker med gutten din synes jeg.

Skrevet

De gangene mitt barn har drevet med puk på skolen har det fått konsekvenser hjemme eks, inndraging av privilegier som nettbrett, ds, ingen tv, husarrest, ikke reise på treninger.

Skal sies at de ikke skjer så ofte.

I de tilfellene andre barn har vært involvert har jeg også tatt en telefon til foreldrene dems for å høre hva barnet deres har sagt om saken, hva de har tenkt til å gjøre osv.

Jeg har ALDRI sagt til barna mine at de ikke får lov til å leke med den eller den, mest for at da er det vel mer spennede og i tillegg så vil jeg at de skal styre sine egne venner. Derimot så snakker vi mye om gode valg, gode forbilder og det å tørre å si nei.

Etterhvert så har de kunnskapen til å avgjøre hva og hvem som er ok å henge sammen med og hvem som alltid får de i trøbbel..

Anonym poster: 81372cdde40c9438f899f63f881f675c

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvem sin ide det var, din gutt valgte å gjøre det. Og det er det som må få konsekvenser. Han må stå for sine valg, og lære at man ikke kan skylde på andre. Du kan ikke forby kontakt med alle guttens venner etterhvert, og de vil finne på mye rart.

Så jeg synes du skal snakke med gutten din om det som har skjedd, hvilke konsekvenser det har fått, og kunne fått, og gi han skylden for det han har gjort! Greit at han ikke var alene om det, men han var med på det.

Utover det er det vanskelig å gi noen konkrete råd når jeg ikke vet hva som har skjedd...

Skrevet

Hvis du virkelig vil vise gutten din at du synes dette er alvorlig ville jeg tatt med gutten i en samtale med læreren og/eller de andre foreldrene. Det skal jeg love deg at tas på alvor av en liten gutt! Var ikke noe som gjorde mer inntrykk på meg enn slike "alvorssamtaler" med utenforstående da jeg var liten. Konsekvenser som du beskriver preller bare av.

Forøvrig enig at du bør legge av deg holdningen om at din sønn "lures med" på ting. Han må lære seg å stå til ansvar for det han gjør. Punktum.

Anonym poster: 0ba1bb685ebeb609ab971a822327661e

Skrevet

"Det var ikke jeg som fant det på" er vel en av de hyppigst brukte unnskyldningene til barn som kommer i trøbbel, så jeg hadde ikke tatt for god fisk at min egen sønn var så uskyldig altså.

Her er det "Anna, sa vi skulle gjøre det", "Det var Anna som fant det på", "Anna sier det er gøy med rampestreker" osv som går igjen, men jeg sier til min datter at så lenge hun velger å være med på det Anna finner på er hun akkurat like skyldig og må få konsekvenser på lik linje med Anna.

Du kan selvfølgelig ringe foreldrene til rampekompisen og høre hva hans versjon var, kanskje han sier akkurat det samme som din sønn, at det ikke var han som fant det på? Tror det er preventivt for guttene også å vite at dere foreldre har kontakt med hverandre og hører hverandres versjon. Dette med foreldrenettverk og at vi skal "hjelpe" hverandre litt å oppdra barna må du ikke undervurdere.

Å nekte guttene å leke sammen tror jeg ikke det kommer noe godt ut av, da kommer de til å leke sammen på trass, gjemme seg vekk i friminuttene osv. Men jeg ville nok tatt kontakt med læreren igjen og hørt om det ikke var lurt å jobbe med andre relasjoner i klassen, sette disse to guttene i hver sine grupper når de jobber osv og oppfordre til å finne flere venner. Du kan også gjøre ditt ved å la gutten invitere venner hjem og utvide horisonten på den måten, det er alltid positivt å ha flere ben å stå på sosialt. Om gutten din har flere venner å velge mellom på skolen føles ikke gruppepresset så stort om noen prøver få han til noe han ikke vil heller, da kan han gå å leke med noen andre.

Anonym poster: 50b048e07c68a79761cd1bd54611fa9b

Skrevet

Bare glem at jeg spurte, her var det bare tull uansett. I min verden så snakker man med sine barn for å finne ut hva som har skjedd, og man har en dialog med læreren så man får høre hva som har skjedd, så jeg er ikke den som skriver at et annet barn drar med gutten min på tøys med mindre han faktisk gjør det.

Og hvis noen av dere trodde at jeg nekter den andre gutten å leke med min, så les innlegget både to og tre ganger før dere halshugger meg, på forhånd tusen takk!

Og til deg som mente jeg har mange rare innlegg vil jeg si at det finnes jaggu mange teite svar der ute også.

Skrevet

Og enda en ting, de er ikke venner forresten. Gutten min har ved flere anledninger blitt plaget og fysisk angrepet av denne gutten.

Skrevet

Bare tull, fordi du ikke får de svarene du ønsker? Du har fått råd om å snakke med din gutt om hva som har skjedd (noe du ikke sa i hovedinnlegget at du hadde gjort) , ringe de andre foreldrenene og samarbeide om dette, lede gutten din mot nye venner, ikke si til gutten din at han ikke får lov å leke med den og den osv. Det er noe som heter at "som man spør, får man svar"...

Anonym poster: 9190aff7ca711b4ecfb16f9dd85a4778

Skrevet

Vel da ber du om et møte med skolen og krever svar på hva de vil gjøre med at gutten din blir ertet, fysisk angrepet og dratt med i ugang av denne gutten.

Anonym poster: 9190aff7ca711b4ecfb16f9dd85a4778

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Bare glem at jeg spurte, her var det bare tull uansett. I min verden så snakker man med sine barn for å finne ut hva som har skjedd, og man har en dialog med læreren så man får høre hva som har skjedd, så jeg er ikke den som skriver at et annet barn drar med gutten min på tøys med mindre han faktisk gjør det.

Og hvis noen av dere trodde at jeg nekter den andre gutten å leke med min, så les innlegget både to og tre ganger før dere halshugger meg, på forhånd tusen takk!

Og til deg som mente jeg har mange rare innlegg vil jeg si at det finnes jaggu mange teite svar der ute også.

Du har fått mange gode svar her. At du går så i forsvar er litt dumt av deg når fakta er at gutten din har vært med på noe som ikke var helt heldig. Det må du bare innse. Du kan ikke skyde på andre eller på svarene du får her inne. Gutten din er i trøbbel og det må du kunne klare å håndtere uten å peke ut andre syndebukker.

Skrevet

du for halshugge meg som du vil, men jeg har lest mange av innleggene dine her inne (avataren din gjør postene dine lette å kjenne igjen) og at det ikke er din sønn som "gjorde det" er ett ganske gjennomgående tema, og da tenker jeg at kanskje det er på tide å griåe tak i denne delen av problemet? dersom han virkelig er "så lett" å lure med seg, kanskje han sliter med selvtillit/selvfølelse og trenger bekreftelse på andre områder?

i slike tilfeller er relasjonsbygging alfa og omega. han trenger gode, positive opplevelser sammen med sine nærmeste slik at han, gjennom kommunikasjon, (både å meddele og å få tilbakemeldinger på det han meddeler) og positive opplevelser kan bygge ett positivt selvbilde som igjen vil gi ham selvtillit og trygghet til å si "nei" og til å stå på egne ben.

(ja, det leses og jobbes MYE Pål Roland her i gården for tiden ;-) kjenner du ikke til ham så anbefaler jeg at du leser litt. google "Pål Roland, banking time" og så har du noe å begynne med.)

Skrevet

Du har fått mange gode svar her. At du går så i forsvar er litt dumt av deg når fakta er at gutten din har vært med på noe som ikke var helt heldig. Det må du bare innse. Du kan ikke skyde på andre eller på svarene du får her inne. Gutten din er i trøbbel og det må du kunne klare å håndtere uten å peke ut andre syndebukker.

Signerer denne.

Man vil selvsagt helst at egne barn skal være feilfrie, men sånn er det ikke alltid.

Når du heller ikke sier noe om hva som har skjedd, så må du nesten godta de svarene du får.

Anonym poster: 217bd080d1221105264e653b5dc51fbf

Skrevet

Du må huske på at vi ikke aner hva som har skjedd, vi aner ikke hva forhistorien til disse guttene er og vi aner ihvertfall ikke at denne gutten har plaget din gutt tidligere (så sønnen din kanskje er redd han og ikke tør stå opp for meningene sine og nekte bli med på rampestrekene). Du fortalte ikke det i hovedinnlegget og da svarer vi jo bare etter de erfaringene vi selv har...

Min erfaring er nemlig at selv om barna mine kan finne på å si at det var noen andre som fant det på, så må de få beskjed om at det er deres eget valg å faktisk bli med. De må tåle å ta konsekvensen av dårlige valg selv om det var noen andre som fant det på.

Jeg synes du har fått mange gode svar her, når infoen var såpass begrenset som den var. Når du nå legger til at denne "kompisen" egentlig er en mobber som gutten din ikke er venn med i det hele tatt signerer jeg rådene du har fått om å kontakte læreren igjen for da må det jobbet med miljøet i klassen, mobbing vil vi ikke ha!

Skrevet

Du må huske på at vi ikke aner hva som har skjedd, vi aner ikke hva forhistorien til disse guttene er og vi aner ihvertfall ikke at denne gutten har plaget din gutt tidligere (så sønnen din kanskje er redd han og ikke tør stå opp for meningene sine og nekte bli med på rampestrekene). Du fortalte ikke det i hovedinnlegget og da svarer vi jo bare etter de erfaringene vi selv har...

Min erfaring er nemlig at selv om barna mine kan finne på å si at det var noen andre som fant det på, så må de få beskjed om at det er deres eget valg å faktisk bli med. De må tåle å ta konsekvensen av dårlige valg selv om det var noen andre som fant det på.

Jeg synes du har fått mange gode svar her, når infoen var såpass begrenset som den var. Når du nå legger til at denne "kompisen" egentlig er en mobber som gutten din ikke er venn med i det hele tatt signerer jeg rådene du har fått om å kontakte læreren igjen for da må det jobbet med miljøet i klassen, mobbing vil vi ikke ha!

mobbing SKAL vi ikke ha, og paragraf 9a i opplæringsloven forplikter lærere og skole til å sette inn tiltak dersom mobbing forekommer.

http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/skole_og_b/fakta_skol/opplaringsloven

dermed basta!

Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonym poster: 6d7068711c4bc79058c817dc2408173e

Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonym poster: 6d7068711c4bc79058c817dc2408173e

For å være helt ærlig så har jeg ikke gjort noe mer med det. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre, da dette egentlig er skolen sitt ansvar. Da jeg snakket med læreren så hørtes det ut som at hun allerede hadde bestemt seg for at de to ikke skulle få leke alene sammen inne på grupperommet mer, jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre annet enn å snakke med han her hjemme, men hun presiserte at det var skolen sitt ansvar.

Jeg har snakket med rampen min som jeg skrev i første innlegget, og han virket å forstå at det han gjorde var galt. Jeg sa til han at han burde være den store gutten som heller gikk å sa fra, istedet for å bli med på dette tullet. Den andre gutten hadde funnet på dette med eller uten andre barn for de som lurer på det, han har alvorlige adferdsproblemer og diagnose.

Skrevet

Her kom gutten hjem fra barnehagen å sa han hadde blitt slått. . Det vise seg at han klep først..

Anonym poster: 83f29d983796504e310d67f59ce37856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...