Gå til innhold

Jenter og guttebunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har "bunad"/festdrakt etter storebror liggende. Kan jeg bruke den på lillesøster? Hun går jo i bukser ellers, litt gammeldags at jenter må ha bunadskjole og ikke kan bruke bukse bunad?

Anonym poster: 166396e3eb60af18d0f504ececd788a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt eller sett. Jeg hadde aldri gjort det selv om jeg hadde hatt ei jente som gikk i bukser til vanlig.

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort jeg heller, tror jenta ville fått mange rare blikk på 17.mai altså...

Anonym poster: c7511afd576b8efce36383fbe3c0e3b1

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Hadde jeg ikke gjort.

Noen ting bør være tradisjonen tro mener jeg....

Skrevet

Når det kommer til bunad/festdrakt så synes jeg at jenter skal bruke "kjolen" og guttene bruke "dressen"

Skrevet

Du kan jo det, hvis du synes jenta blir fin og festpyntet i det :)

Men jeg ville ikke gjort det, noe som skurrer for meg der må jeg si... Jeg kan godt kle jenta mi i en del etter storebroren, men når det kommer til pentøy går det en grense for meg. Jeg vil si pentøy er det mest kjønnsdelte tøyet. Og jeg synes det er stas å kle jenta mi opp i fine kjoler i festlige anledninger, må jeg innrømme.

Anonym poster: 662fa5e6d743043dace7e413741f4927

Gjest Antarctica
Skrevet

Behold skjorta, sølja og vesten,og sy et skjørt som passer.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.

Anonym poster: d05667e3d4b24ce2dc53c0cc7dee0c6a

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort

Skrevet

Har "bunad"/festdrakt etter storebror liggende. Kan jeg bruke den på lillesøster? Hun går jo i bukser ellers, litt gammeldags at jenter må ha bunadskjole og ikke kan bruke bukse bunad?

Er en grunn til at det heter jentebunad/guttebunad damebunad/herrebunad.

Om hun ikke vil gå med stakk så kjøp heller ett pent anntrekk til henne med bukse.

Skrevet

Tror d vil bli litt feil med, festdrakt til gutt påen jente... Hvis d er kostnader dutenker på, så har de billige festdrakter til barn på coop obs :)

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Jeg selv går heller ikke i mannens herrebunad selv om jeg bruker bukser til vanlig.

Skrevet

Tihi, morsomt.

Men gammeldags vil jeg ikke si det er. Gammeldags er at alle kunne leke med den samme legoen. På 17. mai nå er det jo jenteballong og gutteballong, jentemuffins og guttemuffins osv, hvorfor ikke jenteklær og gutteklær?

Anonym poster: 662cdb5d4cf0c0bffbc0f2828d40bc78

Gjest Antarctica
Skrevet

Fins vel ikke noe mer gammeldags enn bunad? Men det er da en fin ting at man har bunader på 17.mai likevel.

Selv om døtrene våre går i bukser til daglig, pynter vi dem neppe i dress og slips helelr - jeg syns det blir litt på samme måte med guttebunad.

Skrevet

Hva skal jeg si til jenta som så gjerne vil gå i guttebunaden da? "Nei du får ikke lov fordi du er jente?" Vi oppmuntrer jo henne til å være selvstendig, klatre i klær osv. Hun leker like mye med gutteleker som jenteleker. Føler det blir litt som før da kvinner ikke hadde stemmerett osv. "Fordi det bare er sånn"

Skrevet

Fins vel ikke noe mer gammeldags enn bunad? Men det er da en fin ting at man har bunader på 17.mai likevel.

Selv om døtrene våre går i bukser til daglig, pynter vi dem neppe i dress og slips helelr - jeg syns det blir litt på samme måte med guttebunad.

Trodde hele poenget med at en har bunader i Norge og andre land var at det skulle minne en om gamle tradisjoner.

Forresten er det ikke dyrt/vanskelig å lage en bunad om en kan bruke ett målebånd/saks/strikkepinner/nål og tråd, hosebåndene til guttene er derimot litt vanskelige.

Skrevet

Tihi, morsomt.

Men gammeldags vil jeg ikke si det er. Gammeldags er at alle kunne leke med den samme legoen. På 17. mai nå er det jo jenteballong og gutteballong, jentemuffins og guttemuffins osv, hvorfor ikke jenteklær og gutteklær?

Anonym poster: 662cdb5d4cf0c0bffbc0f2828d40bc78

Jeg ville ikke nektet jenta en blå spiderman ballong om hun hadde villet ha det. Man kan ikke tvinge alle små jenter til å ville ha rosa hello kitty.

Skrevet

Trodde hele poenget med at en har bunader i Norge og andre land var at det skulle minne en om gamle tradisjoner.

Forresten er det ikke dyrt/vanskelig å lage en bunad om en kan bruke ett målebånd/saks/strikkepinner/nål og tråd, hosebåndene til guttene er derimot litt vanskelige.

Det er ikke det økonomiske det står på. Jenta har veldig lyst til å ha guttebunaden og ikke kjole/stakk.

Gjest sussie77
Skrevet

Hadde jeg ikke gjort. Har jo flere bunader etter storebror her. Men de går ikke i arv til lillesøster.

Skrevet

Hva skal jeg si til jenta som så gjerne vil gå i guttebunaden da? "Nei du får ikke lov fordi du er jente?" Vi oppmuntrer jo henne til å være selvstendig, klatre i klær osv. Hun leker like mye med gutteleker som jenteleker. Føler det blir litt som før da kvinner ikke hadde stemmerett osv. "Fordi det bare er sånn"

Jeg synes det er helt greit å si at akkurat bunader er delt i guttebunad og jentebunad, sånn er det bare.

Har en slik jente selv jeg, som ikke liker rosa og som tegner dinosaurer istedenfor hjerter og prinsesser, men jeg hadde ikke latt henne gå i guttebunad altså. Av og til må barn beskyttes litt mot seg selv og en jente i guttebunad ville vekt oppsikt og blitt lett av..

Anonym poster: c7511afd576b8efce36383fbe3c0e3b1

Skrevet

Hadde jeg ikke gjort. Har jo flere bunader etter storebror her. Men de går ikke i arv til lillesøster.

Men hva sier du til lillesøster da? Hvilken begrunnelse gir du?

Gjest sussie77
Skrevet

Hvis det er hun som vil, så blir det jo saken en litt annen. Vet ikke hva jeg hadde gjort da. Men har ikke helt den problemstillingen heller siden min jente er veldig kjolejente og leker kun med dokker omtrent. Har ikke påvirket henne heller. Er bare sånn hun er :)

Gjest sussie77
Skrevet

Men hva sier du til lillesøster da? Hvilken begrunnelse gir du?

Ja det jeg skrev over her :) Men tror jeg helt ærlig ikke hadde tatt på henne en gutte bunad uansett. Det tror jeg tilogmed storebror på 3 år hadde protestert på. De er veldig gutt og jente..he he...

Skrevet

Hvis det er det hun vil, så ser jeg ikke noe problem med det. Hun begynner neppe med heroin av den grunn. Jeg er ikke en laissez-faire type forelder - for meg handler dette om å la barn være barn, i stedet for å begynne å klemme dem inn i firkantformer og stivbeinte kategorier allerede fra fødselen av, mens vi skriker om "tradisjon".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...