Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Imorgen skal jeg på min første dag i praksis, og kjenner at jeg gruer meg. Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan det er, hva jeg burde være forberedt på, hvilke situasjoner jeg kan komme i som jeg kanskje ikke har tenkt på og litt generelle tips? Jeg er helt uerfaren, og har aldri jobber så nært med eldre mennesker før. Blir utrolig spennende, men samtidig kjenner jeg godt på det ansvaret jeg skal få etterhvert. Nesten så jeg gruer meg, og blir kaldt nedover ryggen når jeg tenker på hvor mye ansvar det er å bli voksen Vil si jeg er ganske skremt, selv om jeg VET at jeg har mye spennende i vente! Hilsen litt småredd sykepleierstudent Anonym poster: a30dde75dc093b244d97c5333f2b541b
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 I morgen blir du nok bare satt inn i ulike rutiner og får vite hvem de ulike beboerne er. Du får også en person som du går med de første dagene til du blir ordentlig kjent. Jeg syns det var koselig å jobbe på sykehjem. Hva du burde være forberedt på er forskjellig i forhold til hvilke type avdeling du skal være på. Om det er relativt oppegående beboere, om de fleste er sengeliggende og må ha hjelp til alt av stell, forflytning med heis, mating og sånne ting, om det er en dementavdeling eller en blanding. Bra går det nok uansett Anonym poster: 085bbde810a05bbbd8695d08f9eb0604
Gjest meg&mini Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Første uken er som regel kun observasjoner og bli kjent med avdeling og beboere. Jeg kan nevne noen situasjoner som kan være uvante: Dødsfall, terminale pasienter og morse. Tørke og vaske gamle mennesker nedentil (dette blir du fort vant med). Det er også noen ganger at du kommer til å oppleve noe som kan faktisk få deg til å svime av. For eksempel flere cm tykke sår, som det renner masse av og som lukter helt forferdelig. I situasjoner der du føler at det blir for mye, skal du ikke være redd for å si i fra at du må trekke deg litt unna. Dersom du er med på at noen får klyster kan du oppleve en flom av rennende avføring som siver ut. Aldri vis pasienten at du reagerer på dette, det er ganske respektløs. Ikke skjær grimaser, brekk deg osv.. Si heller at du går ut en liten tur. Tenk på hva du sier og dersom du synes noe er ubehagelig, kan du bare tenke på hvordan pasienten har det. Andre tips er at du må vise masse initiativ og spørre veileder og andre ansatte. Fortell hva du vil lære og oppleve. Jeg har aldri jobbet med eldre jeg heller, men jeg synes at mye kom Veldig naturlig. Feks å gi klem, holde hender, kommunisere, roe ned (jeg var på skjermet) og trøste. Jeg så også på det som ren glede å få hjelpe pasientene med å få stelt seg, vaske dem og utføre prosedyrer som du ser effekten av. Det er bare sunt å grue seg litt, men du har en fin tid i vente:) Masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå