Gå til innhold

Hvordan forhindre overvekt hos barn best mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten datter som fylte fire år i Januar. Hun er lang for alderen og veeldig tung å løfte på! Tyngre enn andre fireåringer jeg vet om. Hun er ikke tjukk eller noe, har ikke noe ekstra fett på magen egentlig, men litt ekstra på lårene og litt rund i ansiktet. Vet at faren er fæl å fore henne med snop alle helgedagene hun er der, gir henne boller/jus osv som mellommåltider. Det liker jeg ikke! Nå skal vi snart på fireårskontroll og jeg er ganske sikker på at hun er litt tyngre enn gjennomsnittet. Her hjemme spiser vi knekkebrød ( Hun liker ikke smør f.eks så det får hun ikke) drikker ikke jus, saft eller melk i ukedagene ( Kun vann) og vi går til og fra barnehage hver dag, ca en halvtimes gåtur totalt hver dag. Her hjemme danser og raser hun hver eneste ettermiddag. Vi er også litt ute på ettermiddager, og nå skal hun snart få sykkelen sin hit. Youghurt har vi kuttet ut i hus, da hun lett kan sluke 3 youghurter på kort tid.. Jeg er ikke en sånn ekstrem ubersunn mamma, men vil bare at vi skal leve sunt her hjemme.

Anonym poster: 7d9f4fad78bd77d912a8e7a2c433f23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunn mat og å være i aktivitet er det som skal til for å forebygge overvekt. Så lett og så vanskelig...

Forøvrig er det ikke noe mål at alle barn skal ligge på gjennomsnittet. Et gjennomsnitt forutsetter at det er mange ulike tall og forholde seg til, noen over, noen under, gjennomsnitt er ikke det samme som " normal".

Skrevet

Tyngre enn gjennomsnittet er ikke overvektig :-) Spis sunt og vær i aktivitet, mer kan man ikke forlange av en fireåring. Oppdra faren hennes, om noe. Juice og snop er ikke bra for hverken kropp eller tenner, og en fireåring trenger iallfall ikke snop.

Skrevet

Jeg tror det aller, ALLER viktigste for en sunn, voksen kropp er et moderat og sunt kosthold. Drit i at faren gir henne snop og brus, det er hverdagskosten som setter standarden. At hun kan spise et måltid mat og føle seg mett. At hun kan spise et kakestykke, men uten å sluke hele kaka. Rett og slett å unngå å gi henne et stort sukkersug, noe som det høres ut som du er veldig bevisst på. Jeg synes det også er viktig med ekstra kos innimellom, men det MÅ ikke smake søtt. Kan fint være popcorn, feks ;-)

Jenta di høres da helt flott ut!

...bare pass på så du ikke havner heeeeeelt i andre enden. Det er ikke bra det heller ;-)

Skrevet

Gi de ordentlig mat, og hold dem i aktivitet.

Anonym poster: 70d4228c48676698fe21e5d0b2f0f126

Skrevet

Sørg for at pappaen blir med på 4-årskontrollen og ta opp tema kosthold (avtal gjerne med helsesøster i forkant)

Passe mengde mat, ca sunt kosthold og masse aktivitet forebygger.

Anonym poster: 107becdbd12dd4d0e932414964066ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...