Gå til innhold

atopisk eksem og ull...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med atopiske barn, reagerer de på ull-silke også? Jeg vil jo helst ha ull til babyen min, men hadde selv atopisk eksem som barn, så redd for å kjøpe inn masse dyr nøstebarn ull og ende opp med å overhodet ikke få brukt noe :/

Tenker at ullen nå (alpakka og merino) er jo mye bedre enn den grove saueullen vi hadde på 80-tallet...

Tåler barna ders ull så lenge den ikke er inn til huden? Slik at man f.eks. kunen hatt ull-sparkebukse med en bambusbody og strømpebukse under? Eler reagerer de uansett? Synes bomull er et veldig ekkelt stoff :(

Er det lurest å vente og se?

Hva med luer? Ulluer synes jeg fortsatt at klør veldig, alt annet enn kasjmir egentlig. Og ikke sett kasjmirull til baby noe sted. Strikke selv kanskje...

Anonym poster: 5b354ab84868d9c7426d4a97e8780a94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det varierer litt fra barn til barn også.

Min niese hadde eksem, kunne fint bruke Nøstebarn, både ull/silke og alminnelig ull fordi en var ubehandlet.

Men har en venninne hvis datter ikke kunne bruke noe annet enn bomull helt innerst...

Anonym poster: 9f24c1a3306d64bd60a2be305a1a1975

Skrevet

To av mine hadde dette som småbarn og de tålte ikke noen former for ull inn mot huden. Men de overlevde veldig fint i bomull altså ;) Når de bikket 3-4 år vokste de av seg eksamen og kunne bruke ull de også. Jeg ville nok ventet og sett. Og så er det lurt å tenke at bomull er ikke så ille det heller. Ikke like godt som ull, men det duger det også. Spesielt på babyer som ikke skal sitte ute og leke uansett.

Skrevet

Jeg kunne ikke bruke ull før jeg var 15, jeg :/ Men bomull blir jeg så klam av. Bambus er jo et godt alternativ da. Og ren silke :) Og så er det jo slettes ikke sikkert baby blir klam av bomull selv om jeg blir!

Tror jeg avventer litt med å kjøpe da, til jeg ser. Har arvet et par ullbodyer, kan teste med dem først. Mannen er ikke snev av allergisk, så håper barnet arver fra ham!

HI

Anonym poster: 5b354ab84868d9c7426d4a97e8780a94

Skrevet

Hva barnet ditt kan bruke eller ikke bruke må der finne ut av, prøve dere frem. Men som mitt ene barn sier og jeg har hørt andre forklare hvordan det er så forklarer de det med at det føles ut som de har full sv nåler i tøyet når de har ull på seg. Føles det slik for små barn også? Ikke lett å si for de klarer ikke å fortelle slikt, så jeg hadde ikke ville prøvd om jeg viste barnet hadde atopisk eksem.

Mine barn klarer seg utmerket uten ukl, kun bomull rett på kroppen. D har noe hjemme strikket ulltøy de kan ha over, men i vinter har de ikke brukt det en eneste gang. De har gode og varme vinterdresser, mer trenger de ikke når ikke det er kaldere enn hva det har vært i vinter.

Anonym poster: 5f7cdb7522295b2587d8dfed1600d149

Skrevet

To av mine hadde dette som småbarn og de tålte ikke noen former for ull inn mot huden. Men de overlevde veldig fint i bomull altså wink.png Når de bikket 3-4 år vokste de av seg eksamen og kunne bruke ull de også. Jeg ville nok ventet og sett. Og så er det lurt å tenke at bomull er ikke så ille det heller. Ikke like godt som ull, men det duger det også. Spesielt på babyer som ikke skal sitte ute og leke uansett.

Jeg og vil vokse av meg eksamen slik at jeg slipper å ta den i mai... ;) Er det nok tid tro? Hmmm....

Har nettopp fått påvist atopisk eksem på klumpen vår. Her har vi stort sett brukt bomull i hele vinter, et par ganger han har hatt ull innerst. Virker ikke som om at det har vært noe problem egentlig. Men vanskelig å si, han sier jo ikke noe selv....

Anonym poster: c6136b74aaf866addfe5394b216d2437

Skrevet

Jeg har fire barn, og tre av dem har vært så heldig å arve min hud.

Jeg har selv atopisk eksem (også som voksen) og tåler overhodet ikke ull. På en slik utvidet allergitest på hele ryggen slår jeg voldsomt ut på alt som har med sau å gjøre (det brukes bl.a fårefett som bindemiddel i mange naturlige kremer og jeg tåler overhodet ikke det heller)

Av mine tre barn med atopisk hud kan en av dem bruke ull som mellomlag, mens de to andre ikke kan ha ull i nærheten av seg engang. Det finnes en type ull som er superundertøy mot huden og ull ytterst (vevd dobbelt) og det ene barnet mitt kunne ha slikt undertøy men ikke de andre. Det er noe sveveull eller noe som de reagerer veldig på når de har ull som mellomlag og blir helt rødflammet, hoven og klør på halsen, ansiktet og steder som ullen egentlig ikke er i nærheten av.

Mine tre atopikere er i ferd med å vokse til nå, de er 12, 9 og 4 år gamle og har det helt fint i superundertøy om vinteren, blir ikke klamme, kalde eller noe. Det tekniske undertøyet som er i salg nå er veldig bra, også til barn. Når jeg også velger å investere i skikkelig uteklær som er 100% vann og vindtett, men i pustende materiale har de det topp ute i all slags vær selv uten ull.

Anonym poster: 199f708e00eacbf59510af9e2d562fff

Skrevet

Jeg har litt problemer for jeg har enda ikke vært borti noe ull som klør, bortsett fra når det fremdeles sitter torner i saueulla, men når ungene klager på at det klør og stikker og huden blir rød og tørr skjønner jeg jo at det er noe. Jeg har riktignok ikke prøvd den dyreste ullen siden de vokser så fort. Det finnes mange gode alternativer. Men de klager ikke over å ha ull som mellomlag. Min niese hadde ekstremt sensitiv hud og kunne ikke ha noe annet enn økologisk bomull en periode, men bare etter et par år gikk det mye bedre. Broren hennes har aldri vært så ille, men de må være nøye med at han ikke svetter for mye, for da får han utslett. Bruke superundertøy ved aktiviteter og ellers kle av og på hele tiden er løsningen der. Svaret mitt blir vel da egentlig; prøv deg frem, men jeg hadde ikke prøvd noe som er veldig dyrt uten at de plages av mye svette

Anonym poster: 122675b181ae4f10254666279ead99bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...