Gå til innhold

2åringen min er vegetarianer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, FØR dere begynner å hamre løs på tastaturet mens fråden står om kjeften, så vil jeg gjerne oppklare:

Jeg er ikke vegetarianer, ei noen andre i familien. Dette er ikke et valg vi har tatt for ham. Vi spiser sunt og variert.

Men, vi har en 2 år gammel gutt, som nekter å røre kjøtt og fisk. Han spiser mye frukt og grønnsaker, og brødmat går helt fint.

Men, hvis vi prøver å gi ham kjøtt eller fisk så blir han helt umulig.

Enten, så rister han febrilsk på hodet og vil ikke høre snakk om det.

Eller, så prøver han å smake, men viser kraftig avsky idet tungen rører maten.

Eller, så tar ham det i munnen, og begynner å brekke seg.

Det verste med alternativ 2 og 3, er man kan tydelig se at han ønsker å prøve. Han vil oppriktig prøve å spise det, men hele kroppen hans sier nei.

Vi har prøvd å lure ham på flere forskjellige vis, ved å få kjøtt i maten uten at han er klar over det ,for eks. Men det hjelper ikke. Han har en utrolig nese for kjøtt og fisk, og det er uaktuelt å spise det.

Jeg fikk i ham kjøtt da han var 1 år og startet med fast føde. Men da han var 1 år og 4 mnd så var det stopp.

Det er nå 1 år siden han har spist kjøtt eller fisk :(

What to do??

Anonym poster: 04718dc8a913a8be332a220e7c61d9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på helsestasjonen. Hva med å blande kjøtt i moser, lapskauser ol? Kjøtt under osten?

Anonym poster: 7676f580d5aa72b7d36acbcb98458c3e

Skrevet

Oi.. det hørtes veldig spesielt ut. Ville hørt på helsestasjonen jeg. Og sjekket om han har nok av alt i kroppen som vitamin etc. Så eventuelt snakke med en kostholdsveileder og spurt om alternativer for kjøtt/fisk.

Skrevet

Det gjør da ingenting! Flere burde vært vegetarianere, eller spist to-tre vegetarmåltider i uka.

Men å være vegetarianer er litt krevende. Jeg er det ikke selv, altså, men du burde sette deg inn i hvilke næringsstoffer han ikke får i seg og finne ut hvilke matvarer ham burde få i seg i stedet. Vegetarianere løper en risiko for å bli anemiske, for eksempel, men ved å gi ham tilsvarende produkter burde det gå fint.

Kjenner forresten en voksen person som "er slik", hun har bare aldri likt hverken kjøtt eller fisk. Litt uvanlig, men helt ok:)

Lykke til med researchen!

Anonym poster: 315a3a8147b7ca48cca1bd75c081467f

Skrevet

Gjelder dette også hjemmelagde kjøttkaker feks? Eller er det kun rent kjøtt/fisk?

Jeg var et slikt barn selv, men jeg spiste kjøtt uten kjøttkonsistens, om du skjønner;)! Begynte å spise kjøtt i 7-årsalderen. Er ikke vegetarianer i dag:)!

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg egentlig har noen råd, men har en venninne som var akkurat likedan. Hun er i dag en sunn og frisk vegetarianer i midten av 30-årene. Da foreldrene hennes begynte å innføre kjøtt og fisk ved 1-årsalder, så brakk hun seg eller kasta opp. Hun klarte det rett og slett ikke. Hun har i dag et barn, som spiser kjøtt og fisk regelmessig, men hun selv klarer ikke å spise det. Hun har i voksen alder prøvd kjøtt igjen, men syns det er helt forferdelig. Aner ikke hvorfor, men jeg har på grunn av henne tenkt tanken på at noen kanskje ikke skal spise kjøtt? At de ikke vil ha det fra barnsben av? Høres sikkert feil ut, for det er jo mye næring i kjøtt. Samtidig tror jeg at hvis man setter seg skikkelig inn i kosthold og ernæring, så vil man vel kunne ha et fullverdig kosthold uten kjøtt og fisk? Min venninne spiser mye bønner og linser i alle fall.

I noen land hvor vegetarisme er utbredt, får enkelte beskjed fra legen om at de burde spise kjøtt. Noen er kanskje ikke skapt for å være vegetarianer... Kan det da være slik at andre er skapt for å være det? Nå kan det jo fortsatt snu seg for ditt barn da, men dette var bare noen tanker om temaet jeg har hatt. Hvis 2-åringen din er aktiv og fornøyd, tyder det jo på at næringen er god!

Sikkert lurt å høre på helsestasjonen, kanskje de har vært borti lignende?

Skrevet

Gjelder dette også hjemmelagde kjøttkaker feks? Eller er det kun rent kjøtt/fisk?

Jeg var et slikt barn selv, men jeg spiste kjøtt uten kjøttkonsistens, om du skjønner;)! Begynte å spise kjøtt i 7-årsalderen. Er ikke vegetarianer i dag:)!

Det gjelder ALT kjøtt og fisk, selv hjemmelagede kjøttkaker.

Hvis jeg lager taco, så spiser han lefse med ost, agurk, paprika, guacamole og mais. Jeg har flere ganger lagt et kyllingbit på størrelse med en lillefingernegl inni lefsen og antatt at han umulig kan merke det. Men i det den lille biten kommer i munnen, så kommer det rett ut igjen.

HI

Anonym poster: a1890bd73013e754a9980b493525de81

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg egentlig har noen råd, men har en venninne som var akkurat likedan. Hun er i dag en sunn og frisk vegetarianer i midten av 30-årene. Da foreldrene hennes begynte å innføre kjøtt og fisk ved 1-årsalder, så brakk hun seg eller kasta opp. Hun klarte det rett og slett ikke. Hun har i dag et barn, som spiser kjøtt og fisk regelmessig, men hun selv klarer ikke å spise det. Hun har i voksen alder prøvd kjøtt igjen, men syns det er helt forferdelig. Aner ikke hvorfor, men jeg har på grunn av henne tenkt tanken på at noen kanskje ikke skal spise kjøtt? At de ikke vil ha det fra barnsben av? Høres sikkert feil ut, for det er jo mye næring i kjøtt. Samtidig tror jeg at hvis man setter seg skikkelig inn i kosthold og ernæring, så vil man vel kunne ha et fullverdig kosthold uten kjøtt og fisk? Min venninne spiser mye bønner og linser i alle fall.

I noen land hvor vegetarisme er utbredt, får enkelte beskjed fra legen om at de burde spise kjøtt. Noen er kanskje ikke skapt for å være vegetarianer... Kan det da være slik at andre er skapt for å være det? Nå kan det jo fortsatt snu seg for ditt barn da, men dette var bare noen tanker om temaet jeg har hatt. Hvis 2-åringen din er aktiv og fornøyd, tyder det jo på at næringen er god!

Sikkert lurt å høre på helsestasjonen, kanskje de har vært borti lignende?

Dette har jeg også lurt på, nemlig. Er noen bare født vegetarianer? Veldig fasinerende å tenke på.

Det er selvfølgelig tidlig å sette et slikt stempel på en 2åring, men man begynner jo å lure ettersom kjøtt og fisk er så vanskelig å få i ham.

Men det er jo veldig unaturlig å være "ufrivillig" vegetarianer, ettersom vi er kjøttetere, og har vært kjøttetere i mange tusen år?

Jeg er litt rådvill...

HI

Anonym poster: a1890bd73013e754a9980b493525de81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...