Gå til innhold

Er ME smittsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en gang en reportasje hvor alle barna i familien hadde ME, litt rart. Huff! Tenk om det smitter?

Anonym poster: 8ae956b6aeb228c81034b8c54157e881

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig ikke.

Men vet egentlig ikke ME er, ennå. Og det fremstår sannsynlig at "sekkediagnosen" ME/CFS omfatter mange ulike sykdomstilstander, hvorav etiologien er ukjent for de fleste.

Men nei, ingen forskning tilsier at ME skal være smittsomt.

Anonym poster: cb5cd17244a1d6e26331d09f9a8207e3

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg vet en familie der alle har symptomer på det. Et par av de har fått diagnosen. Det viste seg at det var mye sopp i huset som har gjort de dårlige. ..

Skrevet

Ny forskning viser at ME kan være et virus... Husker ikke detaljer, men leste/hørte om det i fjor en gang, mener det var noen forskere i Bergen, og at det var et stort gjennombrudd, dog er i "startfasen".

Anonym poster: 7d3ce5aaa29e1c83c05ca13bb2de0854

Skrevet

Nå kan vel ikke psykiske sykdommer være "smittsomt", men det er vel klart at de andre i familen kan bli påvirket slik at alle får litt de samme symptomene.

Anonym poster: 0da309b9ed1d95b1b099efdcc380b921

Skrevet

Nå kan vel ikke psykiske sykdommer være "smittsomt", men det er vel klart at de andre i familen kan bli påvirket slik at alle får litt de samme symptomene.

Idiot.

Anonym poster: 72e8ec3bf4519d93c434e518eb88a2c7

Skrevet

Me er ikke psykisk sykdom. Kan heller ikke finse den med medisiner. Du burde lese litt om sykdommen før du uttaler deg!!

Anonym poster: fedb913e4fdcc25d044463a85ebe726b

Skrevet

Så vidt jeg vet er det sykdom som kan fremkalle ME. F.eks. hjernehinnebetennelse. Det er ikke umulig at en familie kan ha vært rammet av en sykdom som har utløst ME-en. Det er vel kanskje sånn (uten at jeg vet) at noen er mer disponert enn andre.

Anonym poster: 394e01b9e9337c08dac9498f1bd700f4

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Du tuller nå ikke sant ? Hvor uvitende går det egentlig an å bli ? Synes helt ærlig talt at du burde passe på hva du skriver. Dette kan støte MANGE ! Det er lov å være menneskelig !
Skrevet

Det finnes ingen karakteristiske laboratorieabnormaliteter som kan diagnostisere CFS/ME,[20] så testing brukes til å utelukke andre mulige årsaker til symptomene.[15] Når symptomene viser seg å skyldes andre forhold, utelukkes diagnosen CFS.

Det er vel ikke utelukket at ME kan være en psykisk sykdom, og iallfall sterkt påvirket av psykiske årsaker også, selv om det foregår forskning på at den er autoimmun bl.a.

Anonym poster: 746071b116a300ff13de63d3bfe69ac3

Skrevet

Jeg har nettopp hatt kyssesyken, og mange får ME etter en slik virussykdom. Jeg har lest en dem om emnet, og jeg fant ut at for å få ME, må andre i familien også ha/ha hatt det.

Det ligger tydeligvis altså i genene.

Anonym poster: 10057f205baeacb5ec42288329122984

Skrevet

Jeg har nettopp hatt kyssesyken, og mange får ME etter en slik virussykdom. Jeg har lest en dem om emnet, og jeg fant ut at for å få ME, må andre i familien også ha/ha hatt det.

Den viktigste utløsende årsaken synes å være langvarige infeksjoner, som f eks. kyssesyke. I tillegg kan sykdommen utløses av dramatiske livshendelser, som f. eks. ulykker eller dødsfall i familien. Den syke kan være arvelig disponert, viser forskning. Det er også mye som tyder på at visse personlighetstrekk, som det å være svært samvittighetsfull og perfeksjonistisk, utgjør en risiko. Det diskuteres og forskes også på om bl.a. vaksinasjoner kan føre til kronisk utmattelsessyndrom, men det er ikke funnet noen klare sammenhenger.

Kan være arvelig, må ikke være det. ME er ikke på noen måte bekreftet som hverken det ene eller det andre, men de jobber med saken.

Skrevet

Jeg fikk kyssesyken da jeg var 33 år gammel, men ingen tenkte på å sjekke om det var det det var. Jeg ble sykere og sykere, måned etter måned gikk og ingen visste hva som feilte meg. Jeg trodde til slutt jeg var i ferd med å dø av en mystisk kreftsykdom eller noe, da fant de endelig ut hva det var og det var på en måte litt for sent.

Jeg hadde presset meg altfor hardt gjennom sykdommen og ble aldri frisk igjen, jeg fikk diagnosen ME.

Men ingen andre har hatt denne sykdommen i min familie. Både mamma, pappa, besteforeldre og søsken er friske. Så at andre i familien MÅ ha hatt det tror jeg ingenting på, selv om jeg også har hørt at det kan være en genetisk svakhet hos de som utvikler ME etter infeksjon.

Anonym poster: 68826b975ba061425c929ca5bdd1cb4e

Skrevet

Jeg har også ME uten at noen andre i familien har det.

Vi vet ikke hva som har forårsaket det eller når det startet, men det eskalerte og sendte meg i veggen etter en halsbetennelse. Jeg kommer ikke lenger oppå, men føler noen ganger at det er innen rekkevidde før det smeller når jeg minst venter det.

Det smitter ikke som barnesykdommer eller mageinfluensa, men noen mener at det kan ligge latent i familier. Uten at jeg tør utdype dette noe særlig da jeg er nokså fersk på det området.

Skrevet

Begge søstrene mine har ME :-( de vet ikkje hva som er utløst det, men det er påvist på dem begge at de har hatt kyssesyken, men det vet ikkje når...

Anonym poster: 3e404907aa59df07c5c5bec4a2a857b1

Skrevet

Min mor har hatt ME i 20 år, det er IKKE en psykisk sykdom og det er IKKE smittsomt.. Ho fikk det en stund etter ett skikkelig magevirus. Ho var frisk, glad, trente mye og jobbet vanlig. Brått ble ho dårlig, og ble aldri helt bra igjen. Utrolig trist å oppleve. Jeg var 6 år og husker min sengeliggende mor :( hun har vært opp og ned men har aldri kunnet jobbe igjen. De forsker mye mer på det nå og det er definitivt ikke psykisk..

Skrevet

Min mor har hatt ME i 20 år, det er IKKE en psykisk sykdom og det er IKKE smittsomt.. Ho fikk det en stund etter ett skikkelig magevirus. Ho var frisk, glad, trente mye og jobbet vanlig. Brått ble ho dårlig, og ble aldri helt bra igjen. Utrolig trist å oppleve. Jeg var 6 år og husker min sengeliggende mor :( hun har vært opp og ned men har aldri kunnet jobbe igjen. De forsker mye mer på det nå og det er definitivt ikke psykisk..

Det kan være psykisk, i noen tilfeller. Det er ikke dermed sagt at det er det i alle.

Skrevet

Det er mange som tror de har det og, som kanskje bare har noe psykisk istedet. Har hørt et par stk selv som er så slitne og lei og derfor tror de har ME. Er og lei av å

Forsvare min mor for mange som tror ho vil

Være syk selv og bla bla. Hehe. Mulig det et psykisk på noen, mrn ihvertfall ikke det mamma har.

Skrevet

Hvis det er psykisk, så er det ikke ME! ME kan virke inn på psyken og omvendt

Anonym poster: 14e501e490ef7ce3479d2e4e0aa5e08f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...