Gå til innhold

Steinerskolen ja/ nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite miljø er godt hvis man finner seg til rette, men vanskeligere hvis man av en eller annen grunn skiller seg litt ut. Hvis det er tre-fire andre av samme kjønn, er det vanskeligere hvis det blir intriger og konflikter. Det er jo rett og slett færre venner å velge i også. Dessuten tenker jeg at muligheten for vekst er større hvis det er litt flere å utvikle seg sammen med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt et barn i klasse med 11 og et barn i klasse med 12 elever. Veldig fornøyd! Mye bedre oppfølging og miljø enn de 2 som har gått i store klasser. Men selvfølgelig, blir det for få, er det jo ikke bare bra....

Skrevet

Dere med barn på steiner når var søknadsfristen ? Skal ikke starte skole før neste år? Og vet dere det stort sett er plasser nok så alle som søker kommer inn?

Anonym poster: b46d138cba15391609e57e3a7ceaa4fd

Skrevet

Jeg har hatt et barn i klasse med 11 og et barn i klasse med 12 elever. Veldig fornøyd! Mye bedre oppfølging og miljø enn de 2 som har gått i store klasser. Men selvfølgelig, blir det for få, er det jo ikke bare bra....

Det kommer jo selvfølgelig an på barnet også. Og på hvordan de andre på trinnet er. En fordel ved små klasser er at det øker sjansen for aldersblandet lek og det er jo bra.

Skrevet

Ja jeg tenker små klasser er en fordel. Jeg synes 27 elever i en klasse er for mye. Mye som taler for :) man må jo bare prøve det ut siden vi prioriterer og velger slik. Men dytter litt på dere som har barn på steiner . Er det lett komme inn? Plass til alle som vil. Dette er ikke i Oslo om det skulle spille inn ang mengder mennesker bor i området. I tilleg når måtte man søke for 1. Klasse.?

Skrevet

Dytt :)

Anonym poster: ef97b8d68bea2b9dd70c6fa6cd653bed

Skrevet

Jeggikk på VGS sammen med noen fra steinerskolen. Felles for dem var at de slet skikklig i alle realfag og i kroppsøving. Når det gjaldt andre fag var de på det jevne. Regner med at de har endt opp med høyere utdanning innen humanistiske fag. Jeg har også en kusine som har gått på steinerskolen (måtte bytte skole pga mobbing). Hun er også elendig i realfag men har gjennomført høyere utdanning innen kunst. For henne tror jeg det var et godt valg av foreldrene selv om hun mistet kontakten med venner i nærmiljøet, det var mer krevende for foreldrene og hun knapt mestrer vanlig prosentregning.

Anonym poster: 5762a402803c66578281129e37857afb

Skrevet

For meg var det helt riktig, men for lillebroren min var det helt feil. Jeg følte at jeg ble sett, støttet og dyttet i riktig retning imens broren min syntes det ble for nært og familiært.

Det var i og for seg ikke skolen som var feil for ham, men han ønsket seg mer kontakt med nærmiljøet og likte ikke klassen sin så godt (det kunne like godt ha skjedd på en hvilken som helst skole).

Jeg skulle gjerne sendt barna på steinerskolen, men vi bor i utlandet og her er det svinedyrt...

Det er litt magisk :-) og den magien skulle jeg gjerne gitt barna mine!

Skrevet

Min viktigste innvending mot Steinerskolen er at mange elever der går glipp av det sosiale nærmiljøet. Hvis jeg skulle vurdert en slik skole til mine barn, hadde det altså vært viktig å bo i gangavstand til skolen og at en del barn i nærområdet gjorde det samme.

Den gangen jeg jobbet i PPT og hadde ansvar for en steinerskole, slo det meg hvor lukket og lite miljøet er. Det kan selvfølgelig være en bra ting hvis skolen fungerer bra, da blir det stabilt og lærerne opparbeider seg gode måter å jobbe på over tid. Hvis det trøbler seg litt til, er det ikke så bra. På større steder mener jeg akkurat det problemet er mindre i normalskolen, der er litt fluktasjon mellom de ulike skolene enklere. Erfaringen min både fra PPT og fra steinerfrelste venninner er at de ikke er så gode på tilpasning hvis ungene har lærevansker eller atferdsvansker. Lese- og skrivevansker håndteres veldig lite offensivt, med den begrunnelse at barn utvikles i ulikt tempo og at man ikke skal mase på de områdene barnet ikke behersker. En god tanke et stykke på vei, men bare et stykke. Og så har jeg altså sett ganske mange ganger at barn som slår, barn som ikke skjønner de sosiale kodene, "apekattene", håndteres veldig dårlig på steinerskolen. Det blir også et ganske tydelig sosialt skille mellom dem som har tatt et valg om steinerskole basert på ideologi og dem som har valgt steinerskolen fordi de ikke helt fungerer i normalskolen. Dessverre er det ingen selvfølge at disse ungene fungerer i steinerskolen heller.

Jeg kunne ikke valgt en steinerskole som har antroposofien langt fremme, mye av det Rudolf Steiner stod for er helt fjernt for meg. Men de fleste steinerskoler har jo ikke dette så langt fremme. Ville brukt tid på å sjekke ut av klassestørrelse (litt mindre klasser er bra, men ikke hvis det kun er 8-9 elever), samarbeidsrelasjonen mellom lærere, rektor og styre, skolens omdømme i nærmiljøet og altså - hvorvidt ungene kan få klassekamerater å gå til og fra skolen med.

God konstruktiv kritikk :-)

Skrevet

Det er utrolig hvor mange som har sterke meninger om steinerskolen og steinerpedagogikk, enten helt uten erfaring og kjennskap til det eller med annenhånds gjenfortalte beskrivelser og rykter.

Jeg orker ikke kaste meg inn i enda en slik diskusjon, er så lei av å forklare og forsvare.

Men jeg sier atter en gang:

Steinerskoler er like forskjellige som offentlige skoler. Noen er fantastiske, andre er håpløse. Det samme med lærerne, det samme med elevene.

Kan absolutt være en utfordring å bytte til vgs etter 10 år på steinern, men de fleste klarer dette utmerket. Ut over det kjenner jeg meg, etter 13 år i steinerskole, ikke igjen av noen av de andre beskrivelsene og fortellingene her.

Jeg har aldir gått på offentlig, men har uten problemer klart å gjøre unna 4 år på høgskole og 2 på universitetet med toppkarakterer både på bachelor og master.

Til de som vurderer steinerskolen: dra til DIN lokale Steinerskole og undersøk, forhør deg, få en følelse.

Å høre generelt om andres erfaringer og fordommer er like hjelpsomt som om jeg skulle spørre deg om du er for eller mot offentlige skoler, om du vilel anbefle meg å sende barnet mitt på offentlig skole. Det kommer vel helt an på skolen?

Anonym poster: ffc4731d3f500177a0918d31d7d080a1

Hør, hør!!!

Skrevet

Jeg ville nok, som flere her nevner, tatt en tlf til den aktuelle skolen. Da kan du spørre om frist for å søke, osv.

På vår skole har de et innføringsforedrag/info.møte både høst og vår for foreldre som har barn som skal begynne på skolen, og for alle andre som er interessert. Disse foredragene pleier å være veldig opplysende og inspirerende. De forteller litt om tanken bak steinerskolen, hvordan og hvorfor de gjør ting som de gjør, litt om barn og barnets verden.

Spør skolen om det er et slikt møte i nærmeste framtid, og delta på dette!

Absolutt å anbefale.

Mine barn er små foreløpig og går bare i barnehagen, men etter 2 år her er jeg fast bestemt på at mine barn skal gå på steinerskolen. Jeg ser det er helt riktig for dem.

De som jobber på steinerskolen (og barnehagen) er genuint opptatt av barna våre og gir alt av seg selv for at de skal møte barna på deres premisser. Og de får dårligere lønn enn de som jobber i offentlig skole/bhg. Det sier litt om at de ansatte er der fordi de virkelig er interessert.

Jeg føler meg 100% trygg på at mine barn blir sett til enhver tid, og at deres behov blir møtt.

Skolen er lagt opp til at alt barna lærer blir satt i sammenheng og gir mening. Her hopper man ikke fra tema til tema i de forskjellige timene, men jobber med en og samme ting over en periode så det blir begripelig og håndterbart på deres nivå.

Ingen karakterer, lite hjemmelekser, fokus på god kontruktiv tilbakemelding, med vekt på det positive. Barna lærer seg å bli trygg på seg selv og lærer seg gode refleksjoner.

Jeg kunne skrytt av skolen i det uendelige.

Jeg kjenner meg ikke igjen i at barna ikke får leke med barbie o.l. Det er jo stikk motsatt. Barna får styre sin lek og interesser helt selv uten at de voksne balnder seg inn og forteller dem hvordan og med hva de skal leke. De får tid og ro til å sulle seg inn i sin egen fantasiverden. På den måten får de utvikle seg selv, som de perfekte barna de er fra naturens side.

Anonym poster: 432a009a948ed9f10ba3792545738634

Skrevet

Takk for flere gode råd :) ble enda mer overbeviste på at valget vårt er riktig utifra siste poster:) vi var på Julemarked der og skAl dit på vårmarkedet nå snart. Får ringe høre når fristen er og info møte.

Skrevet

Hadde vi hatt muligheten, så hadde vi sendt vårt barn på Steinerskolen :). Men vi bor på bygda, så da har vi desverre ikke det valget. Lykke til med skolevalget! Noen få fordeler har jo dere bymennesker tross alt da ;) ;)

Skrevet

De jeg kjenner som har gått på steinerskole har ikke gode erfaringer...

Hun ene lærte seg ikke alfabetet før hun gikk i 7. klasse. Var fryktelig dårlig fokus på å faktisk lære noe. Bare sang og lek hele tiden.

Anonym poster: efd6498f139f44bbec6bb5cfc4295fe5

Skrevet

Jeg vet også om to som har gått på Steinerskolen; Jens Stoltenberg og Jon almås. For ikke å snakke om Jon fosse.

Det blir så idiotisk å komme med " jeg kjenner en...han/hun gikk det ikke bra med". For å si det slik: flete jeg gikk med på skole er sprøytenarkomane og flere er leger...vi gikk alle på samme skole i samme klasse..,,,,

Skrevet

Nå kan han alfabetet allerede så tror ikke steinerskolen gjør han analfabet ;) ( til deg med den du kjente i 7. Klasse som var analfabet)

Skrevet

Noen som har spesifikke steinerskoler å anbefale evt ikke anbefale på østlandet?

Anonym poster: 13effbbbaf6d48a792c8da3ff79e2912

Skrevet

Slik jeg har forstått det (correct me if I'm wrong), undervises det ikke i religion og etikk på Steinerskolen. For meg er det argument nok, jeg synes religion er et viktig fag i skolen.

Anonym poster: ee7ff6e28397f3d89dfbf36c851b975d

Skrevet

Jeg ser ikke viktigheten av religion, men for meg er realfag mye viktigere enn humanistiske fag. Realfag OG kunstfag (som musikk, tegning, maling, tekstilforming, sløyd, dans, teater etc). Synd det er en så uvanlig kombinasjon.

Anonym poster: 6be2cf1bfab76fe3a3ea5926c73e15ac

Skrevet

Steinerskolen i Vestfold er veldig bra. Gode lærere og godt miljø.

Min samboer har gått der og barna våre skal begynne der når tiden er inne.

De har også klart å beholde 6åringene i barnehagen. Så de begynner ikke på skolen før de er 7 år. Enda et godt argument for å velge denne skolen.

Skrevet

De har også klart å beholde 6åringene i barnehagen. Så de begynner ikke på skolen før de er 7 år. Enda et godt argument for å velge denne skolen.

Hvorfor er det positivt? Å måtte være den dumme som er et år eldre enn resten når man skal videre på skole i livet?

Jeg begynte på skolen et år for tidlig da jeg begynte i 86, vedig glad for at jeg fikk den mulighetn, så slapp jeg å kaste vekk et ekstra år.

Skrevet

Hvorfor er det positivt? Å måtte være den dumme som er et år eldre enn resten når man skal videre på skole i livet?

Jeg begynte på skolen et år for tidlig da jeg begynte i 86, vedig glad for at jeg fikk den mulighetn, så slapp jeg å kaste vekk et ekstra år.

det er mange grunner til at det er positivt å begynne på skole som 7-åring kontra 6-åring. Barna får fokusere på leken et år til, slik som vi som er litt eldre her fikk. Ifølge steinerpedagogikken er man i en spesielt sårbar fase akkurat rundt 6års alderen, og dette året er spesielt viktig å få kunne være en av de eldre i i en gruppe, uten at det blir så veldig fokus på voksenstyrt læring.

Da man i Steinerskolen begynner rett i andre trinn når man begynner på skolen, slipper man å være "den dumme når man skal videre på skole i livet"

Jeg tror ikke steinerbarn føler at de kaster bort livet årene sine på skolen, da hele følelsen av skolegangen er litt magisk, som en annen her så fint beskrev det. Tror ikke steinerbarn blir like skoleleie som barn ved vanlig skole.

Skrevet

Høres fantastisk ut :)

Skrevet

Noen som har spesifikke steinerskoler å anbefale evt ikke anbefale på østlandet?

Anonym poster: 13effbbbaf6d48a792c8da3ff79e2912

Slik jeg har forstått det (correct me if I'm wrong), undervises det ikke i religion og etikk på Steinerskolen. For meg er det argument nok, jeg synes religion er et viktig fag i skolen.

Anonym poster: ee7ff6e28397f3d89dfbf36c851b975d

Anbefaler Hovseter i Oslo og Grav i Bærum.

Anbefaler IKKE på noen som helst måte Moss eller Hurum

Jeg gikk 13 år på Steinerskolen og nei, vi hadde ikke ett fag som het religion og etikk, men vi lærte om religion og etikk blant annet i historiefagene og i samfunnsfag. Jeg har siden studert religionshistorie på universitetet, og ikke hatt noen problemer/handicap ppå grunn av forkunnskaper..

Anonym poster: ffc4731d3f500177a0918d31d7d080a1

Skrevet

Har selv gått på Hovseter og det jeg kjenner til fra Grav i Bærum og i Brummundal er veldig positivt!

Anonym poster: 2e213b0e8566a5478b2b53a0d4884b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...