Gå til innhold

Steinerskolen ja/ nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt ha barna våre på steinerskole. Ingen av oss har gått der så vi har ikke egne erfaringer å gå utifra men er ganske sikre i vår overbevisning at dette er rett for våre barn. Noen med erfaringer å dele steiner ja/ nei contra offentlig skole.

Anonym poster: b46d138cba15391609e57e3a7ceaa4fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største neiet er dersom barnet ditt må over i ordinær ungdomsskole etter barneskole. Det vet jeg er vanskelig for mange som har gått Steiner.

Skrevet

Jeg kjenner noen få som har gått på steinerskolen, deres erfaringer er ikke særlig positive etter hva jeg har forstått. mange regler å følge som at man feks ikke bør leke med barbie dukker osv. Ikke verden undergang men for en 7 åring er det muligens det. Følelse av å være annerledes og ikke passe inn med de"vanlige" barna osv.

Når det er sagt så er alle steiner menneskene jeg kjenner veldig kreative og flotte folk:)

Anonym poster: 8a636b0b7f064519a57f7ee6ae65e73c

Skrevet

Det er positive ting, men også negative.

Her jeg bor er miljøet for lite, de har alle 10 årene så du kan fullføre ungdomsskolen, men det er små klasser med 7-8 elever. Kjenner flere stykker som har tatt ungene ut fordi de ikke finner sjelevennen sin i det lille miljøet og ønsker et større skole og klassemiljø. Da kommer også problemene med å tilpasse seg den vanlige skolen, for på steinerskolen lærer de ting i et helt annet tempo og det de har lært i 1.klasse på vanlig skole lærer de ikke før i 2.klasse på steinerskolen.

Sønnen min fikk ei jente i klassen da han begynte i 3.klasse som kom fra steinerskolen, hun måtte ha ekstraundervisning i over et halvt år for å ta igjen resten av klassen.

Men jeg har en venninne som har alle sine fire unger på steinerskolen og er veldig fornøyd.

Anonym poster: f70b058d36687cce66b3ed692b125566

Skrevet

Det største neiet er dersom barnet ditt må over i ordinær ungdomsskole etter barneskole. Det vet jeg er vanskelig for mange som har gått Steiner.

Enig i det du sier her. Jeg gikk selv på Steinerskolen, og trivdes godt. Men overgangen fra u.skole til videregående ble veldig stor..

Skrevet

Sjekk ut deres skole nøye før dere tar valget. Vi har to Steinerskoler i nærheten, på den ene går alle som ikke har fungert på offentlig skole, det er middelmådige lærere og masse tull der, mens den andre er en av Norges beste Steinerskole.

Legg en plan for hvordan barnet deres skal integreres i nærmiljøet slik at barnet faktisk kjenner barn fra nabolaget også.

Anonym poster: 0b081da11e62232628ecfb1a70944a8a

Skrevet

Er ikke steinerskole for de som ikke er som alle andre? Vi fikk hvertfall overført noen fra steinerskole og de passet ikke inn i vanlig skole... De hadde jo ikke lært noenting... Og de var jo så SÆRE...

NEI til Steinerskole, tror ikke det er bra for barn som er "normale" altså.

Anonym poster: eaf33fa6339eb3aff4166024ad23ce67

Skrevet

Da jeg studerte på høyskole hadde vi en jente på kullet som kom fra steinerskole. Hun hadde gått hele løpet der inkl. vgs... Hun strevde veldig, både sosialt og faglig. Hun strevde med å forstå spillereglene for en forelesning feks og brukte utrolig mye tid på å rekke opp hpnda, stille snåle spørsmål, fortelle ting som var litt off topic osv. Det var som om hun så seg selv og sine erfaringer som utrolig viktige.

Når det gjelder det faglige var hun helt i villrede ift hvirdan hun skulle tilegne seg kunnskap. Jeg husker hun fortalte at hun aldri før hadde hatt lærebøker på den måten (på steinerskolen lager de sine egne iflg henne). Hun ble mer og mer hektisk ettersom ukene gikk og spurte oss andre mye om faglige ting.. og spørsmål som "hvor langt har du kommet i den ig den boka". Hun hadde også regnet ut hvor mange sider hun måtte lære pr dag for å være klar til eksamen, og var helt fortvilet fordi hun ikke greide å fp dettil.. regnet ut på nytt hver dag ig antallet sider bare steg fordi hun brukte tiden på å sitte og regne utbistedet for å lese...

Hun ssluttet etter noen uker og jeg har sjelden sett en mer sliten jente stakkar :(

Nå sier jeg ikke at steinerbakgrunnen hennes har skylden for alt dette, men for henne (med de utfordringer hun hadde) ble det utrolig vanskelug, og nesten helt umulig p tilpasse seg tradusjonelle studier...

Dette er mange år siden men jeg husker henne så godt... det var bsre så fryktelig leit...

Anonym poster: 01a8034bfcca4f79c7ba0808ca1d8460

Skrevet

De jeg kjenner som har gått Steinerskole har fått det fryktelig tøft på vgs og ingen av dem har klart å fullføre en høyskole-utdannelse. Kjenner 6stk.

Mine starter i Steinerbarnehage til høsten, men det er helt uaktuelt med Steinerskole for vår del. Mye fordi vi begge er opptatte av realfag og språk, mens musikk og sang kan vi drive med på fritiden.

Anonym poster: af7fcd4d7126919cc4d1c1269f576bb5

Skrevet

Aldri i verden.

Kvaliteten kan variere fra Steinerskole til Steinerskole, men det er for vår del helt uaktuelt med en skole som legger antroposofien til grunn for sin pedagogikk.

Da hadde jeg faktisk heller valgt hyperkristen privatskole, og jeg er så langt fra religiøs som du får det.

Anonym poster: e77b40e37345e9d5920d532215306c53

Skrevet

De jeg kjenner som har gått Steinerskole har fått det fryktelig tøft på vgs og ingen av dem har klart å fullføre en høyskole-utdannelse. Kjenner 6stk.

Mine starter i Steinerbarnehage til høsten, men det er helt uaktuelt med Steinerskole for vår del. Mye fordi vi begge er opptatte av realfag og språk, mens musikk og sang kan vi drive med på fritiden.

Et forskningsprosjekt ved universitetet i Karlstad konkluderte med "en større andel av steinerskoleelevene enn tilsvarende i offentlig skole tar høyere utdannelse"

Du har nok bare vært uheldig med steiner-vennene dine

Anonym poster: 97fd6f3fcc10ca85b0d770a2b3c24b46

Skrevet

Et forskningsprosjekt ved universitetet i Karlstad konkluderte med "en større andel av steinerskoleelevene enn tilsvarende i offentlig skole tar høyere utdannelse"

Link?

Skrevet

Link?

"Et omfattende forskningsprosjekt ved Karlstads universitet, ledet av professor i pedagogikk Bo Dahlin, tok sikte på å undersøke forskjellene mellom steinerskoler og offentlige skoler. Denne viste at elever ved steinerskolene har større toleranse for svake grupper i samfunnet og mindre toleranse for rasisme. Videre kjennetegnes steinerskoleelever ved større ansvar i sosiale og moralske spørsmål og større vektlegging av at valg skal komme fra egen tenkning. Steinerskoleelever har også mindre toleranse for mobbing og er mer opptatt av miljøspørsmål. En større andel av steinerskoleelevene enn tilsvarende i offentlig skole tar høyere utdannelse.[1][2]

Foruten Dahlin deltok blant andre Agnes Nobel, psykolog og dosent i pedagogikk, og Ingrid Liljeroth, psykolog, i forskningsprosjektet."

http://no.wikipedia.org/wiki/Steinerskoler

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes det er best sy barna mine går på skolen sammen med ungene i nærmiljøet!

Dessuten kjenner jeg flere tilfellet da barn har begynt på Steinerskolen, men begynt på nærskolen etter noen år pga sterk misnøye

Skrevet

Jeg går på UiO, og det er i grunn ganske mange der som kommer fra Steinerskole. Tror noe av det positive er at de får en enorm selvtillit, både faglig og sosialt. De har mer trua på at de har noe å komme med, om du skjønner. Dette kan sikkert være avhengig av hvilken Steinerskole man kommer fra, det vet jeg ikke.

En negativ ting, er at jeg kjenner noen som har gått i Steinerskole som har dysleksi. I en Steinerskole oppdages ofte ikke dette før ganske sent, og det mener jeg er ganske problematisk. Læring skal vel foregå i det enkelte individets tempo, og de som sliter med lesing, kan ofte slippe å gjøre så mye av dette. Selv om foreldrene som har barna i privat barnehage og skole ofte er mer engasjert i skolehverdagen til barna sine enn snittet (kanskje?), så er jo dysleksi noe som skolen MÅ ta på alvor. Det er ikke så lett for foreldre å plukke opp læringsvansker, det burde jo være noe skolen skal kunne?

Som foreldre må man nok også stille opp på mer enn det man må i offentlig skole. Så man må regne med å bruke mer tid på å gjøre ulike ting der. Samtidig så får man jo et mye sterkere fellesskap, som også er bra for barna.

Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre har jo gått på Steinerskolen begge to...

Skrevet

Kunne vurdert steinerskole om barnet mitt var en kunstersjel. Dersom barnet er mer av matematikk/logikk-typen, så absolutt ikke.

Skrevet

Jeg har hørt at Steinerbarnehager er et bedre alternativ enn Steinerskolene. Er visst mange som er fornøyde med barnehagene.

Skrevet

Jeg har vært og besøkt Steinerskolen her, og har siden den gang vært overbevist om at det er på den skolen jeg ønsker å ha mine barn når det kommer så langt. Er veldig positiv til opplegget deres.

Anonym poster: 419c49cdd9949e33881401b2761b84c0

Skrevet

Jeg har en gutt i 1.klasse på Steinerskolen, og er strålende fornøyd. Har også 2 i Steiner-barnehage:) Både jeg og mannen er lærere med mange års erfaring fra vanlig, norsk grunnskole. Vi har også hatt 3 barn gjennom hele det offentlige skolesystemet, som klarer seg supert idag. Men de hadde kanskje hatt det mer spennende på skolen i Steiner, tror vi;) Derfor prøver i det nå, så har vi jo noe reelt å sammenligne med:) Og vi er overbevist om at de lærer mer enn nok i Steinerskolen,-og kanskje tom ting de ikke lærer i den offentlige skolen. Så langt ser det altså lovende ut:)

Litt morsomt med alle de rare overbevisningene om Steinerskole,da, fordi man "mener å ha hørt at......" eller" en jeg vet om som hadde gått på Steinerskole, klarte seg veldig dårlig..." Ja,-mange fra vanlig grunnskole, klarer seg også dårlig videre i livet...hehe

Skrevet

Jeg var best i min klasse på vgs (gikk allmenngym) i realfagene - iallefall til jeg kom til siste året og "bare" fikk 4 i 3MX. Steinerskole- og Montessoribarn gjør det generelt svært godt i realfag etter endt skoleløp ved de respektive skolene. Det handler mye om pedagogikken.

Når det er sagt er jeg enig i mye av det som er nevnt over - vanskelig å begynne i vanlig videregående, vanskelig å forholde seg til vanlige lærebøker (har fortsatt problemer med det etter flere år på juss) osv... Men - vi hadde ingen regler vedrørende hvilke leker vi kunne leke med! Høres helt merkelig ut.

Skrevet

Det er utrolig hvor mange som har sterke meninger om steinerskolen og steinerpedagogikk, enten helt uten erfaring og kjennskap til det eller med annenhånds gjenfortalte beskrivelser og rykter.

Jeg orker ikke kaste meg inn i enda en slik diskusjon, er så lei av å forklare og forsvare.

Men jeg sier atter en gang:

Steinerskoler er like forskjellige som offentlige skoler. Noen er fantastiske, andre er håpløse. Det samme med lærerne, det samme med elevene.

Kan absolutt være en utfordring å bytte til vgs etter 10 år på steinern, men de fleste klarer dette utmerket. Ut over det kjenner jeg meg, etter 13 år i steinerskole, ikke igjen av noen av de andre beskrivelsene og fortellingene her.

Jeg har aldir gått på offentlig, men har uten problemer klart å gjøre unna 4 år på høgskole og 2 på universitetet med toppkarakterer både på bachelor og master.

Til de som vurderer steinerskolen: dra til DIN lokale Steinerskole og undersøk, forhør deg, få en følelse.

Å høre generelt om andres erfaringer og fordommer er like hjelpsomt som om jeg skulle spørre deg om du er for eller mot offentlige skoler, om du vilel anbefle meg å sende barnet mitt på offentlig skole. Det kommer vel helt an på skolen?

Anonym poster: ffc4731d3f500177a0918d31d7d080a1

Skrevet

Takk for mange innspill, godt å se noen med egne gode erfaringer hoppe inn i tråden og skryte litt for det var mye negativt og jeg kjenner noen som først..... Vi legger nok mer vekt på at barna våre skal føle seg som individ og få god selvtillit og selvfølelse . At det er bra nok og enda til helt perfekt være som de er. Vi er nok litt mer kunstnersjeler alle her så da håper jeg det vil klaffe og at vi trives i miljøet :) vi ønsker følge opp barna så det at det pågår mer ting på steinerskole å

Følge opp er helt fint. Det er og steinerskole videregående der så håper det vil passe barna våre og at de går der alle årene men skummelt hoppe i det. Især når familie er veldig A4 mener vi tar et dumt valg velge dette fremfor offentlig skole. Dere som har barn på steinerskolen var det lett få plass eller er det konkuranse om plassene så vi kan risikere ikke få barnet inn? Vi skal flytte til en annen by for denne skolen evt så mer enn trasig om vi ikke får plass :( og når søker man?

Anonym poster: b46d138cba15391609e57e3a7ceaa4fd

Skrevet

Min viktigste innvending mot Steinerskolen er at mange elever der går glipp av det sosiale nærmiljøet. Hvis jeg skulle vurdert en slik skole til mine barn, hadde det altså vært viktig å bo i gangavstand til skolen og at en del barn i nærområdet gjorde det samme.

Den gangen jeg jobbet i PPT og hadde ansvar for en steinerskole, slo det meg hvor lukket og lite miljøet er. Det kan selvfølgelig være en bra ting hvis skolen fungerer bra, da blir det stabilt og lærerne opparbeider seg gode måter å jobbe på over tid. Hvis det trøbler seg litt til, er det ikke så bra. På større steder mener jeg akkurat det problemet er mindre i normalskolen, der er litt fluktasjon mellom de ulike skolene enklere. Erfaringen min både fra PPT og fra steinerfrelste venninner er at de ikke er så gode på tilpasning hvis ungene har lærevansker eller atferdsvansker. Lese- og skrivevansker håndteres veldig lite offensivt, med den begrunnelse at barn utvikles i ulikt tempo og at man ikke skal mase på de områdene barnet ikke behersker. En god tanke et stykke på vei, men bare et stykke. Og så har jeg altså sett ganske mange ganger at barn som slår, barn som ikke skjønner de sosiale kodene, "apekattene", håndteres veldig dårlig på steinerskolen. Det blir også et ganske tydelig sosialt skille mellom dem som har tatt et valg om steinerskole basert på ideologi og dem som har valgt steinerskolen fordi de ikke helt fungerer i normalskolen. Dessverre er det ingen selvfølge at disse ungene fungerer i steinerskolen heller.

Jeg kunne ikke valgt en steinerskole som har antroposofien langt fremme, mye av det Rudolf Steiner stod for er helt fjernt for meg. Men de fleste steinerskoler har jo ikke dette så langt fremme. Ville brukt tid på å sjekke ut av klassestørrelse (litt mindre klasser er bra, men ikke hvis det kun er 8-9 elever), samarbeidsrelasjonen mellom lærere, rektor og styre, skolens omdømme i nærmiljøet og altså - hvorvidt ungene kan få klassekamerater å gå til og fra skolen med.

Skrevet

Har gått både barne og ungdomsskole på Steinerskolen! For å si det sånn... Mine barn skal definitivt på steinerskole!!!

Skrevet

...

Ville brukt tid på å sjekke ut av klassestørrelse (litt mindre klasser er bra, men ikke hvis det kun er 8-9 elever)

...

Bare lurer på, hvorfor er små klasser med under 10 elever negativt? De tre årene jeg gikk på en liten skole med bare 7 elever på mitt klassetrinn var de beste i min barndom. Godt miljø, tett oppfølging etc.

Anonym poster: 6be2cf1bfab76fe3a3ea5926c73e15ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...