Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Noen som har hatt tidlig svangerskapsforgiftning? Hvordan gikk det, ble barnet født veldig tidlig? Har begynt og få svangerskapsforgiftning og er i uke 18, og det gjør meg nervøs at det er så ekstremt tidlig. Har hatt svangerskapsforgiftning tidligere, men dette var ikke før ut i uke 34. Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Ingen som har hatt tidlig svangerskapsforgiftning før uke 32? Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Det er omtrent umulig å diagnostiseres med preeklampsi før 20 uker. Hva er bakgrunnen for at du mener du "begynner å få" svangerskapsforgiftning? Enten oppfyller man kriteriene og har det, eller så har man det ikke. Selv om man selvsagt kan ha risikofaktorer. Men for å svare på spørsmålet ditt - nei, de færreste som får diagnostisert preeklampsi i andre trimester vil gå helt til termin. Anonym poster: 1c0bafc5573b51f0a431a086cf82671f
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 Det er omtrent umulig å diagnostiseres med preeklampsi før 20 uker. Hva er bakgrunnen for at du mener du "begynner å få" svangerskapsforgiftning? Enten oppfyller man kriteriene og har det, eller så har man det ikke. Selv om man selvsagt kan ha risikofaktorer. Men for å svare på spørsmålet ditt - nei, de færreste som får diagnostisert preeklampsi i andre trimester vil gå helt til termin. Anonym poster: 1c0bafc5573b51f0a431a086cf82671f Verdiene mine var i dag 1+ på proteiner og 130/90 i blodtrykk. Jeg forstår selv at jeg ikke vil gå til termin, det gjorde jeg ikke forrige gang heller. Men jeg blir svært bekymret da jeg ikke hadde disse verdiene før i uke 34 forrige gang og nå er jeg bare i uke 18. Jeg lurer på om det er noen mulighet for å kunne klare å holde sykdommen i "sjakk" til uke 30 (vertfall)...? Forrige gang gikk jeg med forgiftningen i 3 uker før jeg ble forløst så jeg blir naturlig nok bekymret for at barnet i det hele tatt skal overleve. Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 Uff. Du burde virkelig få bedre oppfølging av lege/jordmor! Jeg har bare hørt om en måte å holde sykdommen i "sjakk", og det er å forløse ungen Jeg kjenner en som måtte forløse da hun var 5 mnd. på vei. Det gikk dessverre ikke så bra Håper du tar tak, og får deg litt bedre oppfølging. Og at det går bra for både deg og baby. Anonym poster: c8326cea7d40a93893f9f8edef0c05a9
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Verdiene mine var i dag 1+ på proteiner og 130/90 i blodtrykk. Jeg forstår selv at jeg ikke vil gå til termin, det gjorde jeg ikke forrige gang heller. Men jeg blir svært bekymret da jeg ikke hadde disse verdiene før i uke 34 forrige gang og nå er jeg bare i uke 18. Jeg lurer på om det er noen mulighet for å kunne klare å holde sykdommen i "sjakk" til uke 30 (vertfall)...? Forrige gang gikk jeg med forgiftningen i 3 uker før jeg ble forløst så jeg blir naturlig nok bekymret for at barnet i det hele tatt skal overleve. Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8 Ok. Det er som sagt ikke nødvendigvis preeklampsi, siden det egentlig er et diagnosekrav for dette at du skal være forbi 20 uker (forhøyet blodtrykk før den tid regnes som kronisk forhøyet blodtrykk, ikke svangerskapsutløst - og proteiner kan ha andre årsaker). MEN du bør absolutt følges opp av spesialist, ikke bare fastlege/jordmor. Det bør tas blodprøver for å sjekke leverfunksjon og det bør gjøres en 24-timersmåling av proteinverdier i urin, samt at urin og blodtrykk bør sjekkes hyppig. Blodtrykksmedisinering bør vurderes av spesialist. Om ikke fastlege/jordmor selv henviser bør du forsøke å få snakket med fødeavdeling. Om du avvises der pga hvor mange uker du er eller at det generelt er vanskelig å få tak i lege, ville jeg vurdert å gå til privatpraktiserende gynekolog med erfaring fra fødeavdeling. Og ta for all del høyde for at jeg ikke er helsepersonell, men godt over snittet informert om preeklampsi og i noenlunde samme situasjon som deg. Jeg hadde også undertrykk på 90 og noe proteinuri for en måned siden, nå snart 23 uker og samme tilstand. Satt på Trandate da undertrykket rundet 100 og har ukentlige kontroller, regner heller ikke med å gå til termin men foreløbig ser det rolig ut. Et tips er også å be om å bli satt på Albyl-E 75 mg. Det er ikke en del av anbefalingene ennå, men det finnes etter hvert ganske mye dokumentasjon på at acetalisylsyre kan virke forebyggende når det er snakk om høy risiko for preeklampsi. Ulempene er helt minimale og de potensielle fordelene ganske store. Anonym poster: 1c0bafc5573b51f0a431a086cf82671f
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 Verdiene mine var i dag 1+ på proteiner og 130/90 i blodtrykk. Jeg forstår selv at jeg ikke vil gå til termin, det gjorde jeg ikke forrige gang heller. Men jeg blir svært bekymret da jeg ikke hadde disse verdiene før i uke 34 forrige gang og nå er jeg bare i uke 18. Jeg lurer på om det er noen mulighet for å kunne klare å holde sykdommen i "sjakk" til uke 30 (vertfall)...? Forrige gang gikk jeg med forgiftningen i 3 uker før jeg ble forløst så jeg blir naturlig nok bekymret for at barnet i det hele tatt skal overleve. Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8 Ok. Det er som sagt ikke nødvendigvis preeklampsi, siden det egentlig er et diagnosekrav for dette at du skal være forbi 20 uker (forhøyet blodtrykk før den tid regnes som kronisk forhøyet blodtrykk, ikke svangerskapsutløst - og proteiner kan ha andre årsaker). MEN du bør absolutt følges opp av spesialist, ikke bare fastlege/jordmor. Det bør tas blodprøver for å sjekke leverfunksjon og det bør gjøres en 24-timersmåling av proteinverdier i urin, samt at urin og blodtrykk bør sjekkes hyppig. Blodtrykksmedisinering bør vurderes av spesialist. Om ikke fastlege/jordmor selv henviser bør du forsøke å få snakket med fødeavdeling. Om du avvises der pga hvor mange uker du er eller at det generelt er vanskelig å få tak i lege, ville jeg vurdert å gå til privatpraktiserende gynekolog med erfaring fra fødeavdeling. Og ta for all del høyde for at jeg ikke er helsepersonell, men godt over snittet informert om preeklampsi og i noenlunde samme situasjon som deg. Jeg hadde også undertrykk på 90 og noe proteinuri for en måned siden, nå snart 23 uker og samme tilstand. Satt på Trandate da undertrykket rundet 100 og har ukentlige kontroller, regner heller ikke med å gå til termin men foreløbig ser det rolig ut. Et tips er også å be om å bli satt på Albyl-E 75 mg. Det er ikke en del av anbefalingene ennå, men det finnes etter hvert ganske mye dokumentasjon på at acetalisylsyre kan virke forebyggende når det er snakk om høy risiko for preeklampsi. Ulempene er helt minimale og de potensielle fordelene ganske store. Anonym poster: 1c0bafc5573b51f0a431a086cf82671f Tusentakk for utfyllende svar. Skal tilbake til fastlege Onsdag så da vil jeg be om en henvisning. Så flott at du har gått en månede uten forverringer,håper inderlig på det samme Anonym poster: bea7df11537631b2c7a998452a41d3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå