Gå til innhold

5,5 år som fortsatt bruker bleie om natten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5,5 år som sluttet med bleier da han var 3 år. Hadde aldri uhell.

Men om natten er han avhengig av bleie. Tisser mye. Vi tar alle forhåndsregler; tisser før han legger seg, drikker lite på kvelden etc.

Har snakket med helsesøster, hun bare beroliger meg med å se det an til sommeren, er visst ganske utbredt sier hun, spesielt hos gutter.

Noen med erfaring??

Leste en artikkel at det ikke var spesielt virkningsfullt å ta han på fo i løpet av natten da han ikke ble noe mer moden av det

Anonym poster: 6e949d0ba50def35604824672ad77323

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Vi bar vår jente inn på do før vi la oss i to måneder etter bleieslutt. Skjønner ikke at det er noe problem. Etterhvert begynte hun å gå av seg selv.

Anonym poster: 967c0473b6acc7b532a6b95d9378d03f

Skrevet

Ville latt det noen måneder til og fått sjekket om han har nok av det stoffet som hemmer urinproduseringen på natten.

Lykke til!

Anonym poster: d88c75bb3ea6c8ffecfba88a74a475b6

Skrevet

Vår gutt sluttet å tisse om natta da han var 6 år. Han har brukt minirin i to omganger og er nå helt tørr. Å ta han opp for å tisse på natten var det ingen vits i da han kunne tisse både to og tre ganger samme natt og til alle nattens tider. Han ble tørr på dagtid da han var 2år og 10 mnd.

Anonym poster: 16882a14fe13ee13849014b44cf3c469

Skrevet

Min gutt slutta med bleie på dagen da han var nesten tre år. Nå er han nesten ti år og tisser enda om natta. Derfor kjenner jeg setninger som "det er jo bare å bære på do...skjønner ikke problemet" provoserer.

Legen utreder fra 6 år. Da er bleier og gratis.

Anonym poster: 28a09d7b653ae56fdbd13e403ddb2c9e

Skrevet

Det er faktisk helt innenfor normalen frem til seks år. Da kan en vurdere å kalle det sengevæting. Å tisse i søvne er visst også hormonellt. Jeg ville nok sett det an litt lenger, du har antagelig en helt normal gutt:)

Anonym poster: 6c11fc36f1f38cf7188d74d91ed77df2

Skrevet

Vår gutt sluttet å tisse om natta da han var 6 år. Han har brukt minirin i to omganger og er nå helt tørr. Å ta han opp for å tisse på natten var det ingen vits i da han kunne tisse både to og tre ganger samme natt og til alle nattens tider. Han ble tørr på dagtid da han var 2år og 10 mnd.

Nei. Han var 6,5 år.

Skrevet

Vår gutt har også hatt det problemet. Han brukte nattbleie frem til han var ni år. Han har vært hos spesialist. Det er bare slik, at noen modnes senere. Husker ikke helt hvor stor "prosenten" var, men det er faktisk en del barn som modnes så sent. Ikke stress. Få eventuelt henvisning til spesialist fra fastlegen. Så får dere hjelp.

Anonym poster: b490e1f3ee57e41ad12a17925e4d16c6

Skrevet

Snakk med legen om å starte utredning nå, hjelper ikke å lage styr ut av det. Nevøen min på snart 7 bruker enda bleier, gått en runde på medisin. Har resept på inkontinensutstyr som laken og bleier. Er ikke alle det bare er å følge på do. Han trenger bleier, det gjør ikke alle andre unger, sånn er det bare. Gjør ikke noe stort nr ut av det.

Skrevet

Babyer tisser hele døgnet, men en gang før skolealder skjer det noe med hormonene og kroppen tilpasser seg søvnen ved å produserer mindre urin om natten enn om dagen. Så lenge disse hormonene er på plass er det ingen vits å prøve få han tørr, han produserer jo masse urin om natten også.

Når barna har passert 6 år kalles det sengevæting og da kan man få disse hormonene som medisin, bl.a som nesespray, det kan hjelpe en del av disse barna frem til de modnes av seg selv.

Det er faktisk mange som sier de har hatt god effekt av akupunktur for å få denne hormonproduksjonen igang, det kan kanskje være verdt et forsøk.

Anonym poster: 2946a88b985e2b6e303ec31ec4b7bb6b

Skrevet

Min gutt slutta med bleie på dagen da han var nesten tre år. Nå er han nesten ti år og tisser enda om natta. Derfor kjenner jeg setninger som "det er jo bare å bære på do...skjønner ikke problemet" provoserer.

Legen utreder fra 6 år. Da er bleier og gratis.

Anonym poster: 28a09d7b653ae56fdbd13e403ddb2c9e

Vi fikk gratis bleier og kladder fra vår var 5 år, og minerin. Vår lege sa 5 år var grensen, men vi fikk det et par uker før 5 årsdagen. Her var minerin utrolig virkningsfullt (måtte først øko dosen for å få virkning) og ungen var tørr etter 1 uke, og sluttet på medisiner etter 4-5 måneder. Helt tørr.

Anonym poster: 1b84dce520b8580ad77e4ecba09f0e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...