Gå til innhold

hvorfor er 9 uker permisjon forbehold mor mens 12 uker til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har 3 uker før fødsel og 6 uker etter som er forbeholdt mor. altså 9 uker. mens far har jo 12 uker fedrekvote. fra 1.juli 2013 har di 14 uker kvote. resten av året (52 ukene) skal deles mellom foreldrene ut ifra hvordan man selv ønsker selvfølgelig. å da er det mest vanlig at mor tar resten mens far "nøyer" seg med sine forbeholdte uker. men er det noen forklaring på hvorfor mor har mindre forbeholdte uker enn far?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du sier noe der, det har jeg ikke tenkt over, hehe.... alt burde og være etter hva foreldrene selv ønsker og er best for dem. jeg fikk far sine uker, og det hadde vært teit vist han måtte være hjemme med henne, når han var så usikker, dattern vår sluttet og puste veldig ofte, så han hadde panikk for og være alene med henne. heldigvis gikk det over, så nå stor koser dem seg alene...

Skrevet

Mors 3 uker før og 6 uker etter fødsel/termin er medisinsk begrunnet. De fleste blir sykemeldt på slutten dermed får man 3 uker fri før termin for å forberede seg, 6 uker etter termin/fødsel trengs for å komme seg etter fødselen.. Fordelingen av permisjon endres fra 1.juli, da får både mor og far 14 uker hver etter fødsel samt permisjonen utvides med 2 uker totalt sett....

Skrevet

så mor får permisjon 9 uker som er medisinsk begrunnet..... hvilken medisinsk begrunnelse finnes da for at far har 12 uker? hvor er logikken?

Skrevet

får man før termin mister man permisjon, men får man etter termin, så bare går tiden som vanlig.... ganske teit det og...

Skrevet

vi har ett vennepar som sliter litt her, far er egentlig en latsabb som stort sett går sykemeldt og gidder ikke jobbe. han ser på permisjonen som en løsning for å unngå å jobbe. han har fått full støtte av NAV, etter mors 9 uker kan far ta sine 12 uker uten at mor har noe å si på det. dette er NAV sine ord, ikke mine....... han har lest seg opp og ned i mente og har argumentene klar, å det blir ikke bedre av at NAV støtter han. så nå går denne moren høygravid, sliten og lei og gruer seg til å ploppe ut ungen for så å gå hjemme 1,5 mnd før hun rett og slett tvinges ut i arbeid igjen (av både far og NAV) etter fars 3 mnd hjemme så skal di dele resterende uker mellom seg likt. mor sitter igjen fortvilet og hun betrodde seg til meg en dag å sa hun håpet hun fikk en kollikk unge. tenk så frustert hun er som sier slikt.... nå skal det også sies at dette er en helt fantastisk mann utenom alle disse rare tankene sine. han vet at det er heltidsarbeid å gå hjemme med spebarn å alt det arbeidet som ligger bak. han velger jo å gå hjemme med barnet sitt tross alt. mange fedre vil ikke engang ha persmisjon. så jeg skal ikke henge ut han på noen måte. men synes bare regelverket er litt rart når man tenker seg litt om. Mor må ha en medisink grunn for å ha 9 uker permisjon, mens far kan kreve 12 uker og få full støtte.her hadde ikke mor noe å komme med, så papirene er signert og sendt inn.

Skrevet

Det samme diskuterte vi da jeg skulle ut i permisjon, trur ikke de som har bestemt dette har tenkt over det eller mener/trur at kvinner vil ta permisjon også etter de 6 ukene. Jeg selv ville jobbe når de 6 ukene var gått og det gjorde jeg også , er nå tilbake i permisjon.

Skrevet

Nav har ingenting med hvordan foreldrene velger å dele permisjonen, fars permisjon er ikke medisinsk betinget - den er for at far også skal ta den daglige omsorgen for barnet og knytte bånd. Om far søker om å ta ut fedrekvote fra barnet er 7 uker gammel så innvilger nav det (forutsatt at han har rett på foreldrepenger selvsagt) - nav går ut fra at foreldrene er voksne mennesker som sammen blir enig om hvordan permisjonen skal taes ut. Nav har overhodet ingen meglingsrolle her - om mor ikke vil at far skal ta ut permisjon så tidlig så får de sammen bli enige....

Personlig ville jeg nå stilt store spørsmål ved et forhold der far presset seg til å være hjemme mye tidligere enn jeg ønsket eller klarte - tror vel ikke det forholdet hadde vart så lenge gitt..

Skrevet

det sier jo litt om det "brae" systemet vi har. er forstålig at begge vil være hjemme, og blir man ikke enige der, så del 50/50 da, så stiller begge likt.

Skrevet

Det er vell derfor det kommer nye regler nå fra 1juli? Da får mor 3uker før fødselen og 14 uker etterpå. Mens far får 14 uker. Så er det 18uker i 100% som kan fordeles på begge etter eget ønske.

Jeg har vært irritert på delingsreglene som har vært siden de kom. Jeg var gravid med termin et par mnd før og priste meg lykkelig for det. Far tok sine uker han altså. Men han syntes det var mer enn nok. (Med andre ord en mann som ikke er så glad i å være hjemme. Han synes det er mye kjekkere å få gå på jobb om dagen og nyte ungene sine i fritiden - mens jeg nyter å få være sammen med de hele tiden. Siden jeg likevell skulle være lengre hjemme ble hele denne tiden vi opplevde som påtvungen far bare rar. Jeg tror han hadde endt opp med å være gretten og fått hele permisjonstiden ødelagt (for alle sin del) om han hadde tatt alle ukene samlet.

Jeg synes egentlig at NAV burde være mer lydhøre på hva foreldre selv har lyst til. Jeg vet det er mange som har det som oss. Samtidig som jeg også har sett et par fedre som har blomstret opp i rollene sine av å være tvungne til å gå hjemme.... Kanskje de håper at det store flertallet vil oppleve det slik?

Skrevet

man bør kunne velge selv, alle føler det ikke likt. syns det er kjempe fint at far er hjemme med barnet, men ikke takler dette likt av ulike grunner

Skrevet

Det er da valgfritt? Permisjon er et TILBUD til foreldrene som man kan ta i mot på visse vilkår på lik linje med andre ytelser fra nav. Far står fritt til å takke nei til å ta ut permisjon men da faller permisjonen bort.... Det er ingen tvil om at fedrekvoten har ført til at langt flere fedre tar ut permisjon. Det er et gode for både barnet, far og mor...

Skrevet

Det er da valgfritt? Permisjon er et TILBUD til foreldrene som man kan ta i mot på visse vilkår på lik linje med andre ytelser fra nav. Far står fritt til å takke nei til å ta ut permisjon men da faller permisjonen bort.... Det er ingen tvil om at fedrekvoten har ført til at langt flere fedre tar ut permisjon. Det er et gode for både barnet, far og mor...

Å si at det er et gode er egentlig veldig ensidig tenkt. Jeg skjønner hvor du vil altså, men det er faktisk veldig ange rundt om i norge som faller utenfor at det blir et gode! Av ymse grunner. Bedre blir det ikke av at det er så vanskelig å få overført permisjon mellom foreldrene. Med mindre de endrer på reglene her også nå - noe jeg tviler på!

Når jeg ble syk under permisjonen min (barnet var 3-4mnd gammelt) så var det ikke nok at legen skrev sykmelding for meg for at far skulle få overta permisjonen og være hjemme med barnet. Legen måtte fylle ut et eget skjema (på et par A4 sider) hvor han skrev hva som feilte meg og hvorfor jeg ikke kunne passe barnet. I samtlige samtaler med NAV omtalte NAVpermisjonen som mors permisjon. Det tok oss et par uker og flere dokumentasjonsrunder før vi fikk godkjennelse. Sykt nok. I mellomtiden måtte bare far gå hjemme og håpe at det ordnet seg med inntekt og gyldig fravær ifh jobb.

Så har jeg innsikt i den andre siden hvor far var lett rusmisbruker. De bodde fortsatt sammen, han hadde vært gjennom avvenning. Det hadde vært ei enorm tøff tid for familien. Han fikk praksisplass i en ny type jobb som skulle gjøre det enklere for han å holde seg rusfri. En jobb med faste rutiner, ikke lenger skift med lange friperioder. De søkte om å få overført far sine uker til mor. Med begrunnelser både fra fastlege og fra "institusjonene" han var under. At far ikke burde få anledning til å gå hjemme i ei slik anledning, at det ikke ville være bra for barnet om (eller når?) han falt av lasset igjen. De fikk avslag på avslag.

Jeg husker også veldig godt ei sak som ble omtalt på forumene her for noen år siden. Om en skuespiller som jo drev som selvstendig næringsdrivende. Ikke bare var han midt i et større prosjekt, han kunne heller ikke være borte fra jobb. For i det yrket er en avhengig av å gå fra det ene til det andre. Bli hørt og sett. Forsvant han ut, ble han antagelig borte. Det er ikke lett å vifte med hatten og rope ut at en er tilbake og klar for nye oppdrag.... De fikk også blank avslag og måtte ganske enkelt gi tapt på farsukene to the end. Rettferdig?

Så har vi jo alle typer versjoner av samme som vår..... Far er fryktelig glad i barna sine. Men når han må gå hjemme over tid får han rett og slett nok. Han må ut av huset for å sette pris på oss - om det er riktig å si det slik. Han nyter mandagene! & feriene må inneholde mer enn bare familie....

Etter å hatt barn i 14 år så vet vi at det er slik. Han er ikke av de som plutselig ser verdiene av å være hjemme når han bare prøver....

Selvfølgelig er det et tilbud fra nav. Men er det rettferdig at et barn skal miste hjemmetid sammen med far eller mor fordi reglene ikke gir rom for å være de personlighetene og den familietypen de er?

Skrevet

Fra 1. juli 2013 har mor og far forbeholdt 14 uker perm hver (i tillegg til de 3 mor har før fødsel), mens man kan dele på 18 uker, ved 100% dekningsgrad. Vi har et fantastisk velferdstilbud i dette landet som jeg priser meg takknemlig, men jeg er en av dem som irriterer meg grønn over at nav skal bestemme hvordan vi skal dele. Og det er fordi jeg ønsker MINDRE permisjon og far ønsker MER. Jeg skal jobbe 20-40% etter 8 uker (og far skal ha tilsvarende perm), men det får vi bare lov til i 18 uker, etter det får jeg ikke lov å jobbe mer, men MÅ ha permisjon alene.

Det som er aller mest provoserende er at jeg var arbeidsledig kjempelenge, fikk dagpenger fra nav og var i ferd med å gå rett i kjelleren. Så får jeg meg endelig jobb, blir gravid, og så får jeg ikke LOV å jobbe?!? Har midlertidig stilling og dette ødelegger ganske kraftig for meg karrieremessig. Alt jeg ber om er å være på jobb 1-2 dager i uka (kan ha hjemmekontor) for å beholde foten innafor (og fordi jeg elsker jobben min).

Heia nav ass.

Skrevet

Å si at det er et gode er egentlig veldig ensidig tenkt. Jeg skjønner hvor du vil altså, men det er faktisk veldig ange rundt om i norge som faller utenfor at det blir et gode! Av ymse grunner. Bedre blir det ikke av at det er så vanskelig å få overført permisjon mellom foreldrene. Med mindre de endrer på reglene her også nå - noe jeg tviler på!

Når jeg ble syk under permisjonen min (barnet var 3-4mnd gammelt) så var det ikke nok at legen skrev sykmelding for meg for at far skulle få overta permisjonen og være hjemme med barnet. Legen måtte fylle ut et eget skjema (på et par A4 sider) hvor han skrev hva som feilte meg og hvorfor jeg ikke kunne passe barnet. I samtlige samtaler med NAV omtalte NAVpermisjonen som mors permisjon. Det tok oss et par uker og flere dokumentasjonsrunder før vi fikk godkjennelse. Sykt nok. I mellomtiden måtte bare far gå hjemme og håpe at det ordnet seg med inntekt og gyldig fravær ifh jobb.

Så har jeg innsikt i den andre siden hvor far var lett rusmisbruker. De bodde fortsatt sammen, han hadde vært gjennom avvenning. Det hadde vært ei enorm tøff tid for familien. Han fikk praksisplass i en ny type jobb som skulle gjøre det enklere for han å holde seg rusfri. En jobb med faste rutiner, ikke lenger skift med lange friperioder. De søkte om å få overført far sine uker til mor. Med begrunnelser både fra fastlege og fra "institusjonene" han var under. At far ikke burde få anledning til å gå hjemme i ei slik anledning, at det ikke ville være bra for barnet om (eller når?) han falt av lasset igjen. De fikk avslag på avslag.

Jeg husker også veldig godt ei sak som ble omtalt på forumene her for noen år siden. Om en skuespiller som jo drev som selvstendig næringsdrivende. Ikke bare var han midt i et større prosjekt, han kunne heller ikke være borte fra jobb. For i det yrket er en avhengig av å gå fra det ene til det andre. Bli hørt og sett. Forsvant han ut, ble han antagelig borte. Det er ikke lett å vifte med hatten og rope ut at en er tilbake og klar for nye oppdrag.... De fikk også blank avslag og måtte ganske enkelt gi tapt på farsukene to the end. Rettferdig?

Så har vi jo alle typer versjoner av samme som vår..... Far er fryktelig glad i barna sine. Men når han må gå hjemme over tid får han rett og slett nok. Han må ut av huset for å sette pris på oss - om det er riktig å si det slik. Han nyter mandagene! & feriene må inneholde mer enn bare familie....

Etter å hatt barn i 14 år så vet vi at det er slik. Han er ikke av de som plutselig ser verdiene av å være hjemme når han bare prøver....

Selvfølgelig er det et tilbud fra nav. Men er det rettferdig at et barn skal miste hjemmetid sammen med far eller mor fordi reglene ikke gir rom for å være de personlighetene og den familietypen de er?

Husk nå bare at det er ikke nav som bestemmer regelverket, de forvalter det bare. Alle tingene du nevner har med hvordan lovverket er skrevet - nav må selvsagt følge loven.. Man kan selvsagt diskutere reglene og at noen av de oppleves nokså idiotiske (f.eks det med sammenhengende periode - hvorfor kan ikke bare foreldrene plukke dager som de vil ut av "potten" uten å måtte inn med masse søknader og måtte bekrefte jobbing/ferie etc som lager masse arbeid for nav og brukerne) - men jeg er ikke enig i at fedrekvoten er en av de tingene som burde endres. Jeg er 110% FOR fedrekvoten, man kan ta den ut på så fleksibel måte at det er svært få som har rett som faktisk ikke kan ta den ut - løsningene finnes der om man vil være kreativ og fleksibel..

Er man uenig med regelverket får man ta det med politikerne som faktisk bestemmer reglene - blir jo interressant å se hva stortingsvalget til høsten gjør med regelverket...

Skrevet

men det er jo stor forskjell på NÅR fedrekvoten blir tatt, her i denne saken har far og nav blitt enige om at han skal ha kvoten sin rett etter mors 6 uker etter fødsel. så det er faktisk nav som sender mor tilbakle i arbeid.

mulig jeg terger på meg gråstein her nå men, jeg mener at mor bør være hjemme den første tiden med barnet, dette pga barnets tilknytning til mor.

far er også en tilknyningsperson men ikke på samme måte som mor. så det beste hadde jo vært om far hadde tatt sine 12-14 uker på slutten av permåret. (??)

Skrevet

men det er jo stor forskjell på NÅR fedrekvoten blir tatt, her i denne saken har far og nav blitt enige om at han skal ha kvoten sin rett etter mors 6 uker etter fødsel. så det er faktisk nav som sender mor tilbakle i arbeid.

mulig jeg terger på meg gråstein her nå men, jeg mener at mor bør være hjemme den første tiden med barnet, dette pga barnets tilknytning til mor.

far er også en tilknyningsperson men ikke på samme måte som mor. så det beste hadde jo vært om far hadde tatt sine 12-14 uker på slutten av permåret. (??)

Far har søkt - nav har innvilget.. Det er jo IKKE nav som har "presset mor ut i jobb" (det er forøvrig ikke noe krav til mors aktivitet når far tar ut fedrekvoten) det er det jo isåfall FAR som har gjort.. Som sagt har ikke nav noen megler rolle her - de går ut ifra at voksne mennesker finner ut av dette selv og at de søknader som kommer inn kommer ut fra en enighet mellom mor og far om hvordan ukene skal taes ut..

Fedrekvoten ER på slutten av permisjonen om man følger det løpet nav setter opp, de vil alltid innvilge mors del + felles del til mor og så må far ta fedrekvoten på slutten. MEN foreldrene står fritt til å ta ut ukene annerledes og far kan - om mor og far vil det og det passer best for dem - ta ut ukene fra barnet er 7 uker gammelt...

Hva mener du egentlig? Skal nav skrive brev til mor og spørre "er du nå sikker at far skal få fedrekvoten nå" når det kommer inn en søknad fra far tidlig i permisjonen? Nav vet ingenting om det enkelte pars levesituasjon - for mange kan det passe helt perfekt at far tar ut ukene så raskt han kan.. (mange ser på det som en mulighet for mor å forskyve sin maksdato helt lovlig med ulønnet permisjon midt inni..) Her har nav NULL ansvar - dette er 100% en sak mellom mor og far.. Hadde tatt seg ut om det offentlige skulle blandet seg inn i hvordan mor og far fordeler ukene mellom seg - så lenge mor og far holder seg til lovverket og oppfyller de krav som stilles er det svært fleksibelt og uendelig mange muligheter for uttak..

Om mor ikke vil at far skal ta ut fedrekvoten da får hun si ifra, og insisterer han på tross av hennes argumentering får hun vurdere om det er verdt å være i forholdet. Går hun fra far får hun jo hele fedrekvoten selv..

Jeg er litt sjokkert over at du ser sånn på det - at det på noe som helst vis er "nav" sin feil... Er man voksen nok til å få barn burde man pinadø være voksen nok til å klare å fordele permisjonsukene mellom seg også..

Skrevet

Fra 1. juli 2013 har mor og far forbeholdt 14 uker perm hver (i tillegg til de 3 mor har før fødsel), mens man kan dele på 18 uker, ved 100% dekningsgrad. Vi har et fantastisk velferdstilbud i dette landet som jeg priser meg takknemlig, men jeg er en av dem som irriterer meg grønn over at nav skal bestemme hvordan vi skal dele. Og det er fordi jeg ønsker MINDRE permisjon og far ønsker MER. Jeg skal jobbe 20-40% etter 8 uker (og far skal ha tilsvarende perm), men det får vi bare lov til i 18 uker, etter det får jeg ikke lov å jobbe mer, men MÅ ha permisjon alene.

Det som er aller mest provoserende er at jeg var arbeidsledig kjempelenge, fikk dagpenger fra nav og var i ferd med å gå rett i kjelleren. Så får jeg meg endelig jobb, blir gravid, og så får jeg ikke LOV å jobbe?!? Har midlertidig stilling og dette ødelegger ganske kraftig for meg karrieremessig. Alt jeg ber om er å være på jobb 1-2 dager i uka (kan ha hjemmekontor) for å beholde foten innafor (og fordi jeg elsker jobben min).

Heia nav ass.

Da tror jeg du har blitt feilinformert. Jeg skal være hjemme i de 9 første alene. Deretter deler vi resten av permisjonen 40/60. Jeg skal jobbe 40%. Det er kun 6 uker rett etter fødsel du må ta ut. Både mors og fars 14 uker kan taes ut gradert. Dette har vi regnet på og det går opp i forhold til uker

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg har tenkt å søke om 100 % dekningsgrad og dermed ha permisjon i 47 uker ( er det vel ) og vi ønsker da at mannen tar sine 12 uker når min permisjon er ferdig.

Dette går vel an??

Jeg skal straks søke og må snakke med Nav om dette, men lurte på om noen av dere vet om dette går an?

Takk for svar!

Skrevet

Jeg har tenkt å søke om 100 % dekningsgrad og dermed ha permisjon i 47 uker ( er det vel ) og vi ønsker da at mannen tar sine 12 uker når min permisjon er ferdig.

Dette går vel an??

Jeg skal straks søke og må snakke med Nav om dette, men lurte på om noen av dere vet om dette går an?

Takk for svar!

Om du søker 100% dekningsgrad får du 35 uker og mannen 12 uker.. Han kan selvsagt ta disse når din permisjon er ferdig.. Husk at fedrekvoten er inni den totale permisjonslengden du velger.. Fødes barnet etter 1.juli vil mannen få 14 uker.. (det kommer også en ekstra mødrekvote som forbeholder mer av felles del til mor - men om mor skal ha sin del + felles del vil ikke de nye reglene ha noe å si for mors permisjonslengde)...

Skrevet

Heia nav ass.

Da tror jeg du har blitt feilinformert. Jeg skal være hjemme i de 9 første alene. Deretter deler vi resten av permisjonen 40/60. Jeg skal jobbe 40%. Det er kun 6 uker rett etter fødsel du må ta ut. Både mors og fars 14 uker kan taes ut gradert. Dette har vi regnet på og det går opp i forhold til uker

Er det sant!! Nå ble jeg veldig glad, har lurt fryktelig på om dette virkelig kan stemme...

Skrevet

Heia nav ass.

Er det sant!! Nå ble jeg veldig glad, har lurt fryktelig på om dette virkelig kan stemme...

Jeg har ihvertfall spurt på foreldrepengechatten på nav. De sa at det kun er de 6 ukene rett etter mor må ta ut. Og at resten kan taes gradert. Eneste du må passe på er at det blir riktig antall uker totalt. Pluss at du må sende inn noen ekstra skjemaer.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Dette går vel an??

Takk for svar!

Om du søker 100% dekningsgrad får du 35 uker og mannen 12 uker.. Han kan selvsagt ta disse når din permisjon er ferdig.. Husk at fedrekvoten er inni den totale permisjonslengden du velger.. Fødes barnet etter 1.juli vil mannen få 14 uker.. (det kommer også en ekstra mødrekvote som forbeholder mer av felles del til mor - men om mor skal ha sin del + felles del vil ikke de nye reglene ha noe å si for mors permisjonslengde)...

Takk for svar!

Dette er vårt første barn og jeg syns det er så vanskelig å bli klok og forstå alle disse reglene ang foreldrepenger og permisjon.

Samme hvor mye jeg leser på Nav så tar det tid å skjønne det, men nå skal jeg hive meg på chatten på nav og få svar på de siste tingene jeg lurer på før søknaden sendes.

Det skal bli en lettelse å få den sendt!! :)

Skrevet

Heia nav ass.

Jeg har ihvertfall spurt på foreldrepengechatten på nav. De sa at det kun er de 6 ukene rett etter mor må ta ut. Og at resten kan taes gradert. Eneste du må passe på er at det blir riktig antall uker totalt. Pluss at du må sende inn noen ekstra skjemaer.

Jeg har chattet med dem på nytt i dag, og ja, du har rett! De klarer bare ikke å ordlegge seg riktig. Første person: ja, dette er ikke noe problem. Andre person: "nei, dette er helt feil. Hvem har fortalt deg det?" Jeez.. Men ja, det ordnet seg nå, så lenge vi får riktig antall uker/ dager hver så ordner det seg. Og noen ekstra skjemaer ja. Skal ikke være enkelt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...