Gå til innhold

Vektoppgang i graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mellom seksten og sytten uker på vei. Har gått opp mellom 4-4,5 kilo. Jeg er 1.60 høy, og før jeg ble gravid veide jeg 54 kilo, og var normalt slank. Nå veier jeg ca. 58 kilo. Har sett litt på BMI-tabeller for gravide, og det virker som om jeg har gått opp litt mer enn det som er ideelt?

De første tre kiloene kom de første tre månedene, den siste måneden har vektoppgangen gått litt saktere.

Høres dette ut som for mye for dere mer erfarne? Jeg vet at ingen har noe fasit på dette, men reagerer dere på oppgangen?

Jeg prøver å leve nogenlunde sunt, gå turer hver dag, og spise greit. Men jeg har en større appetitt som gravid, og er derfor redd for at jeg spiser for mye, og dermed gir barnet en uheldig start med for høy vektoppgang. Det er jo en del måneder igjen, og etterhvert blir jeg kanskje mindre rørlig?

Tusen takk for tilbakemelding på forhånd!

Anonym poster: 2284a2b30dc8a3c724a876a3bc9ad191

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit!

Anonym poster: 5aee71e5d2452c576a2b9d793b79fe64

Skrevet

Nei, synes det er helt normalt, men du burde ikke henge deg opp i hvor mye du veier men det du gjør som å spise sundt og trimme. Selv gikk jeg opp fem kilo de første 8 ukene, gikk opp tilsammen 16 kilo.Med baby, morkake, vann i kroppen så viste vekta 9 kilo mindre en uke etter fødselen. Nå er det to måneder siden fødselen og jeg har ikke gått ned de ekstra 7 kiloene, orker ikke å stresse med det da jeg ammer men har begynt å trimme og håper vekta går ned etterhvert. Er alt for glad i sjokolade og det var jeg ikke før graviditeten så vekta vil vel holde seg ennå en tid framover.

Skrevet

Du har kanskje også fått en del vann i kroppen. Selv har jeg lagt på meg de siste ukene av svangerskapene, men det er individuelt.

Anonym poster: 364e91244aca364bd3cf5fc6a775bcac

Skrevet

Hadde du gått opp 10 kg til nå ville jeg vært litt mer bekymret kanskje, men for all del kunne det vært vann og det er det ikke NOEN som kan noe for.

Du har gått opp passelig frem til nå. Godt at du passer på hva du får i deg, men husk at du skal øke med ett til to mellommåltider + 1 frukt i løpet av resten av svangerskapet. Jeg gikk opp 30 kg og fikk et barn på 4,5 kg.. Så hadde du gått opp 15 kg til nå så hadde jeg nok sagt du var ganske nære det å få et større barn, som meg. 4,5 kg er ikke unormalt å få lenger heller.. Det kan ligge til familien også, i vår familie har vi bare store barn.. :)

Anonym poster: 170c8622171a090f9c933f0fd6e42771

Skrevet

Jeg hadde gått opp mer enn deg i uke 17, har gått opp 9 kilo nå i uke 21. Legen er strålende fornøyd og sier jeg skal fortsette sånn. Jeg har også vært veldig stresset fordi det virker som de fleste legger på seg mye mindre så tidlig. Jeg er også160 og med 50 som utgangsvekt.

Anonym poster: eca4629160eb3e34acf43dc29f72c7f6

Skrevet

Jeg er i uke 15 og så avslappet ift vekt at jeg ikke har veid meg én eneste gang enda.

Anonym poster: ce9452f7348ccd41499fbaf8395ab3af

Skrevet

Hvor finner man bmi kalkulator for gravide?

Anonym poster: 242b07c3b8c9deb152a0f138c9224c21

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Er redd for å legge på meg for mye, er redd for å legge på meg for lite (skjønt det blir neppe noe problem ...). Ikke lett å være førstegangsgravid, altså! Jeg kan fortsatt gå for å være ikke-gravid, men hadde før graviditeten en ganske slank midje. Den er forsvunnet, og ser i stedet ganske oppblåst ut. Det jeg er nervøs for er at jeg skal legge meg til noen spisevaner som ikke er bra, hverken for meg eller barnet.

BMI-kalkulator for gravide fant jeg her: http://mammanett.no/graviditet/livsstil/vektoekning_i_svangerskapet

Anonym poster: 2284a2b30dc8a3c724a876a3bc9ad191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...