Gå til innhold

Dere som har bunad..bruker dere den alltid i konfirmasjoner, barnedåp, 17.mai osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er pent med bunad, men tungt å gå i den. Så er den en smule trang etter jeg fikk mitt 3 barn.. klarer å gå med den da.

Av og til får jeg lyst å ta på meg en kjole eller noe, men føler jeg "må" gå i bunaden siden jeg fikk den i gave til konfirmasjonen. Det er også bestemora mi som har sydd den.

Anonym poster: 76f104e70ad78811512e38d3ee6acbc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få sydd den om!

De er veldig få voksenkropper som passer bunaden som er sydd til en konfiramsjonskropp altså. Har flere venner som sier akkurat det samme, når de leverte bunaden inn og fikk den skreddersydd til voksenkroppen sin så var det noe helt annet å gå med den etterpå, så mye lettere og komfortabel.

Selv om du får på deg bunaden sitter den ikke riktig lenger, og blir tung å gå med...

Og ja, bunaden brukes i alle slike anledninger.

Anonym poster: 90f991183fcbf61c067d55345a1ebe9e

Skrevet

Ja, bruker den på 17 mai og barnedåper etc. Men tar den kjapt av igjen når vi kommer hjem da.

Og skal vi i kaffebesøk hos mine foreldre etter feiringen på skolen, så ryker bunaden av for å si det sånn.

Skrevet

Ja

Anonym poster: 48e3c6c31591934057482f516d2c6a79

Skrevet

Jeg liker veldig godt å ta på meg bunaden når det først er anledning til det. Det er ikke for ofte! :) Men deilig å ta den av etter en lang dag.

Nå skal vi i konfirmasjon om noen uker, jeg vil veldig gjerne ha på bunaden, men denne gangene jeg usikker, å vil kanskje heller veldige kjole. Det er litt av samme grunn som deg. Den sitter ikke riktig. I tillegg så skal vi kjøre i nesten 2 timer, frister lite å sitte i bunaden så lenge i bil. Men jeg har egentlig veldig lyst å ha den på....

Anonym poster: 09e5ca3de27cca139861709b4c6eef5e

Skrevet

Alltid 17. mai, ikke alltid i de andre, men det er veldig mange år siden jeg har vært i konfirmasjon, og i barnedåper har jeg ofte ammet selv, og det er litt tungvindt i bunad...

Men jeg synes ikke det er tungt å gå i, mer stas å få bruke så mye stoff i skjørtene, og 17. mai pleier ikke akkurat å være for varm.

I år er jeg så gravid at jeg ikke kommer inn i bunaden. Gruer meg

Anonym poster: 1b774f9d45083bc39894166cae1b4449

Skrevet

Har den alltid på på 17.mai, men har hatt på kjole i dåp, bryllup osv.

Du bør få sydd den om. Nå sitter den sikkert ikke riktig, og da blir det jo ubehagelig! Og det gjør ingenting å ha på noe annet enn budnad på dåp, 17.mai eller lignende :-)

Gjest Antarctica
Skrevet

I prinsippet: ja.

I praksis: nei, jeg er for tjukk.

Skrevet

Jeg har allerede sydd den om etter jeg fikk barn, men har noen kg igjen etter jeg fikk nr 3 for noen mnd siden. Vil ikke slå meg til ro med å ha 7-8 kg for mye på kroppen:)

Anonym poster: 76f104e70ad78811512e38d3ee6acbc0

Skrevet

Jeg bruker nesten bestandig bunaden ved konfirmasjon, dåp ol, men ikke bestandig i bryllup. Til 17. mai og julaften har jeg aldri brukt noe annet med unntak av da jeg var høygravid og knapt nok fikk tredd på meg et telt.

Anonym poster: 564f1ea77ad744eaa31cb9208a4844df

Skrevet

Ja, men ikke 17 mai i år.... Med termin 26 mai er det heller tvilsomt at jeg får den på meg :-)

Skrevet

Bruker den ved de fleste anledninger unntatt bryllup, da liker jeg å ha på en fin kjole. Det store spørsmålet er om jeg får den på meg nå til 17 mai siden jeg har lagt på meg litt :(

Skrevet

Ja, bruker den alltid. Usikker på om det går i år, da jeg vil være 6 måneder på vei, men vi får se. Har ikke vokst siden jeg var 14, og den har alltid vært litt løs, så sånn sett er det håp ;)

Skrevet

Ja, og tilpasser den til slik at den passer.

Skrevet

Men den er veldig upraktisk med tanke på amming, så det har hendt jeg ikke har brukt den i de mest intense periodene.

Skrevet

Jeg bruker bunaden min så ofte jeg kan. Er høygravid nå i mai så får ikke brukt den i konfirmasjon og til 17. mai, syns det er kjempetrist. Jeg er så "heldig" at jeg var overvektig som barn/ungdom, så jeg har faktisk måttet sy inn min bunad, så den er ikke ukomfortabel å gå med (utenom at den blir varm og tung på varme sommerdager da).

Anonym poster: ca17a235a701bd90b738ba7ad9531d9b

Skrevet

Ja, går med den 17.mai, barnedåp, komfimasjoner.. Kjempe glad i bunaden min, min mor som har brodert og sydd den.

Skrevet

Dere som har sydd om: hva var prisen?

Bruker ikke bunaden julaften eller bryllup, men 17.mai, dåp og konfirmasjoner! Sliter også med at den er ubehagelig, men så ble den sydd da jeg var ei flatbrysta jente uten andre former. Nå er jeg ei kvinne med både hofter og bryst ( takk og lov;)!) Burde nok ha fått sydd den om, ja!

Skrevet

Jeg bruker alltid bunaden min på 17.mai. Konfirmasjon har jeg ikke vært i siden min egen, men da brukte jeg den ;) Jeg har bare vært i en dåp og da ammet jeg og bunaden min må jeg ta helt av for å klare å amme, så da brukte jeg en kjole. I bryllup orker jeg ikke å ha den på hele tiden og jeg syns det er litt tungvint å bruke den kun for kirken, så har bare hatt den i et bryllup, ellers har jeg hatt fin kjole.

Min er heller ikke sydd om siden konfirmasjonen og den burde vært sydd om, men tror jeg skal se om jeg klarer å gå ned de kiloene jeg har tenkt før jeg får gjort det.

Anonym poster: 8fb6f13dc4efd91ac27b7f5096570192

Skrevet

Svigermor justerte litt på vesten nå etter jeg ble voksen, og i livet er det knapper som kan flyttes med noen sting atl etter hvor brei jeg er. Så det har vært gratis.

Skrevet

Bruker den så ofte jeg kan, men i år blir det ikke bunad (ikke plass til magen) og jeg aner virkelig ikke hva jeg akal ha på meg 17.mai. Heldigvis ikke invitert i konfirmasjon, dåp e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...