Gå til innhold

Skilsmisse og konflikter attåt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort: jeg og barnefar ble skilt for tre år siden. Jeg har 100% omsorg for vårt felles barn (8 år), da han ikke kan tilby barnet et stabilt sted å ha samvær. Forholdet mellom meg og bf har vært konfliktfylt over lengre tid Jeg har planlagt en reise med barnet i juni, dette vet far. Far sier nå at han skal ta barnet med seg til sine foreldre akkurat den tidsperioden jeg har planlagt reisen. Dette kom han med i etterkant av en krangel, så jeg vet av årelang erfaring at han gjør dette kun for å lage problemer for meg. Spørsmålet mitt er: kan jeg med loven i hånd nekte ham å ta barnet med seg, siden jeg har 100% omsorg? Normalt sett ville jeg selvsagt mer enn gjerne latt ham ta barnet med til besteforeldrene, men ikke når dette gjøres for å straffe meg, og når barnet allerede er forberedt på og gleder seg til reisen jeg har planlagt. Meninger, anyone?

Anonym poster: c786799c62c7b1c59ae47a754581ffdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du 100% omsorg ligger vel beslutningen hos deg.

Ta vet en tøff til familieernskontore og spør dem - de vet slikt.

Skrevet

Oi oi.. Spelling...

Tlf til familievernskontoret mente jeg :)

Skrevet

Takk for svar, "ForTredjeGang", ja regnet ikke med du mente jeg skulle ta vet'en med til familievernkontoret ;) Bare synde de ikke har døgnåpen telefon og helgevakter, slikt vil jeg helst ha svaret på i samme øyeblikk som problemstillingen dukker opp, siden jeg blir forferdelig stresset av slike utspill. Og allvitende Google hjalp meg skammelig lite i kveld.

Skrevet

Hvis dere har skrevet under på en samværsavtale som sier at han skal ha barnet i den perioden, kan du ikke reise. Men det virker ikke som om dere har en slik avtale, så da kan du bare dra:)

Anonym poster: 72d4d18c6c0a85d35f18a7c52f5a469c

Skrevet

Ja, det er bare å si at han kan ikke få samvær akkurat den perioden du skal på reise, det er dersom du var først ute med reisen. Da får far skylde seg selv. Om han var først og du bestilte tur i etterkant, da stiller saken seg litt annerledes. Din problemstilling er ikke "lovregulert" i juridisk forstand for barneloven legger opp til mye skjønn. Og egentlig er dette en problemstilling familievernkontoret ikke kan hjelpe deg med heller, sånn direkte. Far kan true med rettssak, men han kommer ingen vei. Har han samvær i det hele tatt, siden du sier du har 100% omsorg? Ferier skal avtales om, og om dere ikke har avtalt det, er det lite far kan gjøre, annet enn å bli sint, men det er han jo allerede.

Anonym poster: 529ed269f833f91a714939cf1297a560

Skrevet

Hvis dere har skrevet under på en samværsavtale som sier at han skal ha barnet i den perioden, kan du ikke reise. Men det virker ikke som om dere har en slik avtale, så da kan du bare dra:)

Samværsavtalen sier at jeg har 100% daglig omsorg, han kan besøke barnet hos meg etter avtale, og at samværsavtalen skal reforhandles den dagen han kan tilby barnet et stabilt samværssted. Det jeg tenker på er dersom han står på døra her dagen før vi skal reise og forlanger å få barnet med seg, kan jeg nekte ham å ta barnet med seg? Juridisk sett? Og dersom han bare kommer og henter barnet, hvilke rettigheter har jeg da?

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan selvsagt nekte ham å ta med barnet på et ikke-avtalt tidspunkt. Reiser han bort med barnet når det er "dine" dager, er det kidnapping.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Han kan jo heller ikke bare møte opp i f eks barnehagen og hente ungen en fritt valgt dag når han får lyst. Det gjelder jo også de som har en fungerende avtale: jeg sa fra at pappa henter alle onsdager. Hvis han da hadde dukka opp en mandag og forlangt å ta med seg barn, ville bhg ha ringt meg.)

Skrevet

#6: Jeg var først ute med å planlegge reise, dette har vært avtalt muntlig med far. Far har kun samvær ved å besøke barnet her hos meg. Hans "planlagte" reise fikk jeg beskjed om i kveld via tekstmelding etter jeg slang på røret da jeg ble skjelt ut via tlf. Men han refererte til min planlagte reise i tekstmeldingen, så det vises tydelig at jeg har vært først ute med reiseplaner.

Gjest Antarctica
Skrevet

Han har ikke noe å komme med. Hvis han bare har samvær hjemme hos deg, får du unngå å legge opp til noe samvær siste uka før du skal dra? Så blir det ikke en sak?

Gjest FinogFjong
Skrevet

Dette styrer du. Du har daglig omsorg og kan derfor "bestemme" når og om far kan ha barnet på ferie.

Har far virkelig ikke greid å skaffe seg egnet bosted på tre år...? Han kan da umulig ha jobb heller da?

Kjenner det er mange varsellamper som blinker hos meg da. Jeg ville ikke latt et menneske ta barnet mitt på ferie, om vedkommende bare hadde samvær i mitt hjem. Men det er meg da.

Skrevet

Samværsavtalen sier at jeg har 100% daglig omsorg, han kan besøke barnet hos meg etter avtale, og at samværsavtalen skal reforhandles den dagen han kan tilby barnet et stabilt samværssted. Det jeg tenker på er dersom han står på døra her dagen før vi skal reise og forlanger å få barnet med seg, kan jeg nekte ham å ta barnet med seg? Juridisk sett? Og dersom han bare kommer og henter barnet, hvilke rettigheter har jeg da?

Ja du kan nekte ham å ta med barnet der og da. Du nekter ikke samvær, som er det eneste juridiske her. Dere har heller ingen avtale som brytes. Han kan ha samvær etter avtale, men det betyr ikke at han kan få det når som helst. Det må avtales og det må passe begge. Dersom han bare kommer og henter; dvs bruker makt, er det kidnapping og en sak for politiet.

Skrevet

Fjingfjong: Under andre omstendigheter ville jeg glatt latt far tatt med seg barnet til sine besteforeldre, barnet har stor slekt på farsiden, og jeg ønsker at barnet skal oppretthode kontakten med dem. I tillegg vet jeg at barnet blir særdeles godt ivaretatt når det er på bestemorbesøk, heldigvis :) Men ja, han har ikke klart å skaffe seg egnet bosted på 3 år, og jeg vil tro dette ikke vil endre seg med det første. Så varsellampene dine blinker med god grunn, uten at jeg skal gå inn på hvorfor her inne.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan heller kontakte farmor etter at du har vært på ferie som tenkt, og avtale besøk uten at far koordinerer det? Siden han virker litt håpløs, mener jeg.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Fjingfjong: Under andre omstendigheter ville jeg glatt latt far tatt med seg barnet til sine besteforeldre, barnet har stor slekt på farsiden, og jeg ønsker at barnet skal oppretthode kontakten med dem. I tillegg vet jeg at barnet blir særdeles godt ivaretatt når det er på bestemorbesøk, heldigvis :) Men ja, han har ikke klart å skaffe seg egnet bosted på 3 år, og jeg vil tro dette ikke vil endre seg med det første. Så varsellampene dine blinker med god grunn, uten at jeg skal gå inn på hvorfor her inne.

:) da går du "ganske enkelt" bak hans rygg, og avtaler ferie hos besteforeldrene hans når det passer deg og dem, så kan han velge om han vil delta eller ikke ;) Uten jobb og forpliktelser, burde det være en smal sak for han å være fleksibel...(selv om noe sier meg at han ikke vil det, fordi han ikke viiil det da...)

Skrevet

Ser ut for meg at dette er en sabotasje ide han har fått.

Så lenge du har den avtalen du har så kan han ikke kreve noe som helst.

Skrevet

Takk for svar, Pashla og FinogFjong (Fjingfjong?? Leste litt for fort i sted ;) ) Å avtale besøk med direkte med bestemor er en god ide. Far har ikke tatt barnet med seg dit siden i fjor sommer, så det er ingen tilfeldighet at han plutselig skal ta barnet med dit nå når vi har planlagt å reise bort. Jeg tror det er best at jeg konfererer litt med familievernkontoret og få noe skriftlig derfra før jeg eventuelt nekter ham å ta barnet med seg. Bare sånn i tilfelle han skulle finne på å faktisk prøve å hente barnet. Innerst inne tror jeg det er tomme trusler, men man vet aldri med den karen...

Gjest FinogFjong
Skrevet

Takk for svar, Pashla og FinogFjong (Fjingfjong?? Leste litt for fort i sted ;) ) Å avtale besøk med direkte med bestemor er en god ide. Far har ikke tatt barnet med seg dit siden i fjor sommer, så det er ingen tilfeldighet at han plutselig skal ta barnet med dit nå når vi har planlagt å reise bort. Jeg tror det er best at jeg konfererer litt med familievernkontoret og få noe skriftlig derfra før jeg eventuelt nekter ham å ta barnet med seg. Bare sånn i tilfelle han skulle finne på å faktisk prøve å hente barnet. Innerst inne tror jeg det er tomme trusler, men man vet aldri med den karen...

Fjingfjong funket heelt fint det ;)

Bare gi tydelig beskjed i bhg du, om at far ikke skal hente uten at det er gitt tydelig beskjed om dette fra deg. Ellers trenger du ikke noe skritlig.

Det du evt. kan gjøre, er å ringe politiet ved "barn-og familieavd" be om konkrete råd ifht HVA kan du gjøre dersom far... etc. Ikke for å anmelde han eller noe, men for at da er det loggført en henvendelse rundt dette "dersom-atte"

Familievernkontoret har ikke noe konkret å komme med i slike situasjoner, rådfør deg heller med en advokat eller politi. En advokat vil kunne bistå mer konkret i helheten av situasjonen da, ikke bare ifht ferie og evt. "trusler" om å tvinge seg til dette.

Noen ganger kan det være greit å bruke noen med en annen kompetanse enn sin egen.

(Samvær kan f.eks ordnes fast hos besteforeldre, at de "overtar" fars samvær, eller de fungerer som tilsyn.)

Skrevet

Takk for gode råd, FinogFjong :) Fast samvær hos besteforeldrene hadde vært supert, men lang geografisk avstand mellom oss gjør det litt komplisert siden barnet er i skolealder og ikke kan ta fri fra skolen så ofte. Men en og annen langhelg nå og da burde vi klare å ordne :) Ellers ser jeg at eg har noen telefoner å ta etter helgen. Jeg har en god advokat jeg har brukt litt ifht andre spørsmål, hvor god han er på familierett vil vise seg på mandag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...