Gå til innhold

Inspirert: Merkeligste barnehage-påfunn du har hørt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ikke så lenge må jeg ut i barnehage-verden. Jeg har omtrent ingen erfaring med barnehager, utenom det jeg har hørt fra venninner, og det jeg har lest her :P Nå tviler jeg på at alle barnehager er steder med merkelige og sære regler, men litt nysgjerrig er jeg jo. Så, hva er den merkeligste barnehage-regelen du har hørt?

Mine tror jeg må være at barna ikke har lov til å ha med seg rundstykker eller middagsrester, siden de andre barna blir misunnelige. Synes også sukker-frie barnehager høres merkelig ut (altså, kake hver dag skjønner jeg, men er det virkelig så ille med syltetøy...?)

Andre?

Anonym poster: aa5d701dc0f6016e76763cbe8730e6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår bhg er det ikke "lov" (eller meget upopulært) å levere melllom halv ni og ni, for da skal barna spise. Mine forelesninger begynner 9.15, så det passer dårlig for oss.

Anonym poster: dc52fb26a687e9d3e6190352c58cd800

Skrevet

En barnehage som krevde jeg stilte opp med bursdagsmat for at de skulle feire ungen. Hun ble riktignok bare ett år, da, men fikk ikke krone før dagen etter da jeg etterspurte det da jeg henta henne på bursdagen og fikk til svr "jeg vet ikke om du vet hvordan vi feirer bursdager her". Jeg var ikke informert og dagen hennes gikk uten feiring i barnehagen... Gikk i en annen bhg da hun fylte 2 og da fikk hun både gave og krone :D

Anonym poster: ae239171eced98aa7de8ea89b3834340

Skrevet

I vår bhg er det ikke "lov" (eller meget upopulært) å levere melllom halv ni og ni, for da skal barna spise. Mine forelesninger begynner 9.15, så det passer dårlig for oss.

Kan ikke huske at det har vært noen veldig merkelige regler i noen av barnehagene mine har gått i, men dette med å ikke kunne levere i et bestemt tidsrom på morgenen har jeg også lest om tidligere her inne, og det er den merkeligste "regelen" jeg har hørt om.

Mange begynner jo til samme tid på jobb/skole hver dag, og det er jo veldig uheldig om dette tilfeldigvis sammenfaller med tidsrommet det ikke er "lov" å levere. Jeg hadde tatt den saken langt for å få forandring, tror jeg...

Veldig mange som leverer mellom halv ni og ni i vår barnehage, forøvrig.

Anonym poster: 39be4cafe967f3f98abe725204f03e7c

Gjest Skofantomet
Skrevet

Skjønner de godt jeg. Hadde blitt rimelig irritert om det rant folk inn døren her hvert 2.min når vi spiser middag.

Skrevet

Spøker dere? Er det en merkelig regel at barnet ikke skal leveres midt i frokosten? Tenk å skulle holde ro og orden og ikke minst få alle barna til å være ferdige med maten til kl 9 hvis ungene kan ramle inn når som helst. De gangene jeg har kommet litt over halv synes jeg det er pinlig og beklager.

Anonym poster: cce2ac0b05d79e16f507470e6d77d551

Gjest Morn du
Skrevet

Skjønner de godt jeg. Hadde blitt rimelig irritert om det rant folk inn døren her hvert 2.min når vi spiser middag.

Betaler du for tjenesten? Altså, en barnehage er til for å levere ungen pga jobb eller skole. Barnehagen har en åpningstid og et personale som er der for å ta imot ungene. De får dele seg da, slik at det kan komme unger mens de andre spiser. Er ikke verre enn det :)
Skrevet

Dette handler om vilje til å løse problemer hos personalet. Eller mangel på vilje. I min barnehage går ungene som skal spise frokost inn på dpiserommet og gjør det. Andre unger som kommer i mellomtiden går direkte til lekerommet. Null problem!!!

Anonym poster: a2c529df125852091a0a63c77e6f319b

Skrevet

Jeg syns ikke barnehagen til barna har så merkelige regler. Men av og til stresser jeg litt med å levere de til 0930, som da er "siste frist" for levereing ;)

Anonym poster: fbbc60a5b81cb1f11c2cc65cb191a05a

Gjest Skofantomet
Skrevet

Betaler du for tjenesten? Altså, en barnehage er til for å levere ungen pga jobb eller skole. Barnehagen har en åpningstid og et personale som er der for å ta imot ungene. De får dele seg da, slik at det kan komme unger mens de andre spiser. Er ikke verre enn det :)

Betaler ja, men respekterer barnehagens ønsker også. Hvor skal de ungene som kommer dinglende midt i være da mener du? Stå på gangen å vente til måltidet er over?

Gjest Skofantomet
Skrevet

Dette handler om vilje til å løse problemer hos personalet. Eller mangel på vilje. I min barnehage går ungene som skal spise frokost inn på dpiserommet og gjør det. Andre unger som kommer i mellomtiden går direkte til lekerommet. Null problem!!!

Nå har vel ikke alle barnehager spiserom da ;)

Skrevet

Høres så rosenrødt ut. Men når 11 barn sitter og spiser og minst tre av de er rundt året(krever litt mer tilsyn ved mat), der to andre stapper alt i munnen og brekker seg stadig, der et barn gråter fordi han må spise opp skiva si, og der 1 av 4 ansatte er syke - er det vanskelig å ta det tolvte barnet som kommer midt i frokosten på eget rom. Det er luksus det.

Har du jobbet på småbarnsavdeling?

Anonym poster: 333ae56cae126ac5715d07f7c45b9c91

Skrevet

hos oss er det at man skal ringe hvis man blir å lever etter kl 10, helst ska man ringe før 9 sånn at de vet det i god tid...ikke alltid jeg vet kl 9 at jeg blir 10 min forsinket :() hehe

Anonym poster: 09b3b14120668106fb4d5d64d31455c6

Skrevet

Høres så rosenrødt ut. Men når 11 barn sitter og spiser og minst tre av de er rundt året(krever litt mer tilsyn ved mat), der to andre stapper alt i munnen og brekker seg stadig, der et barn gråter fordi han må spise opp skiva si, og der 1 av 4 ansatte er syke - er det vanskelig å ta det tolvte barnet som kommer midt i frokosten på eget rom. Det er luksus det.

Hm, rart at min barnehage klarer dette helt uten problem da. Småbarnsavdeling med 15 barn. Det er vel noe med viljen ja...

Skrevet

Betaler du for tjenesten? Altså, en barnehage er til for å levere ungen pga jobb eller skole. Barnehagen har en åpningstid og et personale som er der for å ta imot ungene. De får dele seg da, slik at det kan komme unger mens de andre spiser. Er ikke verre enn det smile.png

Jeg betaler hvis jeg melder meg på et kurs også, det betyr ikke at jeg kan komme og gå når jeg vil og forstyrre de andre som også har betalt for kurset...

Mine tror jeg må være at barna ikke har lov til å ha med seg rundstykker eller middagsrester, siden de andre barna blir misunnelige. Synes også sukker-frie barnehager høres merkelig ut (altså, kake hver dag skjønner jeg, men er det virkelig så ille med syltetøy...?)

Det med å ikke få ha med middagsrester, eller "fancy" mat (type pålegg skåret ut som helikopter, brød i stjerneform, smoothies, bær og grønnsaker etc) fordi andre kan bli misunnelige er nok det rareste jeg kommer på også. Sukkerfri barnehage derimot hadde gjort meg lykkelig! Det holder med sukker på lørdagen for min del.

Jo, og så den barnehagen der alle barna måtte drikke melk eller juice til måltidene, var ikke lov å kun drikke vann. Utrolig sært...

Anonym poster: b48892af7ef93dc215e3326d930b6b31

Skrevet (endret)

"Kjolefri dag" på avdelingen (IKKE på min avdeling, altså) .... Tror ped.leder hadde lest (og misforstått) en artikkel om islandsk hjalli-pedagogikk ...

også en småbarnsavd. hvor ped.leder bestemte at alle barna måtte spise en brødskive før de fikk vannflaskene sine til måltidet (jævla nazi-kjærring!!)

Ellers synes jeg at sukkerfri/sunn bhg. er flott. Veldig greit at foresatte selv kan bestemme hva barna skal få i seg av søtsaker :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg synes regelen om at man ikke kan levere under frokost i hvert fall er lite fleksibel, særlig hvis de i tillegg har en regel om at alle bør være levert innen en viss tid.

Hos oss er det mest sære at det kun er lov å spise yoghurt en dag i uka, det irriterer meg egentlig en del. De minste to er lite brødglade, men vi får det til siden det er lov med middagsrester.

Ellers er det helt klart særeste påfunnet da de skulle spille "de tre Bukkene Bruse som skulle til badestranda" i fellessamling her i vinter. Alle barna skulle gå med badedrakt midt på kaldeste vinteren...

Skrevet

Jeg synes regelen om at man ikke kan levere under frokost i hvert fall er lite fleksibel, særlig hvis de i tillegg har en regel om at alle bør være levert innen en viss tid.

Hos oss er det mest sære at det kun er lov å spise yoghurt en dag i uka, det irriterer meg egentlig en del. De minste to er lite brødglade, men vi får det til siden det er lov med middagsrester.

Ellers er det helt klart særeste påfunnet da de skulle spille "de tre Bukkene Bruse som skulle til badestranda" i fellessamling her i vinter. Alle barna skulle gå med badedrakt midt på kaldeste vinteren...

Yogurt bare en dag i uka? Innser at jeg kommer til å bli moren fra h#¤%&¤#... (Jeg er ikke noe særlig glad i brødskiver selv, så hvis jeg får barn som er like meg kan dette bli en utfordring :P )

Skrevet

Tror foreldre i bhg jeg jobber kan være glad for å slippe alle disse reglene. Der leverer og henter de når de vil selv, men helst før 9.30. Skal vi ut av bhg og ikke har hørt noe fra foreldre ang fri/sykdom sender vi en sms om hvor vi går sånn at de kan levere mens vi er på tur.

Ingen problem å ta imot barn mens noen spiser, frokost varer fra bhg åpner til 09. De som vil har med yogurt, uten at det blir gjort noe nr av.

Skrevet

Jeg jobber i barnehagen og hos oss er folk velkommen når det passer for dem. Men vi har sagt at kommer de mellom åtte og halv ni har vi ikke mulighet til å møte dem i garderoben for da spiser vi frokost. Da må foreldrene selv komme inn med dem på avdelingen og følge dem til bordet. Dette er for ha skal ro under måltidet. Skaper mye uro vist vi voksne skal gå til og fra bordet under måltidet. Vi kan ikke avse en person til å ta imot da vi l bare er 2 stk under frokosten og en kan ikke sitte igjen med 15 andre barn. Vist barna har spist frokost når det kommer får det lov å gå inn på et lekerom å leke. Men da må det være der inne alene for de voksne må være sammen med de som spiser frokost :)

Anonym poster: 8569439f93d75a6c58cfcaf03cf236c3

Gjest meg&mini
Skrevet

Hm, rart at min barnehage klarer dette helt uten problem da. Småbarnsavdeling med 15 barn. Det er vel noe med viljen ja...

Det klarte vi også, da jeg jobbet på småbarnsavdeling;) 24 unger.

Skrevet

Spøker dere? Er det en merkelig regel at barnet ikke skal leveres midt i frokosten? Tenk å skulle holde ro og orden og ikke minst få alle barna til å være ferdige med maten til kl 9 hvis ungene kan ramle inn når som helst. De gangene jeg har kommet litt over halv synes jeg det er pinlig og beklager.

Anonym poster: cce2ac0b05d79e16f507470e6d77d551

jeg har jobbet i barnehage og det var virkelig ikke noe problem. Vi snakket med foreldrene om det og forklarte at det ble urolig for de barna som spiste hvis den voksne stadig måtte reise seg fra bordet og ta i mot barn og at de derfor måtte følge barnet inn på avdelingen. Men selvfølgelig ikke noe problem at de leverte barnet, barnehage er jo åpen! Det var dessuten ikke alle barna som spiste frokost i barnehagen, det er lov å spise hjemme og bli levert i barnehagen selvom noen spiser. Da fikk de leke imens de andre spiste. Ikke noe problem det heller.

Anonym poster: e55a71bc95ea20b1c57ab46be19cb4c4

Gjest Anybody
Skrevet

Aldri tenkt over..

I barnehagen er er det åpen avdeling. Så barna som skal spise setter deg å spiser, mens de som ikke skal/vil spise leker rundt der det er noe morsomt.

De fleste som skal spise er jo faktisk sultne og spiser og leker når de er ferdige. Er det noen av barna som har spist fra før, men vil spise allikevel tas en skive fra matboksen og gis til barnet..

Null problem. Småbarns avdeling og kun en på jobb første timen. Barna er glade og slapper av fordi de vet hvordan rutinene er. Spiser du sitter du rundt bordet, spiser du ikke går du fra. Og alle får tilbud om mat så i gen blir utestengt.

Skrevet

Også husker jeg da et lyst hode hadde vært på kurs om fisk i barnehagen.

Lang historie kort: Makrell i tomat egner seg IKKE som pizzafyll :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...