Skyen Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg begynte å få vondt i blant når jeg gikk mye allerede i uke 9, og nå er jeg i uke 13 og er verre, skal til fastlegen på mandag for en henvisning til en fysioterapeut. Det vet jeg at jeg får gratis, mens en kiropraktor eller noe annet må man betale for og jeg har dårlig økonomi nå og frem til juni. Har ikke lyst å bli sykemeldt, men er snart det hvis jeg ikke får hjelp. Kan egentlig bekkenløsning fikses så man blir bra? Eller må man gå slik frem til fødsel men at en fysioterapeut kan lindre plagene? Hva gjør fysioterapeuten? Hvor mange av dere var fortsatt plaget etter fødselen? Flere her som fikk det tidlig? Får man det automatisk i de andre svangerskapene etter? Mener jeg har lest at det er slik, og at det blir som regel verre for hver gang man er gravid, gjaldt det dere?
robot Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Det er sjelden man får "fikset" bekkenløsning helt før barnet er ute. I blant kan smertene komme av rene låsninger og en kiropraktor eller manuellterapeut kan noen ganger ordne disse noenlunde permanent. Ellers er den best dokumenterte behandlingen styrking av kjernemuskulatur i bekkenområdet, knipeøvelser, slyngetrening etc. I tillegg kan triggerpunktbehandling og noe ren massasje (man får fort en del sekundærsmerter i muskulaturen når man går og strammer den pga leddsmerter) gi lindring. Man vil ofte ha nytte av hjelpemidler for å unngå smerter, som bekkenbelte, sklilaken, pute mellom beina når man ligger osv. Symfysesmerter (foran) er vanskeligere å behandle enn smerter i korsrygg/sete-området. Jeg har fått tidlig bekkenløsning i begge svangerskap. Det er mulig det har med at jeg har hatt IVF, en del studier tyder på at hormonstimuleringen man får øker risikoen. Ble aldri helt bra etter første graviditet, men var verst første året etter fødsel. Opplever foreløbig ikke at det er verre denne gangen enn første gang, cirka like ille. Som jeg har forstått manuellterapeuten min - hun behandler mange med bekkenproblemer - er det ofte (men ikke alltid) slik at man får det i påfølgende svangerskap etter å ha hatt kraftig bekkenløsning én gang. Men ikke nødvendigvis slik at det blir verre, siden man i runde nummer to gjerne er flinkere til å tolke signalene kroppen gir om at man må slutte å fremprovosere smerter. Anbefaler forøvrig manuellterapeut. Det er en fysioterapeut med videreutdanning, og du behøver ikke henvisning fra lege (manuellterapeuten kan selv avgjøre at du har bekkenløsning med gangvansker og dermed behandle gratis i svangerskapet og inntil seks måneder etter).
Skyen Skrevet 20. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2013 Jeg har vært hos en manuellterapeut tidligere så vet hva de er og at jeg ikke trenger en henvisning, han jeg var hos var forsåvidt elendig, en veldig useriøs fyr men det har jo med personligheten hans å gjøre og ikke yrket. Men vil vite helt sikkert at jeg får det gratis, som sagt lite kr. Så prøver legen og fysio først. Vet jo aldri hva den manuellterapeuten jeg får mener, jeg har rett og slett ikke rå til å betale 3-400kr per time flere ganger før i juni. Men kan jo prøve en manuellt. etterhvert hvis jeg ikke får nok hjelp av en fysioterapeut. Har blitt anbefalt bassengtrening og, men vet ikke om de har sånt her i kommunen for gravide med bekkenløsning. Jeg har ingen smerter foran, bare bake i bekkenet og korsryggen. I dag er jeg helt fin, fordi jeg har bare slappe av, så det går opp og ned. Kan det være en låsning da? Siden det ikke er vondt hele tiden? Hadde en låsning i nakken tidligere (derfor jeg var hos en manuellt.) og det var vond hele tiden. Prøvde å sove med en pute mellom bena i natt men jeg bare tok den bort i søvne, hehe. Har blitt anbefalt å prøve en dyne i stede. Masserer meg selv litt og det hjelper Har prøvd noen øvelser jeg fant på nettet for bekkenløsning, men syns ikke at de hjalp, gjorde de i et par uker. Takk for svaret
Balumpalump Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Kan egentlig bekkenløsning fikses så man blir bra? Eller må man gå slik frem til fødsel men at en fysioterapeut kan lindre plagene? Hva gjør fysioterapeuten? Flere her som fikk det tidlig? Jeg er fremdeles gravid med nr 1, så kan bare dele min erfaring så langt. Merket smerter så smått i uke 8, kontaktet lege innen uke 10 for sykemelding da jeg knapt kunne gå og har en fysisk krevende jobb. Gikk til fysio, ingen effekt. Jeg kommer meg ikke på treningsenter osv selv, så de øvelsene var ganske bortkastet da jeg ikke har noe fancy apparater hjemme. Gjorde en del enkle øvelser og er veeeeeeldig bevisst på å begrense meg og avspenning et par ganger i løpet av dagen. Ble ordentlig dårlig rundt uke 12 og måtte bruke rullestol, blitt gradvis bedre fram til nå, men har igjen begynt å bli dårlig i de siste dagene. Er 18+4 i dag. Økonomisk skal du ikke komme dårligere ut hvis du blir sykemeldt, bare så det er sagt.
kjersti83 Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Gravid m nr 2 og fikk bekkenløsning i uke 12. Hadde d m nr 1 også de siste måned av svangerskapet. Går bedre denne gangen fordi jeg vet at jeg skal lytte til kroppen og hva som funker. Jobber 60% og det går bra fordi jeg selv kan styre dagene ift gåing og sitting. Kan fortsatt få dårlig samvittighet de dagene jeg er hjemme og ikke har vondt, men dette er jo fordi jeg har lyttet til kroppen! Trener øvelser hjemme med manualer og matte. Var til fysio og fikk tips om øvelser jeg gjør for å styrke muskulatur rundt bekken og kjernemuskulatur. Alle med bekken i nøytral stilling. Får ikke trent utholdenhet men men. Prøvd bassengtrening 1x men synes hjemmetrening funker best:) går som en snegle for å tilstrebe naturlig gangmønster uten smerter....he he. Bra jeg jobber med eldre mennesker som også går sakte!
Håperpåønskebaby Skrevet 21. april 2013 #6 Skrevet 21. april 2013 Begynte i uke 8 hos meg, og jeg har visst fått det veldig kraftig (innsiden og utsiden av lårene, leddet midt i skrittet og både framme og bak). Går til fysio 2 ganger i uken for å få behandlet musklene så de ikke låser seg helt. Føler det holder det i sjakk, men må til tider bruke krykker for å klare gå og stå. Har fått noen enkle øvelser jeg gjør hjemme hver dag. Men man jobber jo mot kroppen pga at belastningen på kroppen blir størrenog større. Har allerede blitt forberedt på at det nok vil sitte i en god stund etter fødselen og, og at jeg er veldig utsatt for å få det tidlig ved et evt nytt svangerskap og. Slik jeg forstod det pp fysioterapauten min, er det kun ved bekkenløsning med gangvansker (som må presiseres på henvisningen) man får dekket egenandelen...? Er forresten 29uker i morgen
Skyen Skrevet 21. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2013 Jeg er fremdeles gravid med nr 1, så kan bare dele min erfaring så langt. Merket smerter så smått i uke 8, kontaktet lege innen uke 10 for sykemelding da jeg knapt kunne gå og har en fysisk krevende jobb. Gikk til fysio, ingen effekt. Jeg kommer meg ikke på treningsenter osv selv, så de øvelsene var ganske bortkastet da jeg ikke har noe fancy apparater hjemme. Gjorde en del enkle øvelser og er veeeeeeldig bevisst på å begrense meg og avspenning et par ganger i løpet av dagen. Ble ordentlig dårlig rundt uke 12 og måtte bruke rullestol, blitt gradvis bedre fram til nå, men har igjen begynt å bli dårlig i de siste dagene. Er 18+4 i dag. Økonomisk skal du ikke komme dårligere ut hvis du blir sykemeldt, bare så det er sagt. Huff så fælt, jeg regner med at kanskje ikke blir bedre men håper at jeg slipper rullestol iallefall. En sykemelding er jo greit, men jeg vil ikke bli det ennå. Vet at økonomisk sett så skal det ikke bli verre med en sykemelding, har vært sykemeldt før pga nakken, men er ganske ny i jobben så vil vente så lenge det går. Det går greit (ikke supert) å jobbe nå, men hvis jeg ikke får en fysioterapeut snart så blir det sikkert verre. Gravid m nr 2 og fikk bekkenløsning i uke 12. Hadde d m nr 1 også de siste måned av svangerskapet. Går bedre denne gangen fordi jeg vet at jeg skal lytte til kroppen og hva som funker. Jobber 60% og det går bra fordi jeg selv kan styre dagene ift gåing og sitting. Kan fortsatt få dårlig samvittighet de dagene jeg er hjemme og ikke har vondt, men dette er jo fordi jeg har lyttet til kroppen! Trener øvelser hjemme med manualer og matte. Var til fysio og fikk tips om øvelser jeg gjør for å styrke muskulatur rundt bekken og kjernemuskulatur. Alle med bekken i nøytral stilling. Får ikke trent utholdenhet men men. Prøvd bassengtrening 1x men synes hjemmetrening funker best:) går som en snegle for å tilstrebe naturlig gangmønster uten smerter....he he. Bra jeg jobber med eldre mennesker som også går sakte! Hehe bra det ja, du jobber sikkert på et sykehjem? Men jeg jobber litt i hjemmetjenesten (tilkalling) og sier nei til alle vakter nå, der er det så mye gåing at jeg er totalt ødelagt når jeg kommer hjem, det nytter ikke at pasientene går sakte når jeg må løpe fra hus til hus (selv om vi har biler blir det mye gåing). Jeg jobber ellers på en skole og i en barnehage, i barnehagen er det mye løfting av de små, opp og ned stellebenken ol, de er ikke tunge men jeg får vondt i ryggen og bekkenet av det, så skal si i fra. Begynte i uke 8 hos meg, og jeg har visst fått det veldig kraftig (innsiden og utsiden av lårene, leddet midt i skrittet og både framme og bak). Går til fysio 2 ganger i uken for å få behandlet musklene så de ikke låser seg helt. Føler det holder det i sjakk, men må til tider bruke krykker for å klare gå og stå. Har fått noen enkle øvelser jeg gjør hjemme hver dag. Men man jobber jo mot kroppen pga at belastningen på kroppen blir størrenog større. Har allerede blitt forberedt på at det nok vil sitte i en god stund etter fødselen og, og at jeg er veldig utsatt for å få det tidlig ved et evt nytt svangerskap og. Slik jeg forstod det pp fysioterapauten min, er det kun ved bekkenløsning med gangvansker (som må presiseres på henvisningen) man får dekket egenandelen...? Er forresten 29uker i morgen Håper virkelig du blir fort kvitt det etter fødselen Jeg har skjønt det sånn at alt som har med behandling av bekkenløsning hos fysio er gratis, og alt annet som har med graviditet å gjøre så lenge det er hos det offentlige. Men kan jo hende at du har rett, vet at det må stå på henvisningen at man har bekkenløsning. Vil absolutt si at jeg har gangvansker. Vi bor 5 min å gå unna jobben min men jeg har måttet slutte å gå for bare å gå de 5 min til jobb gir meg så mye smerter at jeg knapt holder ut resten av arbeidsuken, da ikke inkludert at jeg også må gå 5 min hjem igjen, noe jeg knapt klarer da. Ellers må jeg hvile mye for at det ikke skal bli verre, slipper heldigvis lange gåturer på jobb (bortsett fra hjemmetjenesten som jeg nevnte over). +++++ Det må jo være bekkenløsning jeg har, hvis ikke skjønner jeg ingenting, har aldri hatt dette før eller noe lignende.
Underveis --> Skrevet 21. april 2013 #8 Skrevet 21. april 2013 Det er nok ikke gratis med fysio under graviditet, men redusert pris. Har betalt et par hundre kr pr gang.
natalie_ Skrevet 21. april 2013 #9 Skrevet 21. april 2013 Eg fikk gratis behandling hos fysio med henvisning av legen
Skyen Skrevet 22. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2013 Det er nok ikke gratis med fysio under graviditet, men redusert pris. Har betalt et par hundre kr pr gang. Det skal være gratis med bekkenløsning når det står i henvisningen at det er det.
Underveis --> Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Da må det være forskjeller. Alltid hatt henvisning, aldri fått det gratis. Kommer vel an på hvr mye fysioterapeuten skal ha for en time. Staten dekker vel bare et visst beløp.
kjersti83 Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 Har krav på gratis fysioterapeut ved bekkenløsning med gangvansker. Har også krav på gratis fysioterapeut inntil 6 mnd etter graviditet ved fortsatte plager. Har fått det under begge graviditetene:) men da må kanskje legen skrive "bekkenløsning m gangvansker/ symptomgivendenbekkenløsning". Jeg har i allefall forstått det slik.
Skyen Skrevet 22. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2013 (endret) Da må det være forskjeller. Alltid hatt henvisning, aldri fått det gratis. Kommer vel an på hvr mye fysioterapeuten skal ha for en time. Staten dekker vel bare et visst beløp. Kanskje din ikke vet om det, eller som du sier at din kanskje vil ha mer penger enn staten dekker. Jeg fikk en henvisning i dag hvor det står bekkenløsning, og legen sa at det skal være gratis. Hun anbefalte bassengtrening men viste ikke noe om hvordan jeg kan få det, må spørre fysioterapeuten, det var en turnuslege jeg var hos. Hun klemte på symfysen min og det var grusomt vondt! Har ikke hatt vondt der før da og litt i ettertid, men det er over nå. Var også vondt å ligge på legebenken, lå der og skalv av smertene. Gleder meg til å legge meg i senga ja Noen som har prøvd varme mot smertene? Har fått lånt meg et varmebelte som døyver smertene mine, det er ikke elektrisk, er magneter på den, så kanskje jeg kan sove med den? Eller er det ikke lurt pga natta er mange timer? Den varmer bare bake, ikke foran på magen. Endret 22. april 2013 av Skyen
Skyen Skrevet 23. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2013 Andre tips for soving??? Å ha en pute mellom bena merka jeg ingen forskjell på, å ha en dyne i mellom bena er vondt.
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Jeg fikk bekkenløsning i uke 38 med nr 2. Det ble aldri bedre etter fødselen! Gikk rett fra perm til 100% sykemelding. 14 md etter fødsel nr 2 ble jeg gravid med nr 3. Er 24 uker på vei nå. Det er blitt noe bedre, men jeg kjenner at det endrer seg hele tiden. Blir spennende å se hvordan det ender opp...
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Ps. Ingen type trening eller behandling har funket på meg..
Skyen Skrevet 26. april 2013 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2013 (endret) Huff, men du var litt heldig som slapp det før uke 38, men selvsagt veldig synd som ble fortsatt plaget etter fødsel Frykter at fysioen ikke kan hjelpe meg, har fått time 8. mai, men håper at han kan det!! Jeg har vent meg ganske mye til smertene så det går "bra" så lenge jeg ikke blir verre, da blir det sykemelding. Jeg har vært flink til å tilrettelegge litt for meg selv på jobb, altså unngå tunge løft, sette meg ofte ned, gå lite ol. Er ikke så mye mer enn det arbeidsgiver kan gjøre. Endret 26. april 2013 av Skyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå