Gå til innhold

Inspirert.... Organdonor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jeg :)

Skrevet

Nei, får ikke lov. Men mannen er.

Anonym poster: 9efa3309e585fedd69702a933d35d4cd

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Ja, men syns det er litt dumt at man ikke får avgjøre selv. Når jeg i levende live kan skrive et testamente og bestemme hvem som skal få eiendelene mine når jeg dør. Burde jeg i hvertfall kunne signere på at organene mine skal brukes når jg dør. Det er ikke en avgjørelse sjokkramede pårørende skal trenge og ta. Hvis jeg kommer ut for en bilulykke.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ja. Både jeg og datteren min

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ja, men syns det er litt dumt at man ikke får avgjøre selv. Når jeg i levende live kan skrive et testamente og bestemme hvem som skal få eiendelene mine når jeg dør. Burde jeg i hvertfall kunne signere på at organene mine skal brukes når jg dør. Det er ikke en avgjørelse sjokkramede pårørende skal trenge og ta. Hvis jeg kommer ut for en bilulykke.

Jeg og broren min har avklart dette med hverandre. Vi er også næmeste pårørende for hverandre og vi har begge samme standpunkt

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

gubben er klar over mitt ståsted, men et sjokkramet sinn kan fort finn på å klamre seg til håpet om en plutselig og uventet oppvåkning av noen som er hjernedød, men holdt kunstig i live.

Jeg og broren min har avklart dette med hverandre. Vi er også næmeste pårørende for hverandre og vi har begge samme standpunkt

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Både og. Dersom jeg plutselig befinner meg i den situasjonen at det er aktuelt å høste organene mine er det egentlig det samme, mannen min er nærmeste pårørende og kan ta denne avgjørelsen.

Skrevet

ja :)

Skrevet

JA :D Hvis ikke jeg har nytte av organene mine(er hjernedød feks) kan gjerne andre få lov å få nytte av dem.

Skrevet

Ja!

Anonym poster: f198f08768be42d5ad7888510a6b5eba

Skrevet

Selvfølgelig, om de vil ha dem...

Jeg har fibromyalgi og fikk i tillegg ME etter kyssesyken så jeg vet ikke om de tar sjansen på å bruke "delene" mine.

Anonym poster: fb540ca1dc4d9b923a5b01fdec306ee7

Skrevet

Man bør informere de rundt seg (partner, søsken osv) om man ønsker å være donor. Dette bør de pårørende respektere, og om man har informert om det slipper de pårørende å ta stilling til det siden en selv har tatt avgjørelsen i live.

Last ned donorkort på mobilen, legg bildet som bakgrunn på låst skjerm, så vil pårørende kunne bli kontaktet fort ved en ulykke.

Hilsen kona til en som kommer til å trenge ny lever pga arvelig sykdom, og setter enorm pris på alle som velger å være donor.

Respekterer for øvrig alle som velger å ikke være det. Men de som ønsker å være det bør huske å si fra om det slik at det ikke blir for sent! :-)

Anonym poster: 9384da50e498713a2d5ec4301d911e85

Skrevet

Ja! ...og donering til undervisning og forskning hvis jeg ikke kan brukes som reservedeler ;)

Skrevet

Ja, jeg trenger jo ikke organene hvis jeg dør. Har fylt ut organdonorkort som ligger sammen med førerkortet og informert mine nærmeste.

Skrevet

Definately yes. Har donorkort og gitt klar beskjed til mannen om at det ønsket skal respekteres.

Anonym poster: 121183b748321fd96b628409f2a89267

Skrevet

Selvsagt har jeg donorkort i lommeboka og har gitt beskjed til mine nærmeste.

Skrevet

Så flott at det er så mange som er donorer!

En ting vi foreldre også bør ta stilling til, er om vi ønsker å donere våre barns organer om noe forferdelig skulle skje. Ikke noe en klarer å ta stilling til der og da tror jeg, men kanskje om en allerede har snakket om det.

Mange barn som trenger barneorganer... Lever tror jeg de kan få en bit av, men feks hjertet må være riktig størrelse...

Skrevet

Ja jeg ønsker å donere når jeg dør, og alle rundt meg vet om det. Tror avgjørelsen blir verre å ta på vegne av barna, men får håpe man klarer å tenke fornuftig hvis noe skulle skje.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å ta en avgjørelse ang egne barn før det evt skulle skje noe... Tror ikke man er i stand til å tenke klart der og da.

Jeg og mannen har snakket om det og kommet fram til at dersom noe skulle skje og ingenting kan få tilbake barnet vårt, så ønsker vi i hvert fall at barnet vårt kan ha mulighet til å redde (minst) et annet barns liv ved å være donor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...