Gjest Cilla&Ian Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg har en hannkatt på 8 mnd som er kastrert og vaksinert men han driter og pisser fortsatt inne! Hvordan kan jeg få han til å slutte, han gjør det på natta inne, så det lukter jo drit og fordervelse når jeg står opp om mårran. Nå har jeg vært nødt til å slippe han ut før jeg legger meg, for jeg vil ikke at det skal bli skikkelig vond lukt i leiligheten jeg leier, hva kan jeg gjøre for at han skal slutte med dette? Jeg kan jo nevne at jeg tok han imot da han var 8 uker, hadde jeg ikke gjort det hadde han blitt avlivet. Han har brukt kattedo, men den driter han utenfor så jeg kvitta meg med kassa, siden han uansett ikke brukte den. Takker så mye for svar : )
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Er du seriøs? Hvis en kattt på 8 mnd ikke har lært seg å være stueren blir han det aldri tror jeg. Det ligger så i genene dems at det lærer de helt av seg selv ikke mange ukene gamle. Men det sier seg jo selv at han må få ha en do inne da. Hvis han gjorde fra seg utenfor den var det nok fordi du ikke gjorde den rent ofte nok. Katter er VELDIG renslige. Ellers gjør katter ofte fra seg utenfor doen hvis de fekst har urinveisinfeksjon. Anonym poster: 6a5a8252025dde0cbbc0558960a5f219
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 La han kun få tilgang på ett rom, f.eks. gangen og sett inn en kattedo igjen. Ville vurdert å skaffe kattedør siden det virker som han ikke klarer å holde seg, og sikkert egentlig liker å gå på do ute. Nå begynner det jo å bli plussgrader om natta så det er jo en mulighet å begynne å ha han ute om natta.. Slippe inn om morran for mat. Anonym poster: 541c567a9784911f6a6367981141554a
Sunshine_83 Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Herregud. Han må jo ha do inne! Kanskje han vil ha med/uten tak. Ikke luke på hvis den har tak. Annen type sand. Og for guds skyld hold den ren, ellers synes de det er ekkelt og bruker den ikke
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 her er katten ute når ingen er hjemme og når vi sover. han har eget "kattehus" på verandaen der han får nattmat når vi slipper ham ut på kvelden (og vann selvfølgelig) pluss at han liker seg godt i garasjen. måtte holde ham inne på nattestid en periode pga stor skade/sår og han var dritsur fordi han måtte bruke kattedo. ville mye heller ut og gjøre sitt før han kom inn igjen for å kose videre i sofaen eller på varmekablene. Anonym poster: a66373a8f10bb102d36a561288b168e9
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Da min katt var liten, så bodde kan kun på badet(har ikke varmekabler på hele gulvet, og de er uansett på lav temperatur, som 15 grader) om jeg ikke var hjemme, eller vi sov alle sammen. Dette for å slippe å lete huset gjennom etter "hærverk" eller bæsj når jeg kom hjem eller stod opp Etterhvert gikk det greiere å la han være fritt i hele huset. Men du kommer ikke utenom å ha en do inne. En kattunge på 8 måneder har fortsatt ikke fullt utviklet retningssans, så han kan fort rote seg vekk ute. Og siden han høres ut til å ha vært en del inne, har han heller ikke pels for nettene som er nå. Det blir for kaldt. Og katter liker IKKE skitten do. Dersom de har vært der en eller to ganger, så må du fjerne det han har lagt igjen. Ellers får du bare trøbbel med at ting skjer utenfor doen. Noen skulle nok ikke hatt katt. Man bør vite hva man går til, før man skaffer seg dyr, uansett hvilke dyr det er. Min katt hadde litt uhell i å treffe doen i starten. Noen ganger havnet det litt utenfor, men da var han jo en unge, og han har lært av seg selv etterhvert. Ellers så har uhellene skjedd dersom han har vært innestengt på et rom for lenge, uten at vi har visst det. Katter gjør ikke dette av vond vilje, og du bør heller gå i deg selv som eier, og se på om det er noe DU kan gjøre bedre. Og du - katter er unger og tenåringer til de er ca 2 år. Da vil man se at katten endrer seg til voksen, i form av en mer kraftig kropp, og roligere oppførsel. En annen ting er at jeg tenker denne kattungen har blitt tatt for tidlig fra sin mor. Får de ikke de 8-10 ukene med mor, så har de ikke lært nok av henne. Din katt var vel 4-6 uker da han ble skilt fra mor, tenker jeg. Eller så var det mor som ble tatt for tidlig fra sin mor, og ikke evner å lære avkommet det som trengs. Anonym poster: c5d5408cef460fbba0574c2cb7316248
Gjest Cilla&Ian Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 Nå skal dere vite at jeg faktisk har lest meg opp og snakket med vetrinær og forhørt meg med andre katteeiere før jeg anskaffet meg katt. Jeg spurte ett spørsmål her og da forventer jeg at det ikke skal komme litt spydigheter. Selvførgelig har jeg hatt kattedo inne, og selvførgelig har jeg gjort reint etter han! Det ble så ille med at han gjorde ifra seg ved siden av at jeg byttet sand og vaska kassa hver dag! Jeg tok også av lokket på kassa fra første stund så den har aldri vært på. jeg har kastrert ham og han har det utrolig godt, men det er ett problem med denne avføringa og tissingen inne. Han ble tatt fra mor da han var 8 uker gammel.
Skylander Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 Hmmm. Tror det fungerer å flytte kattskinnet på do hver gang den gjør fra seg på gulvet.
Sunshine_83 Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Mange katter liker tak på do. Privatliv vet du... Og 8 uker er ALT for tidlig å bli tatt fra mammaen
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Nå skal dere vite at jeg faktisk har lest meg opp og snakket med vetrinær og forhørt meg med andre katteeiere før jeg anskaffet meg katt. Jeg spurte ett spørsmål her og da forventer jeg at det ikke skal komme litt spydigheter. Selvførgelig har jeg hatt kattedo inne, og selvførgelig har jeg gjort reint etter han! Det ble så ille med at han gjorde ifra seg ved siden av at jeg byttet sand og vaska kassa hver dag! Jeg tok også av lokket på kassa fra første stund så den har aldri vært på. jeg har kastrert ham og han har det utrolig godt, men det er ett problem med denne avføringa og tissingen inne. Han ble tatt fra mor da han var 8 uker gammel. "Han har brukt kattedo, men den driter han utenfor så jeg kvitta meg med kassa, siden han uansett ikke brukte den." Ja, det hjelper jo mye.... Jeg prøvde ikke å være frekk, men som dyreeier er det DITT ansvar og din tålmodighet det går på. Jeg har vokst opp med katter, og har hatt katter hele mitt liv. Ville du sagt det samme om ett av barna dine ikke klarte ting du forventet? Husk det at også dyr er barn i en periode. En katt på 8 måneder er et barn. Og det lukter ikke så forjævlig som du vil ha det til. Katten er, som du sier, kastrert. Dette fører til nøytral/normal avføringslukt, og nøytral urinlukt. Ingen markering med kattepisslukt. Du ødelegger ikke leiligheten ved uhell på gulvet. Tror nesten du har tatt på deg for mye ved å skaffe deg katt, dersom du ikke tåler noe som helst. Kanskje en gullfisk i bolle hadde vært bedre. De er ekstremt hardføre om de er rene gullfisker, og ikke slørhaler og alt sånt. Og de driter ikke på gulvet, men kan faktisk få vannet til å lukte etter en viss tid om du ikke renser bollen Bæsj lukter, og det kjenner du nok når du selv driter. Hva har du gjort med katten når du oppdager uhellene? Jeg tviler på du har gjort helt godt arbeid da..... Kattespråk er en kunst, og ikke det samme som hundespråk eller andre dyresråk(de har hver sitt). Du må se hvordan kattemor løser ulydighet, for å vite hvordan du løser det samme. Anonym poster: c5d5408cef460fbba0574c2cb7316248
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Min var også slik, vi orket dessverre ikke mer. Vi hadde da prøvd feelway også. Anonym poster: dda8f4e3bd3dc789e0420e8a609f58eb
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Kanskje problemet ligger i at han ble tatt for tidlig fra moren? Er moren som lærer dem mye om renslighet, derfor det er viktig at dem er sammens med henne til dem er minimum 12 uker.. Anonym poster: f8b5cbd75c39b0f0c2f6769bd54e9593
BikkjeBisk Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 (endret) Enkelte Hannkatter blir rett og slett ikke renslige. Jeg blir sikkert forhatt nå, men har du dytta nesa til katta i drittn? Bruker å funke det. Skal katta være inne når du er borte eller sover MÅ katta ha do, men bor du fint til og været er pent kan du trygt kaste katta ut. Endret 20. april 2013 av BikkjeBisk
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Katten min har kasse inne, selvfølgelig. Når ingen er hjemme og om natten er han på sitt rom, i gangen. Der har han som sagt do, mat og drikke og et klatre/klorestativ og leker. Skjer det et uhell så vet jeg hvor jeg skal vaske og slipper lete rundt i huset etter "dritten". Katta er fornøyd og jeg er fornøyd Anonym poster: f6751c4e77b2c5f1c442c3e2d8691357
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå