Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg jobber i bhg som assistent/fagarbeider. Vi har ca 27 barn og er en enavdelingsbarnehage. Vi har styrer og to pedleder, og jeg får en del kritikk på ting som handler om hvordan jeg "er". Jeg sier meningen min, spør mye om hvorfor de iverksetter ulike tiltak, og jeg får svært få god og konkrete svar. Jeg har fått beskjed om at de ikke vil at jeg skal spørre så mye og at de to pedlederne har like mye personalansvar som styrer. Hun som er styrer er jo veik og tør ikke ta en diskusjon, så hun sender gjerne de andre i "krigen". Jeg er superfrustrert og aner ikke hvordan jeg skal forholde meg. Jeg føler at de jager meg rundt for å hele tiden kunne "ta" meg på noe. Jeg gjør jobben min bra får jeg vite, dvs - kontakten med ungene er fin og god. Jeg stiller alltid opp, men plutselig er jeg en slags hakkekylling. Men hvor mange i bhg skal egentlig ha personalansvar? Hvis det er tre stk som skal ha det, så er det nesten like mange med personalansvar som det er fagarbeidere/assistenter. Og kan de løpe etter meg for å ta meg på småting? Jeg er så lei at jeg vurderer å slutte. Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Det er riktig at ped.ledere kan ha personalansvar (og ja, det kan være flere - i linje - som har det i en barnehage). Om du opplever en konflikt med din overordnede, bør du ta det opp med vedkommende sammen med tillitsvalgt/verneombud, eller representant fra fagforeningen om dere ikke har plasstillitsvalgt. Eller bare gi opp og finne et annet arbeidssted, selvsagt. Det er veldig vanskelig å si noe om hvem som har rett og feil og hva som er greia her ut fra det du skriver. Anonym poster: e4f00a873f2867b441d645a4b407debb
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Klarer du ikke å utføre jobben din uten å blande seg så mye borti hvordan de som er utdannet i faget har bestemt at ting skal være? Du høres ut som en litt annoying assistent Anonym poster: 3723d1109b0101a6bb50672b4f0dc49e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Jeg jobber sammen med 4 pedledere, så vi er 5 pedledere på samme avdeling. Alle pedlederene har personalansvar, vi har ansvar for egne medarbeidere i gruppen. Jeg har ansvar for 5 medarbeidere på min gruppe, og jeg er deres nærmeste leder, ikke styrer. Er det noe så tar de ting opp med meg. Styrer er min nærmeste leder. det er jo helt vanlig at pedlederene har personalansvar, skjønner ikke helt hvorfor det frustrerer deg. Pedlederen er din nærmeste leder Anonym poster: d3bbc7d088fd21aa5a6305d209a6529b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Kanskje er jeg irriterende. Men jeg spør gjerne hvorfor ting gjøres som pedagogene bestemmer. Helt ok at de har siste ordet i en sak, helt ok at de lager opplegget, men seriøst, jeg kjenner meg mer som en som skal ta drittjobbene, være stille, ikke si det jeg mener (har faktisk blitt bedt om å holde kjeft på personalmøter) og de gir jo ingen svar! Hvor mye gud er egentlig disse menneskene etter tre år på høyskole? Nyutdanna er de også, mens mange års arbeid i barnehage ikke har NOE å si. I tillegg vil ikke styreren ta opp noe, men sender pedleder 1 og 2 for å "gi meg beskjed" om ting som er feil. De kan ikke ta meg på den jobben jeg gjør (for jeg gjør faktisk det de sier og gir beskjed om). Men de ber meg om å være en annen enn den jeg er. Det er ok at en pedleder har personalansvar, men ute i det virkelige liv er det da ikke sånn at man har tre personer med det som ansvar når det er 4 stk å ha personalansvar for? Hvor er kontinuiteten, tryggheten og hvem skal man henvende seg til når det gjelder personalsaker? Det er forøvrig styrer som har medarbeidersamtaler med oss. Men jeg ser det nå, hierarkiet i en bhg er totalitært. Tre år på skolen og man er jaggu verdensmester. Jeg som kun har fagbrev er ikke verdt dritten, bortsett fra når det skal ryddes, kles av og på, skiftes bleier eller tørke spy. Da er jeg god nok. HI Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Høres ut som du er vanskelig ansatt som hele tiden må sette spørsmålstegn med det din overordnede har bestemt. Vil du ha lederansvar tar du utdannelse. Mener du de skal bruke mye tid på å forklare deg hvorfor de tar alle avgjørelsene de gjør? Den tiden skal ungene ha. Anonym poster: 0d381b3f17b67c8a6ba1f68d48ec7a79
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 Kanskje er jeg irriterende. Men jeg spør gjerne hvorfor ting gjøres som pedagogene bestemmer. Helt ok at de har siste ordet i en sak, helt ok at de lager opplegget, men seriøst, jeg kjenner meg mer som en som skal ta drittjobbene, være stille, ikke si det jeg mener (har faktisk blitt bedt om å holde kjeft på personalmøter) og de gir jo ingen svar! Hvor mye gud er egentlig disse menneskene etter tre år på høyskole? Nyutdanna er de også, mens mange års arbeid i barnehage ikke har NOE å si. I tillegg vil ikke styreren ta opp noe, men sender pedleder 1 og 2 for å "gi meg beskjed" om ting som er feil. De kan ikke ta meg på den jobben jeg gjør (for jeg gjør faktisk det de sier og gir beskjed om). Men de ber meg om å være en annen enn den jeg er. Det er ok at en pedleder har personalansvar, men ute i det virkelige liv er det da ikke sånn at man har tre personer med det som ansvar når det er 4 stk å ha personalansvar for? Hvor er kontinuiteten, tryggheten og hvem skal man henvende seg til når det gjelder personalsaker? Det er forøvrig styrer som har medarbeidersamtaler med oss. Men jeg ser det nå, hierarkiet i en bhg er totalitært. Tre år på skolen og man er jaggu verdensmester. Jeg som kun har fagbrev er ikke verdt dritten, bortsett fra når det skal ryddes, kles av og på, skiftes bleier eller tørke spy. Da er jeg god nok. HI Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c Mener du at barnehagen ikke er det virkelige liv? Siden det er pedleder 1 og 2, så er det vel bare en av dem som har hovedansvar for medarbeiderene. Hvorfor kan du ikke snakke med pedleder når det gjelder personalsaker? Hvis det gjelder den ene pedlederen så kan du vel ta det med den andre. Synes du høres ut som en vanskelig medarbeider. Nå er det jo sånn at pedlederene bestemmer, men en god pedleder gjør det jo i samarbeid med sine medarbeidere. Anonym poster: d3bbc7d088fd21aa5a6305d209a6529b
Gjest meg mamma? Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 (endret) Jeg som kun har fagbrev er ikke verdt dritten, bortsett fra når det skal ryddes, kles av og på, skiftes bleier eller tørke spy. Da er jeg god nok. HI Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c Gjør ikke pedlederene de samme jobbene? Endret 20. april 2013 av meg mamma?
Suppehue Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Tipper de er like frustrert over deg dessverre.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Skjønte ikke helt. Har de delt personalansvar for alle medarbeiderene? Det bør jo være sånn at ped leder 1 har ansvar for Lise og Tone og ped leder 2 har Per og Kari. Bortsett fra det så høres du litt slitsom ut. Anonym poster: 3eddd33a39a9f705d7a3381fc4540cc8
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Alle har samme ansvar, styrer har hovedansvar. Jeg stiller ikke spm med alt hele tiden, og jeg stiller primært spm på personalmøtene. Men der får jeg ikke si noe lenger. Så sånn sett har jeg fått munnkurv. Ting ble endret for et år siden, inntil da hadde alt fungert fint, alle har ansvarsområder, pedagogene har et overordnet pedagogisk ansvar, men alle fikk sagt sitt. Felles for alle assistentene er at de er lei og umotiverte, men det er bare jeg som tør å si noe. Så da er det jeg som er vanskelig. Helt greit;D Bare husk - har man lederansvar skal man vel motivere også? Jeg vet ikke hva man lærer om denne type ansvar på utdanningen, kanskje noen kan fortelle meg det? Mine mange overordnede vil nemlig ikke svare meg på det;D Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Alle har samme ansvar, styrer har hovedansvar. Jeg stiller ikke spm med alt hele tiden, og jeg stiller primært spm på personalmøtene. Men der får jeg ikke si noe lenger. Så sånn sett har jeg fått munnkurv. Ting ble endret for et år siden, inntil da hadde alt fungert fint, alle har ansvarsområder, pedagogene har et overordnet pedagogisk ansvar, men alle fikk sagt sitt. Felles for alle assistentene er at de er lei og umotiverte, men det er bare jeg som tør å si noe. Så da er det jeg som er vanskelig. Helt greit;D Bare husk - har man lederansvar skal man vel motivere også? Jeg vet ikke hva man lærer om denne type ansvar på utdanningen, kanskje noen kan fortelle meg det? Mine mange overordnede vil nemlig ikke svare meg på det;D Anonym poster: 36286b195814638012a57d832b37525c Kan du ikke skrive litt mer konkret om hva som er problemet, jeg synes det er vanskelig og få tak, og da vanskelig og gi deg råd. Det eneste jeg i grunnen skjønner er at du ikke får si meningen din og at for mange har personalansvar Anonym poster: d3bbc7d088fd21aa5a6305d209a6529b
Himmel og hav Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Uten å vite noe særlig om denne saken, og ikke har jeg blitt veldig mye klokere nedover i tråden, så tenker jeg bare at det er forskjell på å stille spørsmål og kverulere, eller stille spørsmål på en måte som gjør at det egentlig er kritikk. Det er også noe med tid og sted, og i forhold til personalmøter, avdelingsmøter ol, så er det også grenser for hvor mye plass en person skal få ta. Du sier at du er den eneste som tør å si noe. Om du ikke er tillitsvalgt eller verneombud, så hold deg til å snakke for deg selv. Det er ikke sikkert at du snakker for alle, selv om du tror det. Når det gjelder personalansvar, så skal du i utgangspunktet forholde deg til din nærmeste leder, og det er en av ped. lederne. Det er en helt vanlig struktur på de fleste arbeidsplasser. Jeg løper ikke til direktøren på min arbeidsplass når det er noe. Jeg har en teamleder som er min nærmeste, over der har jeg en avdelingsleder, og etter der igjen kommer direktøren. Flat struktur fungerer sjelden godt, og jeg vet ikke om noen arbeidsplasser som praktiserer det.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 dersom du virkelig er misfornøyd og synes ting går dårlig i barnehagen så kan du åpne en personal sak gjennom fagforeningen. kjenner selv at jeg ofte blir lei på jobb av de som skal klage ("si fra") på alle personal møter og alle avdelingsmøter og som så setter seg til å furte i ett hjørne fordi de "ikke blir hørt" (for dem betyr det å "bli hørt" tydeligvis det samme som "få det som jeg vil") når du gjør dette gang på gang på gang uten å gå videre og kreve en reaksjon så blir det faktisk ganske slitsomt å høre på. vil du bli tatt seriøst så gjør noe da! snakk med fagforeningen. dersom du er uorganisert så kan du snakke med kommunens barnehagekoordinator. har dere ikke det kan du snakke med kommunens personalsjef. der er alltid ting du kan gjøre. (og jobber du ikke kommunalt kan du snakke med eier) Anonym poster: 29b66d11586d74130e2ffd13041aa3b3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Så bra at du stiller spørsmål Alle bhg skal dokumentere hvorfor de jobber som de gjør, så at du stiller spørsmål ved ulike tiltak eller måter ting skal gjøres på ser jeg som positivt. Man skal alltid tenke over måten man jobber på, og man skal kunne dokumentere hvorfor en metode fungerer bedre eller dårligere enn en annen. Hva gjør at man velger den ene metoden framfor den andre osv? Refleksjon over arbeidsmetodikk er alltid viktig. Autopilot i yrker der man jobber med mennesker er aldri en positiv ting. Hvis pedlederne eller styrer ikke kan gi deg gode svar på hvorfor de velger å bruke de metodene de velger synes jeg ikke de viser at de har en god praksis i din bhg. Det skal alltid ligge en begrunnelse bak valgene man gjør, så her synes jeg faktisk du er i din fulle rett til å stille spørsmål. Jeg synes det virker som om lederne dine går i forsvar og "legger skylden på deg" fordi de ikke selv klarer å svare på spørsmålene du stiller. Kanskje føler de selv at de skulle hatt en bedre begrunnelse, men så forsvinner kanskje denne litt i en travel hverdag. Når de da blir utfordret på dette er det lett å gå i forsvar i stedet for å åpne for en dialog om hvordan og hvorfor. Anonym poster: 551e6022d377f7564b82023c12c9afc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå