Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg har en nær slektning som har bestemt seg for å gå fra mannen. Eller hun har allerede gjort det, fått seg leilighet, vært på mekling, osv. Prossesen er i gang.. De har et barn sammen på 4 år. De ble enig seg mellom om at de skal ha barnet 50-50,men 60-40 på papiret slik at han får OS, noe han ikke får siden han er i jobb, men dette er grunnen han har brukt for å få henne til å skrive under avtalen. Men etter at de underskrev denne avtalen på mekling, har mannen forandret personlighet helt... Sier hun aldri kan ta med ungen på ferie til familien sin, at han skal ta fra henne barnet, osv. Slike trusler.. Og nå er hun knust, hun tror hun har mistet barnet siden han har mest omsorg på papiret. I realiteten er det hun som har og alltid har hatt full omsorg. Han har knapt vært tilstede, selv om de har bodd sammen. Men hva vil dette si i praksis? Denne samværsfordelingen? Barnet kommer til å være mest hos mor, kanskje far blir å ha han noen timer når han har tid.. Hvordan er det med foreldrerett og sånt? Det er vel ikke det samme som omsorgsfordelingen? Hun vil ha fullt ansvar, hvordan får hun det? Jeg bli takknemmelig for alle svar! Kom gjerne med så mye informasjon som mulig ang. dette for vi kan ingenting.. Hva burde mor gjøre? Hun er i fast jobb, har leilighet, og klarer seg bra sånn sett, så vi tenker ikke på det økonomiske. Kan mannen kreve bidrag fra henne? Hun har alltid kjøpt alt til jenta, men jeg er redd barnefaren kommer til å tyne det han kan ut av henne.. Kan hun kreve ny mekling om hun angrer på denne avtalen 60-40? Og om mor en dag vil flytte nærmere sin egen familie... Kan han stoppe henne da? Hun er villig til å gjøre mye for at han skal ha samvær med barnet, men hun føler at han har fått et overtak på henne pga denne avtalen og han bruker den for alt den er verdt. Sier til all familie at han har fått hovedomsorgen pga moren er usikket og slike usannheter.. Mange spm her, vi er helt blanke på dette og hvor mye denne avtalen egentlig betyr. Blir så glad for all hjelp, og føy gjerne til om det er noe hun burde vite. Anonym poster: 864864fa3ba19583bd04c373489551d6
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Far har hovedomsorgen. Mor har samvær. Som hovedomsorgsgiver har man flere rettigheter og plikter. De har nok delt ansvar, men det er ikke det samme som omsorg og samvær. Som samværsmamma kan hun ikke flytte med barnet. Far kan, som hovedomsorgsgiver, flytte med barnet mot 6 ukers varslingsplikt. Her har hun satt seg selv i en kinkig situasjon. Anonym poster: aa9784cdaa1e13a0b9c8e862285fa9ba
Heltefrøken Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Uff:( jeg er ikke sikker altså men jeg trooor det ikke var lurt og gi han mest samvær på papiret.. Det bør reverseres om det er mulig ! Uansett tror jeg ikke det gir far rett til å nekte mor å ta med barnet til slektninger ol. Huff!! Har desverre ikke noe god kunnskap og dele med deg ang dette. Men kanskje mor bør ringe en advokat og høre hva hun bør gjøre? Det koster jo ingenting det
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Hun kan bare bestille time til ny mekling for å skrive ny avtale, men han kan selvfølgelig nekte, da må hun i tilfelle ta det for retten. Han kan kreve bidrag av henne ja. Det kan godt hende han har krav på os også, om man tjener under et visst antall penger i året kan man få redusert os selv om man er i jobb. Hun kan ikke bare ta med seg barnet å flytte så lenge han har hovedomsorgen på papiret, men om det var omvendt så kunne hun flyttet som hun ville innenfor landets grenser så lenge samværsforelder får beskjed i god tid før flyttingen. Anonym poster: 6812a049350cb0628723592497b4b587
Pengetreet Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Forstår det slik at mor har 40 % og far 60 %? Han kan da søke om OS, men det bil bli avregnet mot hans inntekt. Han kan kreve bidrag fra mor, men dette regnes ut fra begges inntekt og grad av samvær. Men mindre mor har svær høy inntekt så vil det nok ikke bli snakk om store beløpet. Begge foreldrene kan ta barnet med på ferie. Skal de reise utenlands trenger de den andre foreldres godkjenning. Far kan flytte hvor i landet han vil med barnet, men har 6 ukers varselsplikt. Angrer hun på avtalen kan hun be om ny mekling, men setter far seg til motverge mht nyavtale, så bør hun vurdere om hun ønsker å gå rettens vei.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Det var nok ikke kjempelurt. Hun har i praksis gitt han hovedomsorgen, og så lenge han er skikket til det skal det godt gjøres å få den tilbake. Hun bør ringe en advokat,..
Guttemamma75 Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 I tillegg til alt det andre nevner er det jo faktisk svindel å snuske til seg goder som OS ved å skrive en ting på papiret og faktisk ha 50/50 samvær... Dette kan de begge få svi for, det er ren svindel og blir det oppdaget kan begge straffes... (den som har mottatt OS mest da det er personen som urettmessig har mottatt penger, men også den som har "vært med på det" har ansvar)... Her har hun satt seg i fella, far har hovedomsorg og dermed flere rettigheter... Han kan flytte avgårde med barnet og kreve barnebidrag om han vil. Foreldreansvar har de delt som tidligere men det gir begrensede rettigheter..
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 Hi Tusen takk for alle svar! Det hjelper mye. Så hun kan be om ny mekling? Og da få hovedomsorgen om far går med på det? Ved en evt. rettsak, vil det kun reverseres om far er uskikket til å ha hovedomsorgen? Eller vil hun kunne vinne ved å legge fram bevis på at det i praksis er hun som har hovedansvaret med tanke på at det er hun som kommer til å ha barnet hele tiden, mens far vil kun se ham de dagene han har lyst. Barnet skal også bo fast hos mor. Hun blir å loggføre all samvær. Det siste kan dere jo ikke svare på, men jeg tenker hypotetisk. Har hun i praksis ingen rettigheter lenger? Anonym poster: c9c5afd6e5d688287d7db442e2fcf570
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Hi Tusen takk for alle svar! Det hjelper mye. Så hun kan be om ny mekling? Og da få hovedomsorgen om far går med på det? Ved en evt. rettsak, vil det kun reverseres om far er uskikket til å ha hovedomsorgen? Eller vil hun kunne vinne ved å legge fram bevis på at det i praksis er hun som har hovedansvaret med tanke på at det er hun som kommer til å ha barnet hele tiden, mens far vil kun se ham de dagene han har lyst. Barnet skal også bo fast hos mor. Hun blir å loggføre all samvær. Det siste kan dere jo ikke svare på, men jeg tenker hypotetisk. Har hun i praksis ingen rettigheter lenger? Anonym poster: c9c5afd6e5d688287d7db442e2fcf570 Om far frivillig gir fra seg hovedomsorgen så er saken grei. Gjør han det ikke og hun tar det til retten så må hun være klar over at den lille svindelen de har gående vil bli oppdaget og både hun og far kan, og mest sannsynlig vil, bli straffet for det. Å skrive fiktive samværsplaner for å svindle til seg os kan straffes med både bøter og fengsel. Hun har rettigheter i form av at hun er mamma og har foreldreansvar. Men far sitter på hverdagsrettighetene i form av at han er hovedomsorgsgiver. Anonym poster: aa9784cdaa1e13a0b9c8e862285fa9ba
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Dette er mulig å ordne opp i. Først og fremst må hun begynne å dokumentere faktisk samvær. Få barnehagen til å notere hvem som henter og leverer. Ta vare på alle tekstmeldinger og mailer hvor far truer med diverse eller sier han ikke kan ha barnet. Deretter går hun til advokat og forlanger å endre avtalen i forhold til reell praksis. Anonym poster: 5ca51ffc24ce716311d2e29adc587d15
Pengetreet Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Hi Tusen takk for alle svar! Det hjelper mye. Så hun kan be om ny mekling? Og da få hovedomsorgen om far går med på det? Ved en evt. rettsak, vil det kun reverseres om far er uskikket til å ha hovedomsorgen? Eller vil hun kunne vinne ved å legge fram bevis på at det i praksis er hun som har hovedansvaret med tanke på at det er hun som kommer til å ha barnet hele tiden, mens far vil kun se ham de dagene han har lyst. Barnet skal også bo fast hos mor. Hun blir å loggføre all samvær. Det siste kan dere jo ikke svare på, men jeg tenker hypotetisk. Har hun i praksis ingen rettigheter lenger? Anonym poster: c9c5afd6e5d688287d7db442e2fcf570 Det vil styrke hennes sak dersom hun kan bevise at barnet i praksis bor fast hos henne over tid. Hun kan for eksempel be bhg notere ned hvem som henter og bringer til bhg. For at far skal regnes som uskikket må hun kunne bevise hans uskikkethet. Det er så fall retten som dømmer hvem av foreldrene som anses som mest skikket.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Hvis han nekter å delta påsyn mekling og endre samværsavtalen kan ho ihvrrtfall prøve å bruke mot han at ho vil melde fra om svindel til NAV. Han vil bli mest straffet fordi han får pengene.. Men ja dette var dårlig gjennomtenkt av henne da Anonym poster: 4a2966332fbb4495f006abfc030a3199
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Jeg har ikke lest alle svar her. Det at hun har skrevet under på dette var ikke lurt. Hvis det er null samarbeid fra far, så kan hun likevel ta tilbake på samme måte. Hun kan melde ifra til barnehagen, be de registrere henting/levering som dokumentasjon på at de har barnet like mye. Hun kan melde ifra om at ha mottar OS uten å ha krav på det, hun kan ta saken videre og fremlegge dårlig samarbeid og ar han ønsket 40/60, men i praksis har han ikke hatt det slik, med tanke på dokumentasjon. Lang prosess, men det er håp, selv om det er på en ufin måte. Anonym poster: d41b16507254d58dfd0f142d92c1799e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Hvorfor i huleste skrev hun under på det?? Jeg syns man bør være såpass oppegående at man sjekker ut slikt FØR man skriver under på noe som helst. Anonym poster: 67e187e97c99b5916b7fb1ddba8cb1a7
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 (endret) Må bare si det, men ufattelig teit av kusinen din å gå med på trygdesvindel, dette kan få store konsekvenser om dette kommer fram, men vil tippe det er mannen som får mest pes siden han mottar ytelser han ikke har krav på. Og ja, far kan motta os og mor må betale bidrag til far med 40/60 deling. Men mitt råd til kusina di: Be om ny mekling, når hun har meklingsattesten går hun til sak om hovedomsorgen. Hennes hovedargument vil være at meningen med at far skulle få hovedomsorg var fordi han trengte os. Men når alt kom til alt så hadde han verken tid, lyst eller ork til denne omsorgsdelingen. Så moren endte med å ha hovedomsorgen i praksis. Og dette er ikke akseptabelt for mor, hun ønsker å få det skriftlig at hun har barnet mest. Få også barnehagen til å bekrefte at det er mor som henter barnet mest. Hun må ALDRI nevne at de avtalte å ha 50/50, men at det bare ble sånn fordi far dumpet mer og mer av ansvaret på henne. At nå er det i praksis hun som har mest samvær med barnet. Forteller hun dette til nav så vil de stoppe os'en hans. Og da er det kanskje ikke lenger like viktig for far å ha hovedomsorgen? Red: jeg har brukt litt tid på å skrive før jeg postet, måtte kle på ungene, så jeg ser dere allerede har skrevet det samme som jeg Endret 20. april 2013 av Sommerfuggel i vinterland
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Hi Dere er så god å ha! Takk for alle rådene! Hun har vært helt ufattelig dum, hun rådførte seg ikke med noen før mekling, bare godtok alt han sa. Men etter papirene var i orden, endret han seg helt og ble helt vrang. Han kommer aldri til å få OS, men mindre han klarer å skjule inntekten sin for nav. Han tjener alt for mye, men dette viste ikke mor, så hun trodde han trengte disse pengene. Nå viser det seg at han har utvesover 25000 pr mnd. Han tror likevel han skal få os, så da har han vel tenkt å svindle dem da. Det kommer han ikke unna med! Men jeg tenker sånn at når han ser at han ikke får os (om han ikke prøver seg på svindel) så er han vel ikke så intressert i denne omsorgen. Forhåpentligvis vil han gå med på ny mekling, men hvis ikke så har nok mor en god sak. Han har aldri tatt seg noe av barnet, har et langt rulleblad, aldri betalt ei kr for noe, aldri henta/lev i bhg, ikke noe.. Og det blir hun som i realiteten har den daglige omsorgen. Anonym poster: c9c5afd6e5d688287d7db442e2fcf570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå