Gå til innhold

Dere som har flere barn i samme barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Går barna på samme avdeling også?

I vår barnehage går alltid søsken på samme avdeling, ihvertfall har det vært sånn de årene vi har hatt barn der. Nå skal snart minstemann også starte, og er litt spent på hvordan det blir for eldste.

Hva tror dere er det beste for søsken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage går alltid søsken på samme avdeling, ihvertfall har det vært sånn de årene vi har hatt barn der. Nå skal snart minstemann også starte, og er litt spent på hvordan det blir for eldste.

Vesla på 2 år går på småbarns avdelingen, mens eldste på snart 5 år går på "stor" avdeling. Her deler de barna etter alder. Tenker at det må være det beste. De kan jo helt forskjellige ting..

Skrevet

Hadde de på ulike avdelinger i starten slik at storesøster ikke skulle føle noe "ansvar" for lillesøster. Det gikk heller dårlig, storesøster ble veldig lei seg da hun ikke kunne være med lillesøsteren sin + at det ble et pes å levere på to avdelinger.

Nå går de på samme avdeling, men er på ulike grupper når det gjøres aktiviteter. Som f.eks når storesøster er på tur er lillesøster inne og klargjør til middag osv med barna på hennes alderstrinn. Fungerer kjempebra. Det er bare 1,5 år mellom dem så de er veldig knyttet til hverandre.

Anonym poster: 428e38db1031d29ce7d7dbff1694e4fb

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Vesla på 2 år går på småbarns avdelingen, mens eldste på snart 5 år går på "stor" avdeling. Her deler de barna etter alder. Tenker at det må være det beste. De kan jo helt forskjellige ting..

Takk for svar :)

Bhg vår er ikke delt inn i alder, bortsett fra noen aktiviteter selvsagt.

Skrevet

Der jeg jobber har vi delt inn avdelingene etter alder, og det syns jeg fungerer veldig bra. Det gjør at vi kan gjøre mye mer med ungene, vi trenger ikke ta hensyn til mange aldere når vi planlegger aktiviteter (dette gjelder enten de er f.eks 2 år eller 5 år).

Kan det hende at barnehagen samler søsken fordi de tenker at det er greit for foreldrene? (Jeg tenker i forhold til levering og henting på flere avdelinger) Dersom dere ønsker at de ikke skal gå på samme, kan dere helt sikkert spørre om de kan komme på hver sin avdeling?

Anonym poster: 2abde5c6672d250e2d3d56887126697a

Skrevet

De kommer på samme avdeling til høsten, for da skal lillesøster over på storebarnsavdelingen som storesøster går på. De gleder seg begge veldig til det, og har snakket om det lenge allerede (de er 2,5 og 4,5 år gamle nå) :)

Anonym poster: 89e207ce6080ef3b2700b807dc0e32a9

Skrevet

Barnehagen vår har bare en avdeling. Så vi har alle 3 i samme. Men de deles av og til inn i 2 grupper. Jentene mine leker ikke med hverandre i barnehagen likevel. De har hver sine venner tilpasset alder. Men om morgenen når de kommer først, har de glede av hverandre..

Anonym poster: 4ae59e9f3ee84a10000cb0dc67dba30e

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Mine gikk på hver sin avdeling. Litt fordi storebror ikke skulle føle seg forpliktet til å ta seg av lillebror, men også litt for at de skulle få sine egne venner. I tillegg gikk eldste på skolegruppa og de gjør ofte sine egne greier, og da ville lillebror bli lei seg fordi han ikke fikk være med. Men de var sammen i utetiden så de fikk jo vært litt sammen for det.

Fra høsten skal lillesøster over på stor avdeling så vi tenker å gjøre det samme med dem da.. Funker greit for oss ihvertfall :)

Skrevet

I bhg. jeg jobber går søsken ikke på samme avd. Det fungerer veldig bra, hvis de ønsker kan de besøke hverandres avd. og de møtes ute! Foreldrene forteller om mindre søskenkrangling hjemme!

Anonym poster: e918142f5d759c27068d5c791dcdd850

Skrevet

Her flytter storebror over på storbarnsavd samtidig som lillebror starter i bhg på småbarnsavd. Kan bli spennende dager! Litt på siden av emnet muligens men er det tilpasningsdager når barna skifter fra småbarnsavd til storbarnsavd?

Anonym poster: f9808253b678d8c124600ff2cd54a972

Skrevet

Jeg hadde ønsket at minste kunnet fått begynt på samme avdeling når hun begynte bare 13 mnd, men der barna går er det store barn (3-6) og små barn (0-3), så de går på hver sin avdeling. Det fungerer veldig bra og jeg tror egentlig at det er bedre for eldstemann.

Skrevet

Mine barn går på samme avdeling. I bhg barna mine går i er alle avdelingen fra 1-6 år. Fungere veldig bra. Over halvparten av barna på avdelingen har en søster/bror på samme avd.

Skrevet

I første barnehagen de gikk var alle samlet, de hadde to garderober men det var mest av praktiske årsaker. Enklere når ikke alle skulle kle på seg i samme garderobe.

Noen aktiviteter delte de inn etter alder, men som oftes var alle samlet. Der fungerte det veldig bra. Og passet perfekt for storesøster er av det sjenerte slaget, så var godt å ha lillesøster i nærheten som er stikk motsatt.

Andre barnehagen de gikk i var avdelingene ett alder, så der gikk de ikke sammen. Men de fikk bevege seg ganske så fritt rundt på de forskjellige avdelingene. Så storesøster var mye hos lillesøster eller fikk lurt med seg lillesøster i starten slik st hun gikk gått seg litt varm.

Anonym poster: 9332bbd449c7c7066530eaf90d721e46

Skrevet

De går i hver sin avdeling, og jeg tror det er best. Det blir fort slik at storebror kan føle ansvar, og det skal små barn slippe. Litt pes å levere på to steder, men det går veldig greit.

Skrevet

Der jeg jobber er det vanlig å ha søsknene på hver sin avdeling, dette fordi søsken har en tendens til å foretrekke å leke med hverandre fremfor å stifte nye vennskap. Det er nok fordeler og ulemper med begge deler da, for det kan jo være ganske mye trygghet i å ha søsken på samme avdeling.

Når mine to minste begynner i barnehagen så begynner de på samme avdeling, men det er fordi jeg jobber på den andre avdelingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...