Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 2,5 år er så dårlig til å spise om dagen. Hver gang han får servert mat så vil han helst ikke ha. Bortsett fra hvis han får pasta, pølser o.l til middag.

Får han brødskive, så er det "vil ikke" med en gang. Må lokke med noe for å få han til å spise.

Han er kresen, så han likervikke grøt, egg, pannekaker o.l. Kan spise litt Corn Flakes, men ikke mye av det heller. Så blir da tilbudt brødskive.

Så hva gjør jeg, når gutten nekter mat til frokost og også til lunsj? Til kveldsmaten nekter han også.

Skal jeg lokke? Skal jeg bare ta bort maten og la han vente til neste måltid? Eller tilby youghurt/banan som han spiser?

Blir jo litt slik at han vet at om han nekter brødmat, så får han noe annet i stedet?

Han har vært vanskelig i 2-3 uker i allefall.

Anonym poster: f5bb19bd0909e6c26b14bacab888eeea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene blir matlei av og til, prøv å finne noen alternativer.

Mine barn er glad i yoghurt med havregryn og rosiner i, lompe med pålegg, polarbrød (kjøper de i fullkorn) o.l.

I matboksen kan vi putte f.eks kalde fiskekaker, oppkuttede rå grønnsaker, cherrytomater, agurkskiver o.l. Riskaker, havrekjeks (lag de selv eller kjøp noen litt sunnere varianter)... Knekkebrød og en liten porsjonspakning med leverpostei, makrel i tomat e.l. er kjempepopulært, gi han en liten barnekniv og la han prøve seg med litt smøring selv, da smaker det ekstra godt (det ender ofte med gris, en stor klump med pålegg i ene enden eller at de spiser leverposteien rett fra boksen, men det spiller jo ingen rolle så lenge matlysten og gleden er der).

Anonym poster: bd246ae9da42d8d08c712a7db6695a30

Skrevet

Problemet er at han er så kresen at det er vanskelig å finne alternativer.

Virker ikke som om matlysten er der.

Blir rådvill ang. hvordan jeg skal takle det.

Hi

Skrevet

Dytt...

Skrevet

Siden det er snakk om så kort tid som 2-3 uker ville jeg ikke bekymret meg så mye enda..

Har han fått alle jeksler? Det er jo innimellom pga dette at de ikke vil spise så mye, eller bare generelt er matlei.

Ville variert litt det å tilby annen mat (banan/yoghurt) og latt han vente til neste måltid. Da får han i seg mat, samtidig som han innimellom må lære seg å ikke få noe (og da ombestemmer han seg kanskje i blant..?)

Og så har jeg tro på å ikke mase/fokusere så mye på det, i alle fall merker jeg det her i gården, at om jeg sitter der og ser på, venter og følger med som en hauk, så spiser han i alle fall ikke...! Ta på tallerken, se en annen vei/spis og hold på med ditt.

Når det kommer til grønnsaker som gutten min ikke "plutselig" likte lenger, kamuflerer jeg i blant de inn i f.eks. små kjøttboller jeg lager, finrasper gulrot i kjøttdeigen eller hjemmelagde tomatsausen.

Lykke til, mest sannsynlig en fase dette :)

Anonym poster: 511855f8c9b202de2d0ea573a3cb5975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...