Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Vi krangler igjen og igjen om husarbeid og hvem som skal gjøre hva. Han sier at han ikke er sånn som bryr seg eller ser skiten. Han er ikke er"den type menneske" ser han. Hva f..? Hvordan type er jeg da? En som liker å vaske? Han er helt ubrukelig:( buhu som jeg savner å være alene! Han syns det er dumt at jeg prøver å forandre han som han sier. Jeg vil jo ikke forandre ALT, men bare den biten som handler om å bidra. Han sier at jeg aldri kommer til å bli fornøyd. Jeg vet at jeg uansett kommer til å gjøre mest, men forlanger et minimum som f.eks tørke over dassen i ny og ne, gå ut med søpla etc. Bare LITT engasjement hadde hjulpet. Jeg vet ikke om jeg orker mer:( jeg jobber 100% og vi har et stort hus, for DET vil han ha. I tillegg har han en like lat snart tenåringsdatter. Det er bare så turn off:( vi har kranglet oss frem til at han skal vaske klærne til han og datteren. Så får vi se da når ingen har rene klær.. Hva skal jeg gjøre? Lister har vi prøvd. Funker bedre på 6-åringer. Anonym poster: 159d8ad31a2753fedb5cff5893126ee9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Du får be han ansette en hushjelp/vaskedame, hvis han ikke vil gjøre noe selv! Anonym poster: 624cd802607e570758517985d7c232ca
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Hvis han ikke vil endre seg, har du tre valg; - gå fra ham - godta ham som han er og akseptere at du må gjøre hoveddelen - forlange at han betaler for vaskehjelp
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 Et godt råd, vaskehjelp! Tro meg, det er verdt hver eneste femtiøring. Anonym poster: dd90eab31b70ca4b27e13375a7777eb2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Men hva gjør du nå da? Jeg flytta sammen med en helt ubrukelig mann, men med normal logikk og litt "opplæring" er han blitt brukbar. Rydder kjøkkenet skikkelig etter mat, rydder opp etter ungene, skifter på sengene, og vasker huset sammen med meg hver fredag. Brette og legge på plass tøy gjør vi også sammen. Hele "teknikken" min går på at VI jobber når det trengs, og at VI slapper av etterpå. Ingen av oss slenger seg på sofaen mens den andre står med husarbeid. Men jeg tar gjerne alt i huset alene om han er ute og vasker biler, kløyver ved o.l. Du har vel skutt deg selv i foten ved å varte ham opp? Slutt med det! Be ham bidra, eller slutt å bidra for ham. Ikke handle til ham, ikke lag mat til ham, ikke rydd noe etter ham, ikke vask klærne hans (eller klærne til barnet hans), si ifra at enten drar dere familiens lass sammen, på lik linje, eller dere drar hvert deres lass, men da kan han ikke forvente noen avlastning fra deg,.. Anonym poster: 0f983b9bfaf5f208abe4e323f987bb73
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 Syns dere har gjort en bra ordning, at han selv skal vaske sine og datterens klær (hvorfor kan forresten ikke hun vaske sine egne klær om hun snart blir tenåring). Og siden han ikke gidder å vaske så kan han betale for vaskehjelp annenhver uke og du kan selv gjøre rent annenhver uke. Anonym poster: 1b8b16f403f9486477674c9d35ae0cdd
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Men hva gjør du nå da? Jeg flytta sammen med en helt ubrukelig mann, men med normal logikk og litt "opplæring" er han blitt brukbar. Rydder kjøkkenet skikkelig etter mat, rydder opp etter ungene, skifter på sengene, og vasker huset sammen med meg hver fredag. Brette og legge på plass tøy gjør vi også sammen. Hele "teknikken" min går på at VI jobber når det trengs, og at VI slapper av etterpå. Ingen av oss slenger seg på sofaen mens den andre står med husarbeid. Men jeg tar gjerne alt i huset alene om han er ute og vasker biler, kløyver ved o.l. Du har vel skutt deg selv i foten ved å varte ham opp? Slutt med det! Be ham bidra, eller slutt å bidra for ham. Ikke handle til ham, ikke lag mat til ham, ikke rydd noe etter ham, ikke vask klærne hans (eller klærne til barnet hans), si ifra at enten drar dere familiens lass sammen, på lik linje, eller dere drar hvert deres lass, men da kan han ikke forvente noen avlastning fra deg,.. Anonym poster: 0f983b9bfaf5f208abe4e323f987bb73 God ide! Men hvordan avtaler dere når arbeidet skal utføres? Sier dere at på fredag skal vi... og hvem er det som bestemmer hva som skal gjøres ? Jeg føler meg som en arbeidsleder her hjemme og det er ikke noe særlig hyggelig. Går rundt og kommanderer /forteller hva som skal gjøres . Hi Anonym poster: 159d8ad31a2753fedb5cff5893126ee9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #8 Skrevet 19. april 2013 Syns dere har gjort en bra ordning, at han selv skal vaske sine og datterens klær (hvorfor kan forresten ikke hun vaske sine egne klær om hun snart blir tenåring). Og siden han ikke gidder å vaske så kan han betale for vaskehjelp annenhver uke og du kan selv gjøre rent annenhver uke. Anonym poster: 1b8b16f403f9486477674c9d35ae0cdd Vi har felles økonomi, så det går faktisk ut over meg om han skal bruke penger på vaskehjelp. Da måtte han i så fall ha betalt meg:( kjekt.. Hi Anonym poster: 159d8ad31a2753fedb5cff5893126ee9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #9 Skrevet 19. april 2013 Jobb samtidig alltid - si "Vil du vaske kjøkkenet eller badet? Vil du brette tøy eller vaske vinduer? Vil du rydde eller lage middag?" Og når dere er ferdige med dagens små jobber kan dere sitte ned sammen og kose dere. Så mye hyggeligere. Anonym poster: 168ec852c3b8a2c8c71e6cd68b9ef1c2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #10 Skrevet 19. april 2013 Men hva gjør du nå da? Jeg flytta sammen med en helt ubrukelig mann, men med normal logikk og litt "opplæring" er han blitt brukbar. Rydder kjøkkenet skikkelig etter mat, rydder opp etter ungene, skifter på sengene, og vasker huset sammen med meg hver fredag. Brette og legge på plass tøy gjør vi også sammen. Hele "teknikken" min går på at VI jobber når det trengs, og at VI slapper av etterpå. Ingen av oss slenger seg på sofaen mens den andre står med husarbeid. Men jeg tar gjerne alt i huset alene om han er ute og vasker biler, kløyver ved o.l. Du har vel skutt deg selv i foten ved å varte ham opp? Slutt med det! Be ham bidra, eller slutt å bidra for ham. Ikke handle til ham, ikke lag mat til ham, ikke rydd noe etter ham, ikke vask klærne hans (eller klærne til barnet hans), si ifra at enten drar dere familiens lass sammen, på lik linje, eller dere drar hvert deres lass, men da kan han ikke forvente noen avlastning fra deg,.. Anonym poster: 0f983b9bfaf5f208abe4e323f987bb73 God ide! Men hvordan avtaler dere når arbeidet skal utføres? Sier dere at på fredag skal vi... og hvem er det som bestemmer hva som skal gjøres ? Jeg føler meg som en arbeidsleder her hjemme og det er ikke noe særlig hyggelig. Går rundt og kommanderer /forteller hva som skal gjøres . Hi Anonym poster: 159d8ad31a2753fedb5cff5893126ee9 I begynnelsen måtte jeg avtale i forveien, og fortelle i detalj hva som måtte gjøres. Nå er vi mer rutinerte. Hver dag etter middag gjør vi det som er nødvendig, vasker klær, rydder kjøkken, ordner med lekser, unger, leker, blir med på fritidsaktiviteter+++ Hver fredag har vi fast rutine på husvask. I begynnelsen måtte jeg være arbeidsleder, og delegere oppgaver uten å kommandere, f eks vil du vaske badet eller skifte på alle sengene? Og da det var gjort så fikk han et nytt valg:) nå har vi såpass grei rutine at vi bare jobber begge to til vi er i mål, og så tenner vi noen lys, finner frem litt ost og kjeks, og kryper opp i sofaen og nyter det rene huset:-) Større prosjekter, som vindusvask, ta ut grill og hagemøbler, oppussing mm avtaler vi i forkant, og legger til helga:) (Nå hørtes vi forresten veldig perfekte ut. Vi både krangler og har det rotete innimellom, men sånn jevnt over klarer vi det hektiske livet med full jobb og tre barn veldig bra!) Anonym poster: 0f983b9bfaf5f208abe4e323f987bb73
Hun.der Skrevet 19. april 2013 #11 Skrevet 19. april 2013 Hos oss ble jeg også lei, og avtalen ble at han skulle gjøre ALT alene i en måned ( må være en mnd for at han selv skal få konsekvensene hvis han fusker første og andre uken :-p) dette skulle han gjøre for å se hvor mye jeg egentlig gjør. Skrev liste over hva som ble gjort nåt og tilpasset det slik at han fikk gjort det. Etter den måneden fordelte vi arbeidet mellom oss slik vi følte det var rettferdig, og det var mye lettere fordi han da lettere så hvor mye som skulle til. Fungerer enda, nesten et år etter!
Gjest Antarctica Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Du kan jo også informere han om at det ikke handler om å forandre personlighet, men om at det er stygt av han å bevilge seg SÅ mye mer fritid enn deg og skylde på at han ikke "er en sånn person". Hva når han ikke "er en sånn person som klarer å være trofast" ? Er det da handlingene eller sin karakter han bør ta tak i....?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Likte også forslaget om vaskehjelp. Om han vil betale for det tar du bare ut tilsvarende i lommepenger til deg selv :-) Anonym poster: b42b3d167e6565992cd310f36a1b9abe
Mrs Smith Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 (endret) Enig, vaskehjelp er en veldig god investering for forholdet. Fordel oppgaver utover hovedvasken. Endret 20. april 2013 av Mrs Smith
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå