Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Skal lage tapas for første gang i dag. Noen tips? Hva må jeg lage? Gjerne oppskrifter eller link til oppskrifter:) Anonym poster: 36e6280cdac3a088142114680fda1525
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 tips til tapasbordet: focaccia - google oppskrift, dette er en klassiker på tapasbordet bacondadler - ta en daddel (stenfri) og surr en strimle bacon rundt den. Stek i ovnen til bacon er stekt. De er litt søte, så jeg lager max 2-3 til hver og ta pleier det å bli nesten tomt Aioli - google denne, består som regel av ca 3 egg 3-4 dl olje, 3 fedd hvitløk, salt, pepper, noen liker sitron også. Kan være litt vanskelig. NB pass på å skille eggeplomme og hvite godt, for om det er for mye hvite igjen er det nesten umulig å røre inn olje. OG du trenger en kjøkkenmaskin. PS: jeg pleier å blande ca 50-50 med ferdiglaget aioli og creme fraise for det synes jeg er kjempegodt ovnsstekte poteter - del opp poteter i båter, strø på salt og rosmarin (eller det krydderet du liker) og stek i ovnen. Kyllingvinger : her kjøper du en pakke ferdigmarinerte og ferdigstekte kyllingvinger du bare varmer opp. PS dete smaker supergodt sammen med chilisaus som du kan kjøpe ferdiglaget på flaske i butikken Ellers pleier folk å servere kjøttboller, scampi og spansk spekemat som chorizo. Både chorizo og scampi kan du kjøpe ferdig i butikk (varme scampi, men ikke for mye og lenge....da blir de seige) og kjøttboller smeller du sammen selv på null komma niks Ellers er det godt med en frisk salat til, f.eks gresk salat? Du kan jo også servere sashimi (samlalaks) til om du får sushi-elskere på besøk. Husk å kjøpe inn soyasaus Masser av lykke til, dette kommer du til å greie superbra!!!! Bare pass på å ha goooood tid. Mange av rettene kan du lage dagen før Anonym poster: 92699771c5d8c3f94eed445582cd36c9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Hvor mye skal du lage? Det er egnetlig uant hva du kan lage, kommer an på hvor mange, hvor mye tid og hvor stort budsjett... Men ganske enkelt og godt, og tradisjonelt er for eksempel ovnsbakte potetbåter kjøttboller i tomatsaus kyllingvinger crudite (grønnsaker som stangselleri, agurk og gulrøtter i staver med dip) Godt brød litt spekemat og ost eventuelt en grønn salat. Da har du godt med mat... Eventuelt kan du også lage en quiche som du skjærer opp i små firkanter, jeg er veldig glad i svisker pakket inn i bacon og stekt i ovnen osv... Se eventuelt http://trinesmatblogg.no/category/smarett-2/tapas-smaretter-og-salater/ for inspirasjon og oppskrifter... Anonym poster: 09755e4bea4ee9ee9f5c4c0ab7049357
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 I kveld er planen at det bare blir meg og mannen, prøvelage rettene. Så blir det venner på besøk neste helg. Jeg liker åprøvelage litt. Har noen oppskrift på sånne krydrete kjøttboller? Finnes så mange oppskrifter på tapas på nettet og er ikke så lett å vite hva somver godt. Tusen takk for alle tips:) jeg noterer alt ned! Anonym poster: 36e6280cdac3a088142114680fda1525
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Aioli kan du enkelt lage med å blande halvparten rømme og halvparten majones med hvitløk, salt, pepper, dæsj olivenolje og litt sitron. Blir veldig god og veldig enkel. Matprat har tapasboller med chorizo, Feta og kjøttdeig. Kjempegode Quiesedilla med krydret/marinert kylling, tacosaus/salsa og ost er veldig godt. Asparges med god spekeskinke er godt. Melon og druespyd. Foccacia med gode urter, maldonsalt og olivenolje Bacondadler Anonym poster: ebb7717b5dfb52b8e46767f16d953496
*Yuna* Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 Manchego ost surret i serranoskinke Chorizo stekt i honning Brød og aioli Champignon fylt med kremost som stekes i ovn Bacondadler Parmesan skjært i skiver dryss over litt nøtter og stek i ovn Marinerte scampi Elsker tapas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå