Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Hvordan startet det? Og hvor lang tid ut i slankingen tok det før du fikk diagnosen anorexia? Måtte du bli svært undervektig først med en bmi på 15? Er litt bekymret for en venninne. Hun er ikke undervektig som jeg vet, men har gått ned veldig mange kilo og er veldig slank. Hun klarer ikke å slutte og det virker som hun har mistet kontrollen... Anonym poster: 82d316e39f59efff634d4e0592621811
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Skulle bare gå ned litt. Var 180 høy som 14 åring, og ikke noe "flaggstang"; men med valpefett heller. SÅ gikk jeg ned det jeg ville, men i hodet mitt måtte jeg gå ned "litt til" for og ha noe og "feile" på når den dag kom at jeg skulle begynne og vedlikeholde vekta. ALtså, den dag slankinga var slutt og jeg skulle finne ut hvor mye jeg kunne spise og måtte trene for og opprettholde den, så ville jeg kunne legge på meg noen kilo, uten og gå over "drømmevekta".... VI hadde sånn vekt man "skrur" på, fantes nesten ikke digiatlvekter,- og jeg skrudde den OPP, slik at den stod på melom 5 og 10 kilo FØR jeg gikk oppå....Kan ikke huske jeg veide uner 60 kilo.... Jeg kuttet ned maten litt etter litt. KUttet ut smør på skiva, så ei halv brødskive mindre der, en potet mindre her,- og til slutt spiste jeg nesten ingenting...Etter et lite år veide jeg knapt 50kilo...Da var jeg tatt med til legen av min mot. SIden det hadde på gått så kort, så skulle vi prøve hjemme først. OG i et par-tre måneder lagde min mor all mat jeg skulle spise,- jeg spiste som henne...Men jeg raste fortsatt ned i vekt. Kan ikke huske jeg lurte meg unna heller, men trente (ikke at jeg var i stand til hardtrening) en del, gikk turer, tok situps, stod og "smågikk" på stedet osv osv... Var vel et drøyt år etter slankinga startet jeg ble lagt inn og veide meg inn på 44,3kilo på sykehuset... Det var den gang,- på starten av 90 tallet. Nå tror jeg holdninger og tanker til mat er viktigere enn BMI.... Selvsagt, den er viktigst i forhold til når man kan gå inn og bruke tvang,- men i forhold til og søke hjelp så er adferden vel så viktig. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, så hvordan du bør gå frem kan jeg ikke komme med råd om...Også spørs det også HVORFOR hun EVENTUELT er blitt syk..Har hun, som meg,- "Bare slanket seg"?? Eller har det skjedd noe i livet hennes som har utløst et behov for kontroll som har gitt utslag i anorexia..Det er samme symptom, men to helt forskjellige sykdommer...Faktisk..JEg ble ikke frisk før jeg fikk "Heale" meg elv, og ta tak i tankene mine og problemet til "Perfekt kropp":..Før den tid måtte jeg til psykolog og alt han prøvde var og finne traumer fra fortiden som hadde utlsøt sykdommen....Det ble for MEG helt feil, og gjorde ting verre...Men for de dette gjelder, så er det mye viktigere og ta tak i denne ÅRSAKEN enn og foksuere på vekt, utseende og mat.....Det må mates, slik at vitale funskjoner opprettholdes, men ut over det må det jobbes mye mer med og bearbeide traumer/sorg osv... Anonym poster: 540b7442129e3047a912eb78016b8451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå