Gå til innhold

jordmor??


Rozinante

Anbefalte innlegg

hjælp?

 

er lenge siden dere har hørt fra meg nå, men har hatt en del å stå i, da vi har flytta hele familien fra utlandet til gamlelandet her i påskeferien.

 

godt å være hjemme i fedrelandet, men er litt forvirra med hvordan ting funker med graviditeten og sånt her. var hos fastlegen (som jeg endelig har fått meg) i går, og hun sa at jeg skulle til legen hver måned fremover, men at jeg kunne velge om jeg ville gå til lege eller jordmor......hva mener hun med det? hun booka jo en ny tid hos henne om en måned...hva hvis jeg vil til jordmor da?

 

bestiller jeg selv tid hos jordmor?

har funnet ut på nett, at i min kommune finnes det jordmødre på den lokale helsestasjonen, men det står ikke noe om å booke tid....det står bare at de er der hver dag i uken. trapper man bare opp da, og sier at de gjerne får trykke litt på magen min?

 

er vandt til at jeg bare får brev i posten om hvor jeg skal være, og når. det var myyyyye enklere. ;)

 

så, hvordan funker det i deres kommuner? all hjelp til innvandreren mottas med takk!

 

er forresten 17+1 i dag..tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok selv kontakt med helsestasjonen som jeg tilhører. Fikk da tid til jordmor og har siden blitt fulgt opp der.

Går ikke til legen med mindre jeg trenger sykemelding, alt annet gjør jordmor.

Du må nok også søke fødeplass om du ikke har gjort det enda, og da får du tid til ordinær ultralyd som du skal ha i 18-20.

Men dette fikser også jordmor.

 

ring i morgen, så fikser du timer der. Om du ikke føler behov for oppfølging av legen så går du bare til jordmor. Noen vil gå annenhver gang til lege, jordmor. Kommer helt ann på hvem du har best kjemi med.

Min erfaring er at jordmor har mer tid og kan forklare bedre..synes jeg da ;)

 

Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :)

 

det var ganske mye mer brukbart enn "det bestemmer du selv," som jeg fikk hos legen.

 

jeg får få ut fingern, og ringe helsestasjonen i morgen. foretrekker også jordmor - de har liksom et helt annet fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som legen din sier, du kan bestemme selv om du går kun til lege/jordmor eller litt begge..

Første gang gikk jeg bare til jordmor og syns det var kjempebra, andre gangen bodde vi i Stavanger hvor de hadde eget opplegg der jeg ikke kunne velge, det ble noen ganger lege og noen ganger jordmor.

Tilbake i Bergen fikk jeg ikke timer hos jordmor, siden jeg flyttet tilbake midt i svangerskapet - fikk beskjed jeg var "altfor sent ute".

Så det er jo bare å ringe og høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...