Gå til innhold

Merkelig problemstilling, men men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer mest på at nabokona faktisk var frekk nok til å kommentere dette! min datter på 8 synes stort sett at noe er urettferdig hver dag. Går da ikke rundt å tar opp disse "verdensproblemene" hennes. Noen ting holder man seg som voksen for god til å diskutere fordi man vet at det som regel er to sider av en sak. Slik som du beviser nå:)

Anonym poster: 3cbd98df1e8c3b0ecfda2599390db618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at de lar en 6 og en 7 åring være alene hjemme i flere timer?

Jeg antar at skolen er ferdig 1 eller to og foreldrene er vel ikke ferdig på jobb og hjemme før i 4 tiden.

En ting er om de hadde avtale om at barna kunne gå til en spesiell person om noe skjedde som de trengte hjelp til og den personen da selvsagt var med på avtalen og var hjemme.

Hi du er ikke barnepass for disse og du skal ikke trenge å mate de.

Jeg hadde nok ikke godtatt at vi hadde barn her og spiste flere dager i uka uten at jeg først hadde blitt spurt om dette var ok av foreldrene.

Og hadde det gjentatt seg ofte at de kom og ville ha mat hadde jeg nok tatt det opp med foreldrene og sagt at barna spør ofte om mat hos meg kan det være lurt å lage ferdig niste til de i kjøleskapet så de kan ta seg brødskiver derfra.

Jeg hadde også når moren sa dette til deg idag ventet til barna var i seng og tatt turen over og spurt hva barna hennes egentlig hadde sagt siden hun måtte ha misforstått situasjonen.

Og forklart at ditt barn var i din hage og lekte alene og derfor fikk vaffel, og at det ikke var slik at de lekte sammen og du ga til kun et barn. Så ville jeg også ha passet på å bruke sjansen til å nevne at hennes barn har spist hos deg flere ganger i uken i lengre tid og at det er greit at de passer på å ordne med mat til ungene slik at de ikke trengte å gå å spørre hos naboen.

For ja det er en ting med barn som er der og leker og takker ja om de blir tilbudt. Det er faktisk gått langt når de dukker opp og ber om mat selv om de ikke har lekt med barnet som bor i huset.

Anonym poster: b79921c8c439f7b8d04145286b52e4d6

Er alenemor så drar ikke ut når barna sover, men får ta det en annan dag. Tenker også at selv om det er en misfortåelse har hun ikke grunnlag for å være misfornøyd med at jeg gir eget barn mat..

Jeg er enig med deg ang at barna er for små til å være alene. Barn er forskjellige, men disse barna er ikke klare for det. Idag hadde de kort dag og var hjemme kvart over 12. Det er mange timer før foreldrene kommer hjem. Akkurat den biten har jeg snakket med moren om før da det ofte endte før med at jeg måtte snakke til dem, rettlede dem osv. Bare en sånn ting som å sykle OG passe seg for biler, og jeg følte at jeg maste på dem.

Nå er jeg sluttet å snakke til dem etter at jeg tok det opp med moren og hun mente de var ansvarsfulle og modne for alderen.

Vel, et barn som blir forlatt hjemme MÅ jo være ansvarsfull;)

Anonym poster: e750425063dc602542ef7e7e316c15eb

Skrevet

Jeg synes rett og slett denne nabodama var utrolig frekk som kommenterte dette. Aldri i livet om det hadde falt meg inn å si noe, uansett hvordan barnet mitt hadde lagt det frem. Hadde vel tenkt i mitt stille sinn at det var smålig om barna lekte sammen og han/hun ikke fikk, men ikke sagt noe. I din situasjon synes jeg uansett ikke du har gjort noen ting galt, du har ikke ansvar for å mate alle andres barn, og jeg synes det er utrolig merkelig og uforsvarlig å la så små barn være alene hjemme hver eneste dag når de ikke en gang klarer å lage mat på egen hånd.

Anonym poster: 62c25b5e3222a170ca9db93740f27098

Skrevet

Er nok litt misforståelse her ja. Moren har nok oppfattet det som at barna lekte sammen og så kom du og serverte kun ditt barn. Synes overhodet ikke at du gjorde noe galt.

Når det gjelder å fore alle naboungene med mat; er det sikkert at foreldrene er så begeistret for det? Kan hende de skal ha middag hjemme like etterpå? Eller at det er allergier, diabetes, andre ting som gjør at ungene ikke kan spise hva som helst.

Skrevet

Men altså..En 1. og 2. klassing alene hjemme? Er det bare jeg som reagerer på det?

Anonym poster: 3b5e6e724df4084821f1b860ec45ea1a

Skrevet

Nå har ikke jeg så store barn enda, men kan ikke se for meg at jeg hadde latt dem være alene i den alderen. Høres jo ut som det er flere timer også.

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Jeg bor visst på den eneste plassen i hele Norge hvor det faktisk er greit å si "gå hjem og spis, så kan dere leke mer etter det". Jeg mater ikke alle barna bare fordi de er ute samtidig, og det gjør jaggu ingen andre foreldre her heller. Dersom noen er på besøk hos oss er saken en annen. Morsom problemstilling, kan du ikke spørre denne mammaen om det er meningen at du skal mate barna hennes når de kommer fra skolen?

Skrevet

Jeg bor visst på den eneste plassen i hele Norge hvor det faktisk er greit å si "gå hjem og spis, så kan dere leke mer etter det". Jeg mater ikke alle barna bare fordi de er ute samtidig, og det gjør jaggu ingen andre foreldre her heller. Dersom noen er på besøk hos oss er saken en annen. Morsom problemstilling, kan du ikke spørre denne mammaen om det er meningen at du skal mate barna hennes når de kommer fra skolen?

Ja, jeg har sett dette her inne tidligere: mater en egne barn må en mate andre barn.

Jeg er vokst opp med å tilbringe mye av min tid ute, og middager ble ofte spist ute. Vi spiste kanskje klokken halv fire og da ventet min venninne på meg. En time senere spiste kanskje hun middag og jeg ventet på henne. Var det noe spesielt spiste vi hos hverandre, men som naboer var det til hverdag vanlig å spise maten sin ute.

Jeg har et barn som spiser veldig lite, og som i løpet av en hel skoledag kan spise en halv skive. Heldivis spiser hun alt av frukt og sånn. Når hun kommer hjem vil hun gjerne ha mat, og jeg syns det er synd at noen ser på som at en nærmest er kjip om en ikke mater hele gata da.

Barna skulle ikke vært alene hjemme, de er alt for unge. Så lenge moren er uenig med meg er det lite jeg får gjort, men jeg tror faktisk jeg blir å be dem gå hjem å spise hver dag.

Vi bor i vertikaldelt så de har ikke lange biten akkurat;)

Skrevet

Ja, jeg har sett dette her inne tidligere: mater en egne barn må en mate andre barn.

Jeg er vokst opp med å tilbringe mye av min tid ute, og middager ble ofte spist ute. Vi spiste kanskje klokken halv fire og da ventet min venninne på meg. En time senere spiste kanskje hun middag og jeg ventet på henne. Var det noe spesielt spiste vi hos hverandre, men som naboer var det til hverdag vanlig å spise maten sin ute.

Jeg har et barn som spiser veldig lite, og som i løpet av en hel skoledag kan spise en halv skive. Heldivis spiser hun alt av frukt og sånn. Når hun kommer hjem vil hun gjerne ha mat, og jeg syns det er synd at noen ser på som at en nærmest er kjip om en ikke mater hele gata da.

Barna skulle ikke vært alene hjemme, de er alt for unge. Så lenge moren er uenig med meg er det lite jeg får gjort, men jeg tror faktisk jeg blir å be dem gå hjem å spise hver dag.

Vi bor i vertikaldelt så de har ikke lange biten akkurat;)

Skulle stå at som naboer og venner var det vanlig spise til hverdags hjemme hos seg selv.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Send ungene hjem når dere skal spise, si de kan komme tilbake når dere har spist, OM din unge ønsker dette. Helt uproblematisk.

Skrevet

Jeg har som policy at dersom jeg ikke har nok til alle ungene så må barnet mitt enten spise ferdig inne eller komme inn for å spise.

Anonym poster: e07de565ee35886daa2910ec77c4c713

Så hver gang du gir ei brødskive eller noe så gir du alle i gata også? ;)

De lekte jo ikke sammen når jeg ga maten.

Vi bor i nord, har enda masse sne og idag var det skikkelig vårstemning. Har et utebarn som gjerne er ute helt til leggetid, og det får hun lov til- ikke minst på slike dager som idag:)

Kan ikke skjønne hvorfor hun sal måtte komme inn å spise.

Hva om jeg hadde 3 brødskiver og det bodde 3 andre barn i gata her da? Kunne jeg ikke gitt en skive da i tilfelle de 3 andre kom? ;)

Ja, det gjør jeg. Leker barnet ute med andre barn så tilbyr jeg alle ungene. Har jeg ikke nok til alle så roper jeg barnet inn for å spise.

Du gjør selvsagt som du mener er best.

Du svarer ikke på spm mitt. Jeg spør om du hele tiden tar høyde for at andre barn KAN komme og vil ha. Barna var ikke i hagen vår når jeg mitt barn mat ut. Hun var der alene.

Kommer det barn mens barnet mitt spiser så spørr jeg selvsagt om de også vil ha.

Hva om det kommer 3 stykker da og du bare har til 2? Må da barnet ditt gå inn? Det er det som er "problemstillingen" her.

JA, da må barnet komme inn. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at jeg gjør ting ulikt enn deg??

Enkelt konsept: Har jeg ikke nok til alle så spiser barnet inne. Verre enn det er det ikke

Selv om barnet allerede er ute og spiser når ett eller flere barn stikker innom? Må barnet da ta med seg maten inn?

Anonym poster: e05cf37f38d0e99054a136dce801bae8

Skrevet

Jeg har som policy at dersom jeg ikke har nok til alle ungene så må barnet mitt enten spise ferdig inne eller komme inn for å spise.

Så hver gang du gir ei brødskive eller noe så gir du alle i gata også? ;)

De lekte jo ikke sammen når jeg ga maten.

Vi bor i nord, har enda masse sne og idag var det skikkelig vårstemning. Har et utebarn som gjerne er ute helt til leggetid, og det får hun lov til- ikke minst på slike dager som idag:)

Kan ikke skjønne hvorfor hun sal måtte komme inn å spise.

Hva om jeg hadde 3 brødskiver og det bodde 3 andre barn i gata her da? Kunne jeg ikke gitt en skive da i tilfelle de 3 andre kom? ;)

Ja, det gjør jeg. Leker barnet ute med andre barn så tilbyr jeg alle ungene. Har jeg ikke nok til alle så roper jeg barnet inn for å spise.

Du gjør selvsagt som du mener er best.

Du svarer ikke på spm mitt. Jeg spør om du hele tiden tar høyde for at andre barn KAN komme og vil ha. Barna var ikke i hagen vår når jeg mitt barn mat ut. Hun var der alene.

Kommer det barn mens barnet mitt spiser så spørr jeg selvsagt om de også vil ha.

Hva om det kommer 3 stykker da og du bare har til 2? Må da barnet ditt gå inn? Det er det som er "problemstillingen" her.

JA, da må barnet komme inn. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at jeg gjør ting ulikt enn deg??

Enkelt konsept: Har jeg ikke nok til alle så spiser barnet inne. Verre enn det er det ikke

Selv om barnet allerede er ute og spiser når ett eller flere barn stikker innom? Må barnet da ta med seg maten inn?

Anonym poster: e05cf37f38d0e99054a136dce801bae8

Hehe, høres helt merkelig ut. Nesten så en oppfordrer barna til å spise i skjul;) "farlig at noen ser at du spiser";)

Skrevet

Jeg synes det er grusomt at du puttet brødrene i ovnen

Hahaha nå hylte jeg litt!

Skrevet

Jeg hadde sendt en bekymringsmelding til barnevernet, så små unger skal IKKE være alene hjemme i timesvis. Barnevernet kan hjelpe med å betale for SFO hvis de har dårlig råd, jeg tenker at det må være bedre at de får tilbud om dette hvis de sliter.

Og et hvert oppegående menneske skjønner jo at man må sette frem mat til ungene HVIS de nå kommer hjem fra skolen og er alene en stund.

Merkelige folk.

Anonym poster: 55408092afd2f4d60209f9e286c99147

Skrevet

Begynn å si de kan komme bort å leke etter de har spist. Du har gitt dem lillefingen og nå prøver de og ta hele hånden.

Anonym poster: 750ab74f2c62eb3bed0032a720b00ae6

Skrevet

Jeg reagerer mest på at nabokona faktisk var frekk nok til å kommentere dette! min datter på 8 synes stort sett at noe er urettferdig hver dag. Går da ikke rundt å tar opp disse "verdensproblemene" hennes. Noen ting holder man seg som voksen for god til å diskutere fordi man vet at det som regel er to sider av en sak. Slik som du beviser nå:)

Signerer denne!

Anonym poster: 3cbd98df1e8c3b0ecfda2599390db618

Anonym poster: caa7200dc4247443e00f670ca330108e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...