Gå til innhold

Mannen nekter å sterilisere seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par på 40 og 45 år som har tre barn sammen, yngste er 8 mnd.

Pga tunge svangerskap og ikke minst alderen min skal vi ikke ha flere barn, og jeg syns faktisk at ettersom jeg har sørget for prevensjonen i de 20 årene vi har vært sammen er det på en måte hans tur nå.

Pga alder er ikke p-piller noe godt alternativ og jeg har hatt mye trøbbel med sprialen så det frister ikke til gjentagelse. Da er det kondom som er alternativet, men det liker hverken han eller jeg så da blir sexlivet så som så...

Jeg har spurt flere ganger om ikke han kan bestille time til sterilisering, men det kommer ikke på tale. Uansett argumenter fra meg, så snur han ikke.

Hovedargumentet hans er at han aldri har bedt meg om ta noe medisinsk inngrep, så derfor kan ikke jeg gjøre det med han heller.

Å bære frem og føde barn er ingen stor bragd i hans øyner, så det nytter ikke å komme med det argumentet. Siden jeg har hatt tunge svangerskap har mye jobb i heimen falt på han, så han syns han har gjort en like stor innsats :P

Jeg kan selvsagt sterilisere meg selv, men det er jo et mye mer omfattende inngrep etter hva jeg forstår.

Noen som har tips og argumenter som kan nå inn til verdens staeste mann?

Anonym poster: 6f74bf06109a555a45c53c6dc6de3e6d

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Du kan ikke kreve kroppsmodifikasjon av noen andre enn deg selv.

Skrevet

Du har da ingen rett til å be et annet menneske sterilisere seg!!

Anonym poster: da91e8c788260180e5b03761af202798

Skrevet

"Hvis ikke du steriliserer deg selv så kan ikke vi har sex mer for jeg klarer ikke barn eller prevensjon mer!"

Jeg vet ikke. Kanskje han er redd og vil lettere godta det om du viser han litt mer om hva det innebærer for han.

Anonym poster: b87dbe7f48c693ad9eee8c161a5fa878

Skrevet

Du kan ikke kreve han skal sterlisere seg, men du kan si så lenge dere ikke har noe sikkert prevansjonsmiddel så blir det ikke sex.

Anonym poster: aebb7dea545d21128b59e0e7bea7cfc0

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gjør det selv da? Dette er manndommen hans, jeg vedder på at han ville amputert en finger for deg ;)

Skrevet

Det eneste argumentet du kan bruke er at nå har du sørget for prevensjon i mange år, og pga helsemessige årsaker og mangel på gode alternativer, vil du ikke mer, så nå er det hans tur å ta ansvar.

Det synes jeg er fair.

Men om han velger kondomer eller sterilisering er det ene og alene hans valg.

Hvis du orker "styret" kan dere kjøpe en ladycomp, så slipper dere kondom det meste av tiden... Det har ingen hormoner:-)

Anonym poster: 50c75b8834cfd2127aa853a620685442

Skrevet

Du må la han bestemme det der helt selv.

Anonym poster: 15d09ecb1caaf38f0392070bbf5b1d5d

Skrevet

Herrefred da damer!

Hun er da vel fullstendig klar over at hun ikke kan kreve at mannen sterilierer seg!

Jeg forstår HI godt, i hennes situasjon ville jeg også ønsket at mannen steriliserte seg, og jeg ville også blitt sur om han nektet.

Men på dib er det dødssynd å forvente noe som helst av andre...

Hadde det vært meg så tror jeg at jeg ville sluttet med sex, ikke som en straff for mannen, men rett og slett fordi jeg ville vært så redd for å bli uplanlagt gravid.

Anonym poster: 1bfcd0161dc53867df6e3ac181911155

Skrevet

Det er ikke dødssynd å forvente noe av andre, og jeg forventer veldig mye av mannen min.

Men jeg kan ikke forlange at han skal sterilisere seg, mannen min har helt hetta for det inngrepet altså. Han ser for seg at han skal bli som en sterilisert hannkatt, feit og lat, liggende i sofakroken. Han vet selvfølgelig at det ikke er sånn det blir, men likevel klarer han ikke legge vekk tanken på at han skal bli helt forandret. At han har en kamerat som fikk en skikkelig betennelse der nede etter at han steriliserte seg hjelper jo ikke akkurat på angsten ;)

Mannen min en tøffing på det meste, så jeg må si det forundrer meg at han er så pysete på akkurat dette, men jeg kan jo ikke gjøre annet enn å akseptere at sånn er det.

Statistisk sett er det også de mennene som steriliserer seg "under tvang" og er redd for inngrepet som får problemer med potensen etterpå, fordi mye av potensen sitter i hodet og de føler seg ødelagt.

Her var det også sånn at det var jeg som var mest bestemt på at vi ikke skulle ha flere barn (vi har fire), mannen kunne sikkert ha tatt sjansen på å hoppe av i svingen han og tatt imot de barna som evt kom med glede....

Så da ble det jeg som steriliserte meg, det er et dyrere og litt større inngrep, men det er helt greit. Ikke noe stort problem å gjennomføre og jeg er glad for å ha gjort det, samtidig som mannen har fått ha manndommen sin i fred ;)

Anonym poster: 48c2675e2bbf9843efacb719345c251d

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og etter mye om og menn har mannen nå sterilisert seg:) Selve inngrepet gikk veldig fint og både potensen og mannen er akkurat den samme!

Som deg tåler jeg prevensjon ganske dårlig. Hos oss var det imidlertid mannen som absolutt ikke ønsket flere barn og jeg ga da beskjed om at han fikk ta ansvaret for prevensjon. Etter et år i tenkeboksen er inngrepet nå gjennomført:)

Anonym poster: 50418d8422c35d80c420442cba932e61

Gjest amandine
Skrevet

Jeg var også i samme situasjon som deg, og mannen ble grønn av skrekk bare ved tanken på sterilisering. Utenom det vet jeg han hadde løpt til Svalbard og tilbake om jeg ba ham, så det handler ikke om det. Jeg gikk en del runder med meg selv, og bottomline er at jeg ikke vil bli gravid flere ganger. JEG er livredd for å bli gravid, fordi jeg vet med meg selv at jeg hadde aldri klart å ta abort, men jeg vil heller ikke ha flere barn.

Derfor valgte jeg å sterilisere meg, og jeg kan si med hånden på hjertet at jeg har ikke angret et sekund. Det var vondt dagen etterpå, men ikke mer enn det. Jeg fikk det gjort en fredag formiddag, var hjemme fredag kveld, og var på jobb igjen mandag.

Og du, det er sååååååå deilig å kunne slippe å være redd for å bli gravid! For med all sannsynlighet er det mange år igjen til det fysisk er umulig å bli gravid, og jeg har mye moro å finne på med mannen i mellomtiden;-)

Skrevet

Det er ikke annet enn rettferdig at mannen sørger for prevensjon når man har fått de barna man skal få, det synes ihvertfall jeg. Men man kan ikke kreve noe sånt av et annet menneske, så hvis han ikke skjønner det selv så får du ordne for deg og ta inngrepet.

Skrevet

Kreve det kan du ikke, og det vet du jo selv også. Å "true" ham med sexnekt er vel i lengden heller ikke særlig smart om du ønsker å beholde ham for deg selv.

Hva er argumentasjonen hans for ikke å gjøre det?

Er han redd for selve inngrepet? Noen menn er redd de ikke er menn lengre etterpå, det er svada. De spruter også fortsatt like mye, det er bare ikke noe krutt i det lengre.

Tenker han på muligheten for å få flere barn senere (med evnt en ny partner, det ville han neppe innrømt for deg), kanskje han rett ig slett vet for lite om inngrepet?

Anonym poster: 04229bcc7153c146226d4e3984a2848f

Skrevet

Jeg hadde gitt ham valget. Enten han sørger for sikker prevensjon (hoppe av i svingen er ikke det) eller det blir ikke sex. Han får velge selv hvilken prevensjon han velger, men jeg er rimelig sikker at kvinner takler en sexløs tørkeperiode bedre enn menn.

Jeg syns forøvrig han er en skikkelig idiot når han ikke klarer å se hvor stor utfordring graviditet og fødsel er for kvinnekroppen.

Skrevet

Jeg synes det er helt forkastelig å ville prese et annet menneske til et inngrep de ikke ønsker for egen bekvemmelighets skyld. Steriliser deg du da, det er ikke et SÅ stort inngrep, kjenner mange som har gjort det.

Anonym poster: 58d0128cd6482f3c0f799c191c604257

Skrevet

Tror ikke noen min mann ville sterilisert seg frivillig. Kunne sikkert presset ham til det på et eller annet vis, men det synes jeg er galt.

Og dessuten hvis jeg hadde greid det: menn som lar seg presse til sterilisering av madammen - det er skikkelig usexy! Tøffel sier jeg bare da. :)

Anonym poster: f52fd92a8dc0049cfa00c525c09f61bd

Skrevet

Her er det omvendt. Min mann sier at med det samme siste ungen vår er ute, så all det klippes..

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg forstår deg faktisk veldig godt. Men som andre sier, man kan ikke kreve at andre gjør inngrep på sin egen kropp :(

Men samtidig, om han er 45 år så er det vel uansett ikke aktuelt med flere barn (?), så sånn sett ser jeg ikke problemet hans.

Dessverre er det mange menn som tror det å være sterilisert er det samme som å miste manndommen sin og klarer ikke se fordelen ved å være sterilisert. De liker ikke kondomer men nekter å sterilisere seg. Så ender alt ansvaret for prevensjon på oss kvinnene. For hva er liksom alternativet? Enten sørge for prevensjonen eller sterilisere seg selv, eller risikere å bli gravid (med de konsekvensene dette medfører for oss) :(

Blir litt sånn frivillig tvang..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Her i huset er det selvfølgelig mannen som skal sterilisere seg om vi ikke vil ha flere barn. Det er han helt enig i. Jeg har båret frem og født barna våre. Nå er det hans tur evt. Makan til hvor lett mennene skal slippe unna "inngrep". Hva slags inngrep/"modifisering" er det ikke å gå gravid og få barn? -men du kan selvfølgelig ikke tvinge han. Men du kan jo absolutt mene at skal det bli noe sving på sex-livet er det opp til han;)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor gifte menn/menn i fast forhold skal vernes, mens vi skal spise hormoner, gå gravide, føde vaginalt/keisersnitt, amme etc. Hvorfor er prevensjon kun vårt ansvar? Sterilisering av menn er et lite inngrep som ikke går ut over potens! Her har svigerfar blandet seg inn i denne diskusjonen, og han mener at hans sønn ikke "får lov"! Heldigvis har jeg en mann som tenker selv, og som selv har foreslått sterilisering:) Som han selv sier er dette en "vinn-vinn-løsning" bla fordi jeg mister sexlysten med hormoner og vi begge hater kondom.

Anonym poster: 12963fb45054de89842755521045e58e

Skrevet

Jeg vet selvsagt at jeg ikke kan tvinge han, og det vil jeg ikke heller. Jeg kjenner bare at jeg blir litt skuffet over at han ikke ser at det hadde vært naturlig at han tok ansvar nå.

Det er jo ikke akkurat sånn at kroppen min er helt umerket av tre svangerskap og fødsler - at han må kutte strengen er noe han ikke kommer til å merke noe fysisk til i ettertid.

Men jeg gidder ikke mase, det er nok ikke lurt heller, mtp det som flere sier her om psykiske ettervirkninger med tanker om manglende manndom osv.

Hi

Anonym poster: 6f74bf06109a555a45c53c6dc6de3e6d

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor gifte menn/menn i fast forhold skal vernes, mens vi skal spise hormoner, gå gravide, føde vaginalt/keisersnitt, amme etc. Hvorfor er prevensjon kun vårt ansvar? Sterilisering av menn er et lite inngrep som ikke går ut over potens! Her har svigerfar blandet seg inn i denne diskusjonen, og han mener at hans sønn ikke "får lov"! Heldigvis har jeg en mann som tenker selv, og som selv har foreslått sterilisering:) Som han selv sier er dette en "vinn-vinn-løsning" bla fordi jeg mister sexlysten med hormoner og vi begge hater kondom.

Det handler da ikke om at menn skal vernes, men at ingen skal tvinges til sterilisering mot sin vilje. Hva om en mann hadde krevd at kona skulle steriliseres? Hva med tvangssterilisering av etniske grupper man ikke liker?

Min man vil helst sterilisere seg nå, men jeg har bedt ham vente til babyen er født og vi vet at alt er i orden,bare for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke tvinge ham til å la være, men han var enig i å vente.

Anonym poster: 58d0128cd6482f3c0f799c191c604257

Gjest amandine
Skrevet

For min del handlet det iallefall ikke om at mannen skulle vernes, men JEG skulle vernes. Det er greit at han var redd for inngrepet (han var redd for mitt også). Til syvende og sist er det min kropp som ikke skal bli gravid flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...