Gå til innhold

Van(n)vittige prøvelser i en hverdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man vet ikke hvor godt man har det før noe endrer seg. Ja, jeg gnåler om vannet vårt igjen.

Etter en vinter med vann av og på i kranene pga for dyp bakkefrost fikk vi nok og bestilte ny boring til brønnen. Juhu! Vann i springen! Dusj! Klesvask! Oppvaskmaskin! I to dager. Så ble det BRUNT. Da begynte nemlig smeltinga, og det flommet brun gugge ned i brønnen. Ikke brukelig til noe.

Men så er vi så heldige at vi har egen brønn, do og dusj i det fjøset som ligger et par kilometer opp i veien. Så alle har valfartet dit den siste tiden.

Men nå da, i vårløsningen, har kommunen plutselig bestemt seg for å stenge veien som går bort til fjøset. Grunnen er at det er for mye vann, som blant annet har gravd seg et koselig løp tvers over veien, bortimot en meter bredt og en halvmeter dypt. I tillegg er det nye bekkeløp overalt, og fare for ras, så det frister ikke så veldig å gå heller. Så da står man der igjen. O, du skjebnens ironi, etter alle som har klaget over mangel på vann i vinter står man nå slukøret tilbake mens nevnte vann skyller over gård og grunn, ned i kjellere og inn i garasjer. Vi har visst fått tilbakebetalt mankoen, med renter.

I går skulle jeg ta meg en dusj, og måtte først få barnevakt til junior som lå og sov. Så måtte jeg prøve å skaffe til veie en traktor som kunne kjøres bort til fjøset, og da det bare var den største og vanskeligste traktoren som var tilgjengelig måtte jeg i tillegg skaffe meg en sjåfør som kunne kjøre meg til dusjen.

Jojomensann, jeg har lært to ting av dette: vær forsiktig med hva du ønsker deg, for gudene har en lunefull humor. Og byjenta i meg vil aldri slutte og forundre seg over at det tross alt finnes mange vennlige sjeler som går ut av sin vei for at man skal få tatt seg en dusj.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Du er tøff, og norsk vær & natur er lunefulle. Sånt vi bydamene i verste fall opplever på hytteferie.. Håper dere snart får stabilvann!

I dag kan jeg forøvrig bare gå naken ut døra for å få dusja. Tror trykket er stort nok til å skylle shampo ut av langt hår på ca 10 sekunder, faktisk.

Skrevet

Akkurat det husker jeg vi gjorde da jeg var liten. Tok på oss badedrakt og så gikk vi ut og dusjet i regnet. Det var stas! Anbefales, om enn kanskje ikke akkurat på denne årstiden... Du får huske paraply og tette støvler om du skal ut i dag :) Naturen forsvinner såvisst ikke selv om man bor i by, og godt er det :)

Satser på at grumset gir seg etterhvert, vi har dunker med vann stående rundt omkring i huset, så vi overlever jo, men det blir litt back to basics ja. Og en fin lærdom i at vi tross alt har det grusomt bra til vanlig.

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Kjipt med vann overalt bortsett fra der det skal.

Jaja dere får i det minste etterbetalt for kun en vinter med vannmangel.

Australia hadde jo tørke i 15 år de fikk vannet etterbetalt noe duggelig for en to tre år siden.

Krysser fingrene for at dere får stabilt vann snart.

Er dere inne i byen bonder blir stadig forundret av at de ligger gårder på tiller, moholt og byåsen byen bare har vokst rundt dem. Det er så kult. Eller er dere på utsiden?

Skrevet

Jeg husker også dusjing i regnet, riktignok bør det være litt varmere enn de åtte gradene naturen byr på i dag. Har samme været som sug lut skjønner jeg, plaskregn med høyt trykk.

Ellers har vi visst samme vannforsyning som dere mama foodie, har brønn i hagen her også bare noen kilometer unna hovedstaden. Er en grunnvannsbrønn, så frosten har ikke ødelagt for oss heldigvis og ikke merker vi noe tilsig heller. Vann er så lett å ta for gitt og så utrolig vanskelig å klare seg uten, så jeg håper det ordner seg for dere raskt!

Skrevet

Man vet ikke hvor godt man har det før noe endrer seg. Ja, jeg gnåler om vannet vårt igjen.

Etter en vinter med vann av og på i kranene pga for dyp bakkefrost fikk vi nok og bestilte ny boring til brønnen. Juhu! Vann i springen! Dusj! Klesvask! Oppvaskmaskin! I to dager. Så ble det BRUNT. Da begynte nemlig smeltinga, og det flommet brun gugge ned i brønnen. Ikke brukelig til noe.

Men så er vi så heldige at vi har egen brønn, do og dusj i det fjøset som ligger et par kilometer opp i veien. Så alle har valfartet dit den siste tiden.

Men nå da, i vårløsningen, har kommunen plutselig bestemt seg for å stenge veien som går bort til fjøset. Grunnen er at det er for mye vann, som blant annet har gravd seg et koselig løp tvers over veien, bortimot en meter bredt og en halvmeter dypt. I tillegg er det nye bekkeløp overalt, og fare for ras, så det frister ikke så veldig å gå heller. Så da står man der igjen. O, du skjebnens ironi, etter alle som har klaget over mangel på vann i vinter står man nå slukøret tilbake mens nevnte vann skyller over gård og grunn, ned i kjellere og inn i garasjer. Vi har visst fått tilbakebetalt mankoen, med renter.

I går skulle jeg ta meg en dusj, og måtte først få barnevakt til junior som lå og sov. Så måtte jeg prøve å skaffe til veie en traktor som kunne kjøres bort til fjøset, og da det bare var den største og vanskeligste traktoren som var tilgjengelig måtte jeg i tillegg skaffe meg en sjåfør som kunne kjøre meg til dusjen.

Jojomensann, jeg har lært to ting av dette: vær forsiktig med hva du ønsker deg, for gudene har en lunefull humor. Og byjenta i meg vil aldri slutte og forundre seg over at det tross alt finnes mange vennlige sjeler som går ut av sin vei for at man skal få tatt seg en dusj.

Du er råtøff og det betaler seg å ikke gi opp på mange vis ser jeg! :)

Her har jeg ufrivillig dusjet ute i dag blant mange andre.

Som en kollega så "morsomt" påpekte da jeg ankom kontoret

"Jeg ser du kan skryte av årets første skille i dag. Vannskille altså sånn ca der" (peker på låret mitt hvor skillet på relativt tørr bukse til tørketrommelaktuell gikk).

Jeg sto først i køen når første "damebutikk" åpnet så jeg fikk kjøpt meg en bukse, ikke at jeg tror jeg har blitt noe mindre forkjøla av den grunn. *HOST*

Skrevet

Å kjöre traktor til dusjen höres jo litt eksotisk ut ;-)

Skrevet

:) I ettermiddag har vannet endelig begynt å klarne litt, men samtidig gikk isen på elva med et brak, og det ble styrtflom i området rundt jobben. Sivilforsvaret har jobbet på spreng med å holde vannet borte fra flere hus og arbeidsplasser i dag. Galemattias i dalom hehe. Vi lurte på om vi skulle hente ned gammelrobåten fra låven og teste den på innsjøen ute på jordet :D

Godt å høre at dere har klart dere bra vannmessig, Iiik, det er stort hjelp å ha vann i springen.

Vi holder nok til lenger ute enn Tiller. Ganske langt unna faktisk, er nok skikkelig landsbygdabønder ;) Men det er mange fine, store gårder innover mot byen har jeg sett, så de har det nok ikke så verst der heller :)

Skrevet

Du er råtøff og det betaler seg å ikke gi opp på mange vis ser jeg! :)

Her har jeg ufrivillig dusjet ute i dag blant mange andre.

Som en kollega så "morsomt" påpekte da jeg ankom kontoret

"Jeg ser du kan skryte av årets første skille i dag. Vannskille altså sånn ca der" (peker på låret mitt hvor skillet på relativt tørr bukse til tørketrommelaktuell gikk).

Jeg sto først i køen når første "damebutikk" åpnet så jeg fikk kjøpt meg en bukse, ikke at jeg tror jeg har blitt noe mindre forkjøla av den grunn. *HOST*

Huff, god bedring til deg, håper det ikke er en dyptsittende forkjølelse! Lett å bli litt snufsete av å gå rundt og være våt på beina, men veldig lurt å investere i en tørr bukse når anledningen bød seg :)

Skrevet

Å kjöre traktor til dusjen höres jo litt eksotisk ut ;-)

Haha! Det var en koselig måte å se det på. Min tanke var at det var utrolig tungvint, men jeg skal heller prøve å se det på din måte :D

Skrevet

:) I ettermiddag har vannet endelig begynt å klarne litt, men samtidig gikk isen på elva med et brak, og det ble styrtflom i området rundt jobben. Sivilforsvaret har jobbet på spreng med å holde vannet borte fra flere hus og arbeidsplasser i dag. Galemattias i dalom hehe. Vi lurte på om vi skulle hente ned gammelrobåten fra låven og teste den på innsjøen ute på jordet :D

Godt å høre at dere har klart dere bra vannmessig, Iiik, det er stort hjelp å ha vann i springen.

Vi holder nok til lenger ute enn Tiller. Ganske langt unna faktisk, er nok skikkelig landsbygdabønder ;) Men det er mange fine, store gårder innover mot byen har jeg sett, så de har det nok ikke så verst der heller :)

Klarnet vann er bra saker!

Heftige is- og vannmengder som forflyttes i vill fart rundt om i dalom nå.

Hold på hatten og god helg! :)

Skrevet

Nå kjente jeg meg ekstra takknemlig for dusjen jeg rakk mellom amming og babyhyl imorges, og det faktum at jeg bare trengte å gå 5 meter fra senga for å få det til..

Trodde jeg bodde landlig til selv, men i forhold til deg er det visst rene storbyen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...