Gå til innhold

Hvorfor får man diare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal forklare hvorfor man kan få diare grunnet dårlig håndhygiene etter toalettbesøk, men føler at jeg mangler en bit. Du vasker ikke hendene når du har vært på do -> bakterier fra avføring/ tarmen kan smitte og kommer inn i fordøyelsessystemet via munnen -> kroppens immunforsvar greier ikke ta alle bakteriene -> ....men hvorfor akkurat diare? Hva skjer egentlig med disse bakteriene...?

Anonym poster: be86ee04ca2f35f04763a972f06407f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan man egentlig få diare og spysyke samtidig?? Det lurer jeg på.

Anonym poster: 364df470c1a458409325b11497e0e667

Skrevet

Normalt går maten langsomt gjennom tarmene, og mye av væsken og næringsstoffene suges opp gjennom tarmslimhinnen. Diaré er et tegn på at maten passerer for raskt gjennom tarmene. Det skjer fordi muskelsammentrekningene (peristaltikken) i tarmen er økt. På grunn av den raske passasjen blir ikke de viktige næringsstoffene sugd opp i tilstrekkelig grad, og kroppen vil etter hvert begynne å fungere dårlig. Først er det vann, natrium og kalium som går tapt. Etter hvert, hvis diaréen fortsetter, mister kroppen også aminosyrer og fettløselige vitaminer.

Årsaken til diaré er oftest infeksjoner i mage-tarmkanalen. Enkelte kroniske sykdommer, for eksempel cøliaki (en slags tarmallergi overfor stoffet gluten), kan gi diaré tidlig i forløpet. Også stress og psykiske påkjenninger kan føre til diaré. Lidelsen kan være et symptom på skade, sykdom eller matforgiftning og er vanligvis forbundet med magesmerter og ofte kvalme og oppkast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...