Gå til innhold

Orker ikke mer!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt hyperemesis i 6 uker nå, er 12 uker på vei. Nå er jeg kommet meg såvidt på beina igjen, får i meg kanskje en sånn rett i koppen til dagen, en banan og drikker saft med sukker i. Så kiloene går jo opp med en gang.

Skal til legen på mandag og begynner å jobbe igjen etterpå om ikke hun sykemelder meg videre. Tviler på hun gjør det, jeg må vel klare å gå på jobb selv om oppkastet står i halsen? Er vel ingen unskyldning.. Blir sliten bare av å sette på en maskin med klær. Huff, gruer meg sånn... Måtte bare få dette ut...

Anonym poster: f7044b6fa3da21a870d65a80a9f8f996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, så hvis du ikke er syk må du nok nesten jobbe.

Anonym poster: 75afcaafb559ce27ad74ec7e3a2e50c4

Skrevet

ja veeeel???

Kanskje greit å si dette til legen?

Anonym poster: 09b60fbe301825fa94cc6b901aa3899d

Skrevet

Bare kast opp på jobb, gjerne uten å rekke toalettet. Så sender nok snart sjefen din deg til legen igjen med krav om sykemelding.

Anonym poster: 5c4e76c27089dd4d9c2f9243a8bae153

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom er det dummeste svaret eg hører. Visst du er så dårlig må du ta hensyn til deg sjølv og barnet. Kanskje du kan gå tilbake kun 50 prosent i første omgang. Ikkje vits å haste seg tilbake til jobb om en ikkje er i form. Viktig at kroppen får skikkelig tid til å komme seg også etter en begynner å føle seg noe bedre etter å ha kastet opp slik som du har. Hilsen en som har vært utrolig heldig med formen og ikke vært borte en dag fra jobb til nå, men hadde formen vært ræva så hadde eg ikkje vært i tvil.

Skrevet

Kjære deg! Står oppkastet i hlsen på deg, er du ikke frisk.

Jeg hadde hyperemesis til jeg var 18 uker. Rann av meg 11 kilo de 10 første ukene.

Jeg er nå 23+4, og jobber bare 30%.

Stress gjør at jeg spyr, og at jeg er uutholdelig trøtt.

DU kjenner kroppen din, ikke legen din.... Forteller ikke du hvordan du har det, kan ikke legen vurdere om du er dårlig.

Kroppen sier ifra. Start pent på jobb...

Ikke vits å gå på en smell, for så å bli sykemeldt igjen...

Lykke til:)

Skrevet

Ærlig talt - sånt sier man da ikke til noen som er i HIs situasjon!!!

HI: Håper at det ordner seg for deg! Dersom legen din ikke tar deg på alvor er det faktisk mulig å bytte fastlege - du kan t.o.m. gjøre det på nett.

Masse god bedring og klem :)

Skrevet

Det er godt vi bor i Norge.

Anonym poster: 9fabd8aac184d810e64ecb350ebfe143

Skrevet

Har du testa ut hyperemesis?

Om ikke, klabb igjen. Det ER en sykdom.

Ikke tro at alle gravide tar lett på det å bli sykemeldt. Jeg sleit med dårlig samvittighet og faktisk skam. Men kroppen din sier ifra. Ikke vits å framprovosere mer dritt enn nødvend

Skrevet

Hvorfor skulle ikke legen gi deg videre sykemelding hvis du har hyperemesis og dermed kaster opp hele dagen og ikke får i deg næring? Høres spesielt ut. Sier som den ene anonyme her, kast opp på jobb så sender nok arb giver deg til legen igjen!

Anonym poster: a58e90b9ee7e1f916ec0a6e5a22f2552

Skrevet

Kjøp vitamin B6 pyridoksin på apoteket, 40 mg tabletter.

Ta to pr dag de første dagene og deretter en pr dag.

Dette sammen med akupunktur tar de fleste sv.skapskvalmene :)

Ikke press deg selv mer enn kroppen din greier. Snakk med legen. Blir du ikke hørt så bytter du lege.

God bedring :)

Anonym poster: 6a33bda9c0c47c9abc0ada049a9d8cfb

Skrevet

Jeg kaster ikke så mye opp lenger, kanskje en gang til dagen. Men det står i halsen på meg hele tiden, så jeg tvangsspiser så jeg ikke skal gå ned i vekt, og prøver å drikke mye. Har hatt 5 uker der jeg var totalt sengeliggende, gikk ikke på toalettet engang.

Har fått zofran og det hjelper en del, men som du over sier her, stress gjør meg enda verre og jeg jobber som sykepleier på natt. Vi må være veldig skjerpet på jobb da det kan skje alvorlige ting og vi er alene om ansvaret.. Ser bare ikke for meg det helt enda, når jeg nesten føler noen må ta vare meg heller.

Sist jeg var hos legen sa jeg at jeg følte meg litt bedre, da sa hun at hun sykemeldte meg til uke 12, som er nå når jeg skal til henne igjen. Og hun hadde ingen problemer med det sa hun, måtte være hjemme og komme meg litt før jeg begynte på jobb. Men nå er jeg vel kanskje kommet meg litt i hennes øyne, men føler meg likevel ikke god nok til å gjøre den jobben jeg har..

Tusen hjertelig for gode svar.. det hjelper!

HI

Skrevet

B6 og akupunktur som jeg nevnte over hjelper også bare ved kvalme.

Ellers kan det kanskje være en ide å snakke med arbeidsgiver også. Det er jo ikke alltid det vil fungere å jobbe natt for gravide. Og hvis du i tillegg jobber alene så blir det ekstra stress fordi du vet at du ikke har noen som kan avlaste deg, steppe inn på kort varsel osv.

Legen bør ikke har vanskeligheter å forstå situasjonen din.

Skrevet

Vanlig svangerskaps kvalme betegnes ikke som hyperemesis gravidarum

Anonym poster: 68f35fa7389f717cca825810fdeda3e9

Skrevet

Det er ikke anbefalt å jobbe natt når man er gravid, ta det opp med legen.

Skrevet

Ingen problem å jobbe natt sa legen..

HI

Skrevet

hvis du kaster opp kun en gang om dagen har du vel bare vanlig svangerskaps kvalme.

Jeg hadde hyperemesis med første i 4-5 mnd. jeg kasta opp så fort noe traff magen om det var vann, mat eller annen drikke 80% av gangene. bare å pusse tenner var nok til at jeg spydde, eller brakk meg meg så magen vrengte seg for etter en stund var det jo ikke noe som helst å spy opp. Og måtte derfor inn å få næring/væske intravenøst ganske ofte, og hadde skyggen av sykehus innleggelse hengende over meg.

Med andre spydde jeg en gang eller to om dagen i flere mnd og var kjempe kvalm hele tiden men klarte å holde drikke og det meste av mat (om jeg en spiste lite) nede, da fikk jeg beskjed at denne gangen hadde jeg bare svangerskaps kvalme.

Men fortell legen hvordan du har det og prøv ut de ting som skal hjelpe, jeg har hørt disse reisesyke armbåndene de seller på apotek kan hjelpe for en del. ellers skal det hjelpe å tygge ingefær og det finnes sikker en uendelig mengde andre ting en kan få tips om som kan hjelpe

Anonym poster: b6dfb85a0965089359c7296e13c62f35

Skrevet

Arbeidstilsynet sier at det kan være risiko for gravide å ha nattarbeid. Dvs. det trenger ikke være det, men det kan være det. Med andre ord er dette noe som må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

Ta også en kikk på denne:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/gravide-skal-ikke-sykmeldes-pa-grunn-av-nattarbeid/

Meningene er tydeligvis delte, men likevel anbefales "føre-var-prinsippet", spesielt ved yrker som anses som tunge, noe sykepleieryrket anses å være.

Men, HI... jeg ville ha byttet lege umiddelbart. Du har tydeligvis en lege som ikke hører på deg.

Det er flott at han sykemeldte deg frem til 12. uke. Men det er ikke faglig basert hvis en lege mener at man ved 12. uke mirakuløst blir kvitt svangerskapskvalmen. Noen blir kvitt den før og andre mye senere. Dette er individuelt, på samme måte som graden av kvalme er - og dette er legen din pliktig til å ta hensyn til!

Bytt lege slik at du får en lege som kan ta vare på helsen DIN i svangerskapet.

Skrevet

Har fått diagnosen hyperemesis og vært innlagt en gang i dette svangerskapet for å få væske. Så selv om det er bedre nå betyr ikke det at jeg bare har vanlig svangerskapskvalme. Jeg har fremdeles dager der jeg er totalt sengeliggende, men føler meg bedre! Har jo kommet meg såvidt på beina etter 5 uker totalt sengeliggende, med bøtta som min aller beste venn.

Når den sterkeste kvalmestillende som kreftpasienter får ikke virker, da tviler jeg på at det er vanlig svangerskapskvalme. Tror ikke jeg hadde fått medisiner for det? Må de med vanlig svangerskapskvalme også bli kledd på av mannen sin og bli bært ut i bilen nesten for å komme seg til lege?

Nei, jeg føler meg såvidt på beina igjen, men føler likevel ikke jeg er helt klar for jobben min. Og jeg vil mye heller jobbe enn å sitte her med oppkastet i halsen og tvinge i meg mat.. Dette er nr 3 så jeg har to andre barn som krever sitt av meg også til tross for en snill mann..

Jeg sier bare en ting, de som ikke har hatt hyperemesis tror jeg aldri kan forestille seg den følelsen av kvalme, oppkast, og liggende totalt ensom i en seng i flere uker. Bare det å ta seg en dusj er totalt umulig, å komme seg på toalettet er grusomt. Mange tårer som har blitt felt i denne tiden ja.

HI

Skrevet

Tenkte jeg og da jeg var ung og gravid. Kjørte på like hardt som før. Ble akutt syk, prematurt barn med varig men. Så fuck sånne idiotiske meninger som det!

Anonym poster: 3dd7e09367719f97d228925e78b916e5

Skrevet

Herregud! Klapp igjen!

Skrevet

Graviditeten i seg selv er jo ingen sykdom, det er jo DET folk mener når de sier det...! Det er jo nemlig ikke slik at så fort man blir gravid så må man holde seg hjemme (for de fleste iallfall) for å ta vare på den voksende spiren, man skal forsøke å fungere som normalt med mindre det er spesielle ting som oppstår. MEN man kan ha svangerskapsrelaterte plager som fører til sykdom. Står oppkasten ut av halsen din så er du syk! Samme om du er fryktelig sliten! Er derimot annerledes om man "bare" er litt morgenkvalm slik som jeg var. Den diagnosen du nevner også høres ut som en sykdom og grunn til sykemelding.

Anonym poster: 702bebbdfdd80cbf309ed6054de47471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...