Gå til innhold

Hvilken prevensjon skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 25 år og fikk mitt første barn for 6 uker siden.

Det er på tide å begynne med prevensjon igjen. Jeg har tidligere brukt p-pillen, men har problemer med å huske å ta den hver dag... Derfor lurte jeg på å begynne med annen prevensjon.

Det er viktig for meg at en får raskt tilbake eggløsning når man slutter med prevensjonen, da jeg mest sannsynlig ønsker å bli gravid igjen etter kanskje 2 års tid...

Jeg leser blant annet at p-stav sitter inne i 3-5 år.. Må man ha den inne så lenge? Det samme gjelder vel egentlig for spiralen..

Jeg har fast partner, vi ønsker ikke å bruke kondom.

Anonym poster: 3d18786ee7c9540499a94c24533b87ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonspiral.

Anonym poster: 1a5c9785d89fc3a38d5b681f476b45bf

Skrevet

har satt inn hormonspiral for en mnd siden! kjempefornøyd.

men man må vel vente i 3-4mnd før man setter den inn igjen. vet heller ikke hvordan enkelt det er å bli gravid igjen etterpå, men det er vel kanskje fra person til person :)

Skrevet

Hormonspiral.

Kan man ta den ut når man ønsker det? :)

Skrevet

Hormonspiral.

Kan man ta den ut når man ønsker det? smile.png

Ja, hvorfor skulle man ikke kunne det? :P

Skrevet

Hormonspiral.

Kan man ta den ut når man ønsker det? smile.png

Ja, hvorfor skulle man ikke kunne det? :P

Ja, jeg vet det var et litt teit spørsmål!

Men det står liksom alltid at den varer i 5 år, så jeg lurte på om man liksom egentlig ikke skulle ta den ut før det. Er vel ingen grunn til at man ikke skulle kunne gjøre det... :P

Skrevet

P-ringen er enkel i bruk.

Skrevet

p-ring er bare ekkelt! prøvd i nesten 1mnd. aldi igjen! var i veien under sex, direkte ubehagelig for oss begge.. også kjente jeg den HELE tiden.. sopp fikk jeg også :P

Skrevet

Hormonspiral, p-stav m fl kan fjernes når du vil. 5 år eks er makstid du kan ha de inni før de må fjernes. Det kan ta litt tid før du blir gravid med hormonpreparater.

Jeg syns p-stav er veldig greit og jeg slipper å huske!

Kobberspiral fungerer på en litt annen måte så vil tro du blir raskest gravid med den, det ble iallfall jeg.

Skrevet

Både p-stav og hormonspiral kan man ta ut når man ønsker det (to dager etter at den er satt inn, for den saks skyld).

Hvis det er viktig for deg at eggløsning blir som normalt igjen med en gang du slutter på prevensjonsmiddelet ville jeg vurdert kobberspiral. Ingen hormoner, null stress. Med alt av hormonpreparater er det en risiko for at det går en stund før eggløsningen kommer i orden igjen.

Har kobberspiral selv, og synes det er helt genialt. Jeg blir deprimert og mister sexlysten av hormoner (inkludert p-stav), så da var det alternativet som stod igjen :P

Fordeler: Ingen hormoner = happy meg, happy partner, og slimhinner som ikke er knusk tørre.

Bivirkninger: Større og lengre mensblødninger (8-9 dager mot 5-7 tidligere, har ikke spotting/mellomblødninger), men bruker Cyklokapron som fungerer bra mot det. Litt mer smerter rundt eggløsning og menstruasjon, men ikke mer enn at jeg kan leve med det :)

Skrevet

Hadde hormonspiral i 4 år, ble gravid på første forsøk ;) Er den beste prevensjonsmiddelet spør du meg, og jeg har prøvd både kobber og hormonspiral

Anonym poster: da5dd6b1791d9e5e875ef64b746c1bb3

Skrevet

Hormonspiral! Den er genial, OG den er det sikreste du får av prevensjon ;)

Skrevet

Jeg har hormonspiral og er fornøyd med det, hadde det også mellom mine to svangerskap. Da tok jeg den ut etter ca 2år og det er ikke noe problem. Jeg har også brukt p-ring tidligere, men den tror jeg ikke du kan bruke hvis du ammer. Jeg var veldig fornøyd med den. Litt plaget av sopp i begynnelsen, men det ga seg før jeg skjønte sammenhengen... Vi kjente den også ved sex, men den kan tas ut inntil en time hvert døgn, så det var ikke noe problem det heller. Og når man skal ta den ut og sette den inn har man noen dager å gå på hvis man ikke husker det når man skal.

Anonym poster: 06916ec765d56a619f9acea95becdb8a

Skrevet

Hadde hormonspiral ca et år mellom mine to graviditeter. Superfornøyd! Ble gravid måneden etter jeg tok ut den. :)

Anonym poster: 53bdb894d9ee7d2029750cb198e060ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...