Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Er det virkelig nødvendig? Det er nok av mennesker som sliter med dysleksi og skrivevansker, hvorfor komme med stygge kommentarer til hver eneste lille feil? Dere vet ikke hvem som sitter bak skjermen å skriver. Skjerpings Anonym poster: 011a1bcde64a529807c611aac11e96f3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Påpeker du når andre regner feil? Jeg gjør det. Skriver noen t 5+5=12 så sier jeg fra. Skriver noen "sitvasjon" så sie jeg også fra. Feil er feil Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Fordi atte dem såm skriver så inmarri mye feil, er ganske å slitsomme og lese inleg fra. Det er selfølgelig låv med skrivefel, men det er vanskeli og få med poenet i hva dem skriver da.... Anonym poster: 0e55ee37c141c2faaf7d48d4aadeaf74
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 De fleste som skriver feil her inne er bare dårlige i norsk. De har ikke dysleksi. Noen har det selvsagt, men de kan også bare forbedre skriftspråket sitt om de får vite hva som er feil. Men man ser selvfølgelig an tråden. En hulketråd av typen "jeg vil bare dø og er en forferdelig mor og tar abort og mannen går fra meg buhuuuu" er gjerne ikke stedet for å poengtere at tittelen mangler komma. Anonym poster: eb69ede175ffb8fcc0ad9d4537d7dd26
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #5 Skrevet 17. april 2013 Skriver noen t 5+5=12 så sier jeg fra. Skriver noen "sitvasjon" så sie jeg også fra. Feil er feil Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2 Pleier ikke å kommentere skrivefeil til vanlig, men nå bare MÅ jeg! Det heter sier i fra, ikke sie hva mente du med den t-en? Feil er feil... Anonym poster: a88faf5d5cf03f191abff9663b31d9a3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #6 Skrevet 17. april 2013 Skriver noen t 5+5=12 så sier jeg fra. Skriver noen "sitvasjon" så sie jeg også fra. Feil er feil Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2 Pleier ikke å kommentere skrivefeil til vanlig, men nå bare MÅ jeg! Det heter sier i fra, ikke sie hva mente du med den t-en? Feil er feil... Anonym poster: a88faf5d5cf03f191abff9663b31d9a3 Feil er feil. Takk Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Påpeker du når andre regner feil? Jeg gjør det. Skriver noen t 5+5=12 så sier jeg fra. Skriver noen "sitvasjon" så sie jeg også fra. Feil er feil Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2 Hvor mange setter opp regnestykker her inne da? Hehe. Ja, feil er feil. Men det er ikke alltid man kan noe for det. Mange som sliter med skrivevansker , og det er neppe hyggelig å få slengt i trynet daglig hvor "dum" man er. Anonym poster: 011a1bcde64a529807c611aac11e96f3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 Påpeker du når andre regner feil? Jeg gjør det. Skriver noen t 5+5=12 så sier jeg fra. Skriver noen "sitvasjon" så sie jeg også fra. Feil er feil Anonym poster: c4b4ec5f11c83e91a91a15a8041ed4d2 Du hadde jo selv nok av feil bare i teksten din her. Så du er vel ikke den rette til å påpeke skrivefeil uansett Anonym poster: 011a1bcde64a529807c611aac11e96f3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 De fleste som skriver feil her inne er bare dårlige i norsk. De har ikke dysleksi. Noen har det selvsagt, men de kan også bare forbedre skriftspråket sitt om de får vite hva som er feil. Men man ser selvfølgelig an tråden. En hulketråd av typen "jeg vil bare dø og er en forferdelig mor og tar abort og mannen går fra meg buhuuuu" er gjerne ikke stedet for å poengtere at tittelen mangler komma. Anonym poster: eb69ede175ffb8fcc0ad9d4537d7dd26 De fleste som påpeker skrivefeil her inne er også direkte frekke i måten de kommenterer på. "Herregud, lær deg norsk!!!!" f.eks . Unødvendig Anonym poster: 011a1bcde64a529807c611aac11e96f3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Jeg peker ikke på skrivefeil, og er klar over at mange har dysleksi. Likevel, jeg nekter å tro at alle som påberoper seg denne lidelsen her på DiB faktisk hard det. I såfall er det en svært bekymringsfull økning i lese- og skrivevansker til lands. Mye er rett og slett slurv og dårlig språk! Anonym poster: 3ed20b083735dea1eb71c6810b566484
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 Jeg peker ikke på skrivefeil, og er klar over at mange har dysleksi. Likevel, jeg nekter å tro at alle som påberoper seg denne lidelsen her på DiB faktisk hard det. I såfall er det en svært bekymringsfull økning i lese- og skrivevansker til lands. Mye er rett og slett slurv og dårlig språk! Anonym poster: 3ed20b083735dea1eb71c6810b566484 Det er klart ikke alle lider av dysleksi. å jei fårstår det bedre att mann kommenterer di såm skiver sånn såm dete , men enkelte kan spare seg for frekke kommentarer til et lite kommafeil, orddeling, osv. Anonym poster: 011a1bcde64a529807c611aac11e96f3
♥Madam Mim♥ Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Synes rett og slett det blir for dumt jeg å gå inn på et innlegg, lese teksten, og deretter å bruke tid på å skrive klage på dårlig språk!!! Hvorfor ikke heller lese innlegget og bruke tiden på å gi et svar på hva hi spør om? Selv vet jeg at jeg har masse slurvefeil her inne. Spesielt og/å og komma/punktum. Men vet dere hva? Det kunne faktisk ikke brydd meg mindre, dette er et nettforum!! Viktige brev osv leser jeg jo selvsagt over så jeg vet det ikke er skrivefeil i dem....
Pesta Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 Jeg sier i fra fordi jeg synes det er fælt å lese innlegg med slurvefeil. (Dyslektikere er selvfølgelig unntaket) Nå skal det sies at det er sjeldent at jeg sier i fra, de fleste gangene grøsser jeg bare inni meg og blar videre. Det tåpeligste jeg ser er unnskyldninger som at "Dette er et nettforum, så da behøver jeg ikke tenke på hvordan jeg skriver" eller "Jeg bryr meg ikke om grammatikk i innlegg her, det er ikke en eksamen" o.l. Hvorfor skal man på død og liv ikke skrive korrekt på et nettforum? Er ikke det nettopp en god måte å lære det på?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #14 Skrevet 17. april 2013 Hvordan skal de bli bedre å skrive om man ikke sier i fra ved feil? Det er omtrent fem % av Norges befolkning som har dysleksi, og det er ikke slik at alle de henger på dib. Mange slurver bare, og de kan faktisk BARE SKJERPE SEG!! Det er dritt å lese, og jeg forbeholder meg rettet til å si i fra. Anonym poster: c0c53a068f2ab8f50fabd513ee86e4eb
Himmel og hav Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 De jeg kjenner som har dysleksi er de menneskene som bruker mest tid på å sørge for at det de skriver er korrekt og at de ihvertfall ikke skal ha en haug med skrivefeil. Det er rart at det skal være så mange her inne som gir fullstendig beng. Jeg retter ikke på folk ofte, men det betyr ikke at jeg ikke klør i fingrene etter å skrive at det ikke heter "beskymra", "epedural", "ansinitet" og andre perler. Rettskriving betyr noe. Måten du skriver på får leseren til å danne seg et bilde av deg, og det bilde er med på å forme hvilke svar du får. Tastefeil og småglipp bryr jeg meg ikke om, men grøsser på ryggen når folk skriver ord slik de uttaler dem, og spesielt når noen slenger inn et fremmedord for å høres viktig ut, og så skriver det feil.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Jeg er dyslektikker og vet jeg staver værre enn en blind ku. Det stopper meg ikke fra å skrive. men jeg setter pris på at noen sier i fra både når jeg selv og andre staver feil. Jeg plukker lett opp andres feil og blir enda mer usikker på hva som er riktig stavemåte hvis jeg ser et ord skrevet feil av andre. Fra meg får alle retterene, som ikke samtidig slenger dritt, en stor takk. Anonym poster: c1214667ae7523cbbb38682356c8ad29
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Synes rett og slett det blir for dumt jeg å gå inn på et innlegg, lese teksten, og deretter å bruke tid på å skrive klage på dårlig språk!!! Hvorfor ikke heller lese innlegget og bruke tiden på å gi et svar på hva hi spør om? Selv vet jeg at jeg har masse slurvefeil her inne. Spesielt og/å og komma/punktum. Men vet dere hva? Det kunne faktisk ikke brydd meg mindre, dette er et nettforum!! Viktige brev osv leser jeg jo selvsagt over så jeg vet det ikke er skrivefeil i dem.... Det som er litt dumt med at mange ikke bryr seg om stavefeil og ting som å/og når de skriver her er at vi alle sammen lærer av å lese. Om vi ser en feil gjentatt ofte nok er faren stor for at vi etter hvert vil ta opp feilen selv også og tro det er riktig. Jeg staver selv så dårlig at jeg ikke har noen mulighet til å være et godt eksempel, men jeg skulle ønske dere som egentlig er flinke i norsk ikke tok fult så lett på det. Anonym poster: c1214667ae7523cbbb38682356c8ad29
Iiiiik Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Jeg retter sjelden, men stønner ofte innvendig. Og/å bør være innarbeidet når man er voksen, hvis det kreves at man leser over for å være sikker på at det blir riktig, kan man det faktisk ikke. Da vil jeg tenke at det er greit at andre påpeker hva som er riktig. Det er selvfølgelig ikke hyggelig av meg, men jeg tenker annerledes om en problemstilling avhengig av hvordan den fremstilles. De gangene jeg retter eller påpeker språk er hvis folk skriver helt uten tegnsetting eller med dialekt. Tekster uten avsnitt er også slitsomme og tekster der bisetninger dukker opp fra ingensteds og man ikke skjønner hva HI skriver. Som regel retter jeg imidlertid ikke i slike innlegg heller, bare lukker dem og tenker at dette orker jeg ikke å bruke tid på å skjønne. I min skriveopplæring lærte jeg at skriftlig formidling handler om tekstforfatteren (herunder dennes fantasi, eventuelle lese- og skrivevansker, evne til å ta den andres perspektiv, å kunne formidle et budskap med en innleding osv), selve teksten (om den er skrevet korrekt; tegnsetting, grammatikk osv) og leseren (dennes lese- og skriveferdigheter, forforståelse osv). På et forum der man faktisk kun bruker skriftlighet for å gjøre seg forstått synes jeg det er rart å ikke legge mer vekt på at andre skal forstå, være velvillig til innholdet uten å henge seg opp i skrivefeil, unngå misforståelser fordi det er slurvete formulert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå