Gå til innhold

Gir jeg samboer lommepenger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har felles økonomi. Felles lønnskonto og diverse andre kontoer. En for mat, en til Diesel, langsiktige regninger, sparing osv. I tillegg har vi hver sin private konto som vi får "fribruk-penger" på hver mnd. Han i gjennomsnitt 2000, jeg rundt 1000.

 

Det er jeg som betaler alle regninger og flytter pengene dit de skal være. Høres dette "feil" ut? Er så redd jeg skal ha umyndigjort han på noe vis.Vi er enige om denne ordningen og hva pengene skal gå til altså.

 

Anonym poster: 58a43d86e84ec37ea3559fd164af375c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor har han mer lommepenger enn deg?

 

Anonym poster: c9f0645e2506baca35bacc7c8cef00d8

Skrevet

Vi har det litt på samme måte, er jeg som setter opp budsjettet, og har kontroll på inntekter og utgifter... Jeg som fordeler hvor mye som skal hit og dit på andre kontoer, og hvor mye som står igjen på hver vår brukskonto.. Føles ikke som at jeg gir han lommepenger, men som at jeg har det økonomiske ansvaret.. Helt greit, da han ikke er flink med sånn, mens jeg er. vi er fornøyd begge to, det er det eneste som har noe å si.. :)

 

 

Anonym poster: 82f9c8fc729751ef3dc6ca786a5992a7

Skrevet

Hvis detre er enige om systemet er det vell ikke noe problem. Han får mer enn deg, men det har dere sikkert en god grunn til. Om dere kaller det lommepenger eller noe annet er jo det samme. Imidlertid tror jeg det er lurt å ta en liten gjennomgang av økonomien sammen innimellom, 2 ganger i året eller noe sånt, slik at han også er bevist på hvor pengene tar veien, hvordan det går med lån og sparing osv.

 

Anonym poster: 56c4aecbc02fa2c49e30352b7cd06890

Skrevet

Jeg gikk automatisk ut i fra at han tjener mer enn henne, siden han har mer til forbruk. Kanskje han betaler mer regninger og? :)

 

Anonym poster: 82f9c8fc729751ef3dc6ca786a5992a7

Skrevet

Men hvorfor har han mer lommepenger enn deg?

 

Anonym poster: c9f0645e2506baca35bacc7c8cef00d8

 

Fordi han snuser og har mer å bruke penger på. Selv om det burde vært omvendt, fordi jeg tjer 5-6000 mer enn han i mnd.

 

 

Anonym poster: 58a43d86e84ec37ea3559fd164af375c

Skrevet

Jeg gikk automatisk ut i fra at han tjener mer enn henne, siden han har mer til forbruk. Kanskje han betaler mer regninger og? :)

 

Anonym poster: 82f9c8fc729751ef3dc6ca786a5992a7

 

Nei jeg tjener definitivt mest.

 

HI

 

Anonym poster: 58a43d86e84ec37ea3559fd164af375c

Skrevet

Men hvorfor har han mer lommepenger enn deg?

 

Anonym poster: c9f0645e2506baca35bacc7c8cef00d8

 

Fordi han snuser og har mer å bruke penger på. Selv om det burde vært omvendt, fordi jeg tjer 5-6000 mer enn han i mnd.

 

 

Anonym poster: 58a43d86e84ec37ea3559fd164af375c

 

Så han får mer lommepenger rett og slett fordi han bruker mer på tull og fjas enn deg altså, på tross av at du tjener mer? Jaja, så lenge du syns det er greit så :-)

 

Anonym poster: 5ba8e9899dcd48f7ead3b8be99a76f04

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er vel ikke feil det? Jeg får 5000 og mannen ingenting. :-D

Skrevet

Vil si du er en sugarmama jeg, som lar sambo ha dobbelt så mye lommepenger som deg på tross av at du tjener mye mer enn ham. Det vanlige blant barnløse er jo at den som tjener mest også har mest å bruke til lommepenger. Drøssevis av damer her inne som unner mannen rikelig med lommepenger bare fordi han tjener mest (fordi kvinnene må få seg mer barnevennlig jobb etter at barna kommer).

 

Anonym poster: 5ba8e9899dcd48f7ead3b8be99a76f04

Skrevet

Så lenge dere er enige, så er det ikke noe feil å gjøre det på den måten.

 

Jeg syns også det er rart at så mange henger seg opp i at mannen har mer "lommepenger" enn deg uten å vite hva som er bakgrunnen til det (annet enn at han snuser). Du har jo ikke skrevet noe om dere har en god eller trang økonomi, om du gjerne skulle hatt mer penger eller noe. Hvis dere har god økonomi og du i prinsippet kunne brukt 2000kr pr mnd du også uten å ha behovet for det, så er det jo ikke noe problem at mannen bruker 2000kr.

 

Anonym poster: c10cbed75ca9d18404c8c6f48023fbc6

Skrevet

Vi har det på samme måte, men her er det ikke jeg som flytter pengene. Vi satte opp budsjettet sammen og det var mannen som sendte mailen til saksbehandleren vår i banken om hvilke penger som skulle til hvilken konto. Pengene flytter seg derfor av seg selv (faste trekk) og det som står igjen på personkontoene er lommepenger.

 

Jeg betaler alle regninger fra vår felles regningskonto da, mannen er sjelden i nettbanken.

 

Anonym poster: 25ca38e92fc051d3713087b0723ee4ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...