Gå til innhold

Ny jobb, hvilke rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har avsluttet et enkeltmannsforetak, og nettopp begynt i ny jobb, deltid.

3-4 dager i uken, korte dager + annenhver lørdag vanlig arbeidstid.

Hvordan er dette med sykedager og sykemelding igjen? Jeg håper å holde meg frisk men arbeidsgiver gjentar ofte at hun aldri har syke arbeidstakere!

Får helt hetta av det, for det er sjelden noen som kan steppe inn hvis sykdom, så derfor må vite hvordan rettighetene mine er hvis jeg blir syk...

Tenker også på dette med graviditet, hvis jeg skulle bli det mens jeg jobber der, mht til alle rettigheter når det gjelder permisjon, sykemelding osv. Og på det økonomiske.

Jeg har en grunnleggende innstilling på å jobbe på min nye jobb mest mulig og jeg har veldig fine arbeidstider som passer for meg og familielivet, så sånn sett er jeg veldig fornøyd!

Fant lite info om dette på Nav sidene.

Anonym poster: c9f20601b6ab6b77a857feae355389b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på full lønn ved sykmelding, som kan benyttes etter fire uker i stillingen, eller egenmelding, som kan benyttes etter to måneder i stillingen.

Ved graviditetet har du rett på foreldrepenger tilsvarende ordinær lønn (enten 100 eller 80 prosent av denne, avhengig av hvor lang permisjon du velger), forutsatt at du har rukket å jobbe seks av de siste ti månedene før fødsel.

Det høres ellers ut som en arbeidsgivertype hvor du absolutt bør sørge for å være fagorganisert fra første dag.

Anonym poster: 1fd9f47e964a779836960553ab259715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...