Gå til innhold

Noen som kan dette med Cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått vite at min datter på snart 4 år har hatt positiv cøliaki blodprøver. Jeg fikk bare beskjed om at hun skal henvises videre :( Ingen info om hvor hun blir henvist og hva de skal gjøre. Hvor går veien videre? Jeg har sef lest litt om det rundt om men er det noen som har egen erfaring og komme med? Hva betyr det at de blodprøvene var positiv? Cøliaki, igg og iga. Lest litt om biopsi og at de kan være negative. Vil vi da måtte gå igjennom kostendring og sånt om den skulle vise negativ? Huff er mye rart og har en lege som skulle ta kontakt men hørte ingenting i går og ikke i dag heller :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi var gjennom så og si det samme med vår datter i fjor. Hadde mye trøbbel med magen og veldig dårlig vektoppgang i nesten ett år. Var sykehusinnlagt ved to anledninger pga magetrøbbel. Startet utredning mot diverse allergier. Fikk bekreftet at blodprøvene antydet cøliaki og at hun hadde en av de to vevstypene som er forenelig med dette. Ble da bestilt biopsi. I og med at hun var såpass liten ble dette i vårt tilfelle utført på Ullevål, men hos dere antar jeg dette gjøres ved lokalt sykehus så fremt de har en gastro-avdeling. Biopsien var negativ. Etter dette ble det da nye runder med blodprøver før de til slutt kom frem til at det var nøtteallergi som hadde utløst mageproblemene. Så mine tips er: sørg for at alle andre muligheter er grundig utredet før dere utsetter henne for en biopsi (krever full narkose hos så små barn). Positive blodprøver er ikke nødvendigvis lik cøliaki. Lag en matdagbok hvor dere skriver ned alt hun spiser over en lenger periode - for å se hva som evt trigger magetrøbbel. Mas på legene - det er desverre sånn at det hjelper å være en masete forelder ovenfor helsevesenet:-) LYKKE TIL

Skrevet

Hun har vært igjennom utredning for reflux og går på medisiner mot dette hun har ellers fine allergi prøver men hun viser tydelig at hun reagerer på melk og har hatt "melkefri" diett siden hun var 7 mnd. Men etter hun fyllte to begynte lengde veksten hennes og ikke bare flate ut men hun dalte ned 3 percentiler og ble henvist til endokrinologi avd på sykehuset. Her ble det besluttet at det ikke var noe spes. Ingen blodprøver ble tatt og ingen undersøkelser annet enn ny runde med ph måling. No har hun flatet ut på lengdevekst og står 3 percentiler nedenfor det hun har gjort frem til hun var to år. Vekten går gradvis opp men hun klager på magesmerter og har mye luft i magen ennå. VI misstenkte stoffskiftet og i forbindelse med kontroll av de prøvene kom da Cøliaki prøvene tilbake som positiv. Litt sjokk for oss siden vi var nesten sikker på at stoffskifte skulle ha utslag denne gang og. Men ser jo at symptomene er mye lik med tanke på høyde utvikling og tretthet og humørsvingninger. Huff nei får vel mase litt mer på legen min for føler meg litt lost. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...