Gå til innhold

Blitt alenemor :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, da var det et faktum.

Jeg er blitt alenemor for våre 2 barn under 2 år.

Far til barna vil ikke ha samvær med barna. Han har meldt adresseforandring og jeg har signert skjema på at jeg har fullt foreldreansvar som jeg ble bedt om. Far til barna ønsket ikke å ha det lengre.

Far til barna har slitt lenge psykisk, det er grunnen for at han flytter. Han vil skåne oss for det negative han er igjennom. Samtidig vet han ikke om han kommer tilbake noen gang. Jeg håper jo....

Hvilke rettigheter har jeg nå som alenemor? Er helt blank og har ingen ideer. Var ikke dette jeg så for meg.

Anonym poster: abe573aaf75c742be6b414f73023b312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må på mekling. Når du har meklingsattest så drar du til NAV og ber om en time med en saksbehandler. Da får du vite alt du har krav på og alle plikter som følger med stønadene.

Anonym poster: 2974870b187a41f1393ca57509c0c86e

Gjest meg&mini
Skrevet

Dra på NAV og hør hva slags rettigheter du har.. Har du lav inntekt kan du ha krav på diverse stønader:)

Veldig trist å høre om situasjonen din.. Ønsker deg og dine det beste i framtiden:)

Lykke til:)

Skrevet

Det blir nok en tur på NAV når jeg har fått summet meg litt. Er fortsatt handlingslammet. Syns det hele er så trist og tårne triller hele tiden.

Takk nr #3

HI

Skrevet

huff, leit at det skulle bli sånn :(

en liten liste på hva du kan søke om(sånn i tilfelle saksbehandler glemmer å informere om alt)

overgangsstønad

utvidet barnetrygd

bostøtte

stønad til barnetilsyn

kontantstøtte

dersom du får full overgangsstønad kan du også søke om småbarnstillegg.

også skal du jo såklart ha barnebidrag fra far.

økonomisk sett så kommer du nok til å klare deg bra, men bruk de du har rundt deg og. det er lov å be om hjelp, en å snakke med, en som kan avlaste med barna eller bare en som kan komme innom å hjelpe til med middagen en kveld :)

sender en klem :)

Anonym poster: 5af1c37121c19ca7d1c8c30cee678bf5

Skrevet

Ååååå så heldig du er da. :D hvorfor så deppet? Du får jo så mye mer nå, av hva DU ønsker best for dine barn. :) du får en ny frihet til og leve et liv du kanskje ikke tidligere har kunnet, men ønsket. du får en hverdag og barn som du fostrer. :) du har det jo vondt inne i ditt hjerte nå, å du må la det gråte sine tårer. men det er mammahjertet ditt som er viktig og holde i gang nå. <3 stol på deg selv. du er en fantastisk mor uansett. Livet ditt har åpnet en haug med dører for deg. du kan tillate deg å være lykkelig alene med dine to skjønne små. <3 ønsker deg alt godt og måtte de tunge stundene fare forbi og lyse og fargerike dager skinne for dere tre. <3 du er heldig nå.. benytt deg av den gleden at fra nå er det du som virkelig gjør barna så lykkelige å hærlig som de er. ta vare på deg selv og la mammahjerte slå enda sterkere. <3 få deg litt søvn, i morgen er en ny dag og den er like aktiv med to små som før. ;-) og blir så god som du ønsker den skal være. du er selv din egen lykkesmed. :-) sov godt. god natt. :-)

Anonym poster: 94330459ad8267fe674d954491ead0a7

Skrevet

Ååååå så heldig du er da. biggrin.png hvorfor så deppet? Du får jo så mye mer nå, av hva DU ønsker best for dine barn. smile.png du får en ny frihet til og leve et liv du kanskje ikke tidligere har kunnet, men ønsket. du får en hverdag og barn som du fostrer. smile.png

Anonym poster: 94330459ad8267fe674d954491ead0a7

Er du sprø eller? Dama står midt i en krise og du sier hun er heldig. Forhåpentligvis kommer disse tankene hos henne også etter hvert, men det krever ikke all verdens empati for å skjønne at dette ikke treffer nå.

Kjære deg, HI, skjønner at det er tøft for deg dette. Hva tenker du om hans mulighet og evne til å ivareta seg selv? Kan du sørge for at noen "passer litt på" ham slik at du kan bruke kreftene dine på deg selv og barna? Eller er dette helt avklart for deg og ikke noe du tenker på?

Som en annen har nevnt, dere må ta kontakt med familievernkontoret for å få meklingsattest hvis dere er gift. Bare da kan du bli separert og bare da kan du søke om diverse stønader. Samtidig tar du kontakt med NAV slik at du får hjelp til å navigere i skjemaveldet.

Skrevet

Nr #5, takk for mange gode tips.

NR #6:

Jeg vil ikke definere meg som heldig. Jeg syns det hele er en forferdelig situasjon og vil mye heller ha mannen min her enn alle andre ting. VI får se hvor dette ender og hva det bringer.

Du har mange gode poeng som er helt riktig, men jeg er ikke der enda.

På andre måter vet jeg at både jeg og barna har godt når han ikke er tilstede. Vi blir selvsagt veldig påvirket av humørsvingninger og etc til tider. Men det hele er vanskelig, for vi elsker hverandre og har vel ikke gitt opp forholdet sånn sett. Samtidig tror hverken han eller jeg at det er bra for barna å se han så ustabil i humøret. Han har vært flink å trekke seg bort når han blir ustabil, men til tider stresser jeg voldsomt med at barna aldri skal grine for jeg vet at det er en ting han fikser dårlig.

NR #7

Han er flink til å ivareta seg selv og jeg ser at han har det bedre uten oss på enkelte måter. Han sier det er enklere når han ikke må ta hensyn, bare være seg selv, jobbe med seg selv, og drukne seg i arbeid som han sier. Han er en arbeidshest. Så jeg er ikke bekymret for at han skal finne på noe dumt, samtidig bor han hos en av sine beste venner og jeg vet at jeg får en tlf om noe skulle være veldig galt.

Vi er ikke gift, bare samboere. Han skrev fra seg foreldreansvaret for at ting skulle være enklere for meg som han sa. Usikker på om vi trenger meklingsattest da. Uansett så får vi se når jeg tar kontakt med NAV. Vi har privat avtale om bidrag så det er i orden. Og ikke minst så er vi veldig gode venner, ingen dårlige følelser mellom oss.

Han vil bare skåne oss som han sier og jeg må ærlig innrømme at jeg håper han kommer tilbake fort.

Skrevet

Huff da, kan ikke være lett for deg :(

Har dessverre ingen tips eller råd å komme ang hva du kan ha rett på.

Uansett så får du en god klem av meg <3

Skrevet

Meklingsattest må du ha uansett hvor enige dere er om fordeling. Du får absolutt ingen av disse stønadene fra NAV uten meklingsattesten. Bestill time snarest, det er ofte lang ventetid. Greit å få det unna, sånn at du får sende inn søknadene til NAV. Er behandlingstid der også.

Lykke til med alt, har vært igjennom dette selv.

Klem :)

Anonym poster: c0b160c3ba6bf2e82029cf530b58867b

Skrevet

Må man ha meklingsattest når man ikke er gift også?

Til deg som sier hun er så heldig. Er du helt rar? Hvem anser seg som heldig når man ikke kan bo sammen med far til barna sine? Du virker til å mangle et par kroner på en femmer for å si det mildt!!!

Til Hi. Det var trist å høre, men det virker som dere har en god dialog og det er slett ikke sikkert dette er slutten. Lykke til!

Anonym poster: c80a3b1edf1eae08392da8053069df56

Skrevet

Hvis han f.eks er manisk depressiv og har sagt fra seg omsorgen i en nedtur, så er han i disse periodene ikke i stand til å ta slike beslutninger...

Anonym poster: c094f5c05fcf65d7b342f8abfc8ca7db

Skrevet

Han har ingen lidelser i den forstand. Han møtte veggen og tok det veldig tungt. Så har det skjedd diverse i familien hans som har gjort det enda verre. Eneste diagnosen han har fått er deprimert.

Han har hele tiden vært veldig reflektert og han har snakket om det fram og tilbake de siste mnd. Så beslutningen hans har ikke bare kommet over natten. Dette har vært hans ønske og jeg har sagt han kan få det tilbake når som helst.

HI

Skrevet

Stor klem til deg, HI! Håper du finner ut av ting og kommer deg gjennom den første stormen...

Oppsøk venner og familie, og vær sammen med folk når du kjenner du trenger det (og kanskje noen ganger du ikke kjenner det...). Håper du har noen rundt deg.

Ønsker deg alt godt, midt oppi det hele som kanskje føles litt uoverkommelig akkurat nå!

Gjest Cilla&Ian
Skrevet

huff, leit at det skulle bli sånn :(

en liten liste på hva du kan søke om(sånn i tilfelle saksbehandler glemmer å informere om alt)

overgangsstønad

utvidet barnetrygd

bostøtte

stønad til barnetilsyn

kontantstøtte

dersom du får full overgangsstønad kan du også søke om småbarnstillegg.

også skal du jo såklart ha barnebidrag fra far.

økonomisk sett så kommer du nok til å klare deg bra, men bruk de du har rundt deg og. det er lov å be om hjelp, en å snakke med, en som kan avlaste med barna eller bare en som kan komme innom å hjelpe til med middagen en kveld :)

sender en klem :)

Anonym poster: 5af1c37121c19ca7d1c8c30cee678bf5

Bostøtte søker du hos kommunen HI : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...