Gå til innhold

Amming: Vonde kuler på siden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først!

Hei! :) Jeg er ny her på din Baby :) Fødte for 5 dager siden en fiiiin gutt! :)

Jeg produserer mye melk..

4 minutter pumping = 50 ml..

Og nå er jeg sprengt på sidene.Er vond å ha armene inntil til og med..Lønner det seg å få pumpet ut en del, i tillegg til å få massert de?

Jeg har massert de med sirkelbevegelser og da rant det over og jeg måtte skifte :P Burde kanskje ta det i dusjen..!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lurt å massere ja :) Gjør det gjerne i dusjen. Jeg pumpet ut endel, men pumper du ut mye produserer du gjerne enda mere så vær litt forsiktig.

Dette er nok bare melkespreng, men i verste fall kan det jo gå over i brystbetennelse... og det må det jo ikke :(

Skrevet

Masserte før i dag i dusjen og det hjalp da.Så plutselig i 20 tiden ikveld så ble det BANG vondt..

Hvor mye er for mye?Nå kjente jeg at jeg ble redd for at det kommer så mye igjen sånn at jeg får mer vondt enn det jeg hadde i dag..Måtte ta til tårene før pumping.. :/

Men jeg pumpet til det gikk bort..5 min på hver ca tenker jeg..Men for mye..da er det kanskje mengden det er snakk om?

Jeg er redd for brystbetennelse..Det vil jeg ikke ha :/

Skrevet

Jeg anbefaler deg å også massere samtidig som du pumper.

Jeg fullpumpet med førstemann, og slet veldig i starten, fordi jeg hadde sykt mye melk- og det ikke tømmes skikkelig ved pumping.

Men da jeg begynte å pumpe ett og ett bryst om gangen, og samtidig brukte den andre hånden til å trykke på de harde områdene og deretter resten av brystet samtidig som jeg pumpet, ble det bedre. Da fikk jeg tømt større deler av brystet.

Anbefaler også kosttilskuddet Lecitin for å hindre tette melkeganger, ta litt mer enn anbefalt dose også.

Masser også - gjerne med brystolje- i dusjen. Får du klumper er dte viktig at du setter av tid til å få dem bort så fort som mulig.

Skrevet

Jada, jeg tenkte på mengde melk. Det er veldig vanlig å ha mye melk i begynnelsen så ikke vær redd :) Sikkert mange som ville misunne deg.

Brystene produserer gjerne litt i hytt og pine før "de skjønner" hvor ofte og hvor mye den lille drikker.

Gode tips for å unngå brystbetennelse er å ikke fryse på føtter eller hender. Bruk gjerne ullklær inners hvis det er kaldt ute.

Jeg har hatt brystbetennelse et par ganger og det er god hjelp å få. Som regel forsvinner en evt. betennelse ved å massere eller du kan få medisiner.

Dette kommer sikkert til å gå kjempebra. Selv om det ikke virker slik nå, vil melkemengde regulere seg mye bedre etterhvert, og du vil ikke bli plaget med så mye brystspreng. Den første perioden er det alltid et styr med amming...

Er du usikker må du ta kontakt med helsestasjonen eller "ammehjelp" på barselavdelingen.

Lykke til!

Skrevet

Det er helt vanlig å ha overflod av melk de første dagene. Dette vil regulere seg av seg selv når kroppen din finner ut hvor mye melk babyen din trenger. Derfor er det ikke lurt å pumpe ut overskuddet, for da lurer du jo kroppen til å tro at babyen din trenger mer melk enn den egentlig gjør. Den verste sprengen gir seg etter et par dager. I mens er det viktig å passe på å ikke fryse, da kan det lettere utvikle seg til betennelse.

Skrevet

De første dagene?Er det første uka,eller?Han er 12 dager idag og jeg har fortsatt utrolig mye melk.Men ikke pumpe overskuddet?Hva tenkte du da?Ikke pumpe noe?Jeg blir så sprengt at jeg ikke får hatt armene ned på siden..Her at jge hatt spreng hvertfall en gang om dagen.

Har ull-innlegg så de varmer :)

Skrevet

De første dagene?Er det første uka,eller?Han er 12 dager idag og jeg har fortsatt utrolig mye melk.Men ikke pumpe overskuddet?Hva tenkte du da?Ikke pumpe noe?Jeg blir så sprengt at jeg ikke får hatt armene ned på siden..Her at jge hatt spreng hvertfall en gang om dagen.

Har ull-innlegg så de varmer :)

Viktig som "Violeta" sier over her å ikke pumpe for mye. Brystene vil tro den trenger å produsere enda mere melk...

Prøv å se om du klarer å bare "amme bort" melken en stund. Så masserer du hvis du merker at det blir vonde kuler. Hvis du må pumpe, prøv å gjør det bare en gang om dagen, og ikke tøm brystene. Dette blir et signal til de om å lage mer melk.

Hvis du derimot begynner å få brystbetennele (feber og betennelsesmerter) er det viktig å tømme brystene helt. Så kan du "tilpasse melkemengden" når du er bedre.

Bor du i nærheten av et sykehus? Du kan jo vurdere å donere bort melk etterhvert, det blir som oftest satt veldig pris på. Men da må ammingen være godt etablert så det er altfor tidlig ennå.

Skrevet

Puppemamma:Fikk ikke opp linken din der..

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...