Gå til innhold

Vektnedgang like etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned 5 av 13 kg etter fødsel, dvs dagen etter fødsel. Nå som babyen er 3 uker er fortsatt kun de 5 kg borte. Fullammer, men vekta har stagnert. Betyr det da at de 5 kg var alt jeg mister "automatisk" og resten er fett som jeg må trene bort?

Eller er det vanlig å stagnere før man mister mer? Fullamming fører jo i grunnen til vekttap. Og mtp kalorier ligger jeg på det jeg alltid har ligget på, pluss bittelitt pga amming (men ikke 500 ekstra som anbefalt).

Anonym poster: 45d8997546d6dbcbdd82942d03960a3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk opp 6 kilo i svangerskapet, ei uke senere fikk jeg veid meg, og jeg var 10 kilo lettere. Jeg hadde endel vann i kroppen, som forsvant rett etter fødsel. Nå, fem uker etter fødsel, er jeg 11 uker lettere. Jeg fullammer. Så kiloene raser ikke ned, slik enkelte sier det gjør.

Anonym poster: d367c6aa2ad17398e85b3f01370561fd

Skrevet

Jeg tror det er individuelt. Jeg har rast ned i vekt like etter mine to fødsler, men føler at amming ikke har noen effekt lenger etter et par uker. Venninnen min derimot, opplevde at kiloene forsvant da babyen ble 3-4 mnd. og spiste mer.

Anonym poster: 05170665ab51068b2a1b5e353d39c9e6

Skrevet

Jeg gikk opp 6 kilo i svangerskapet, ei uke senere fikk jeg veid meg, og jeg var 10 kilo lettere. Jeg hadde endel vann i kroppen, som forsvant rett etter fødsel. Nå, fem uker etter fødsel, er jeg 11 uker lettere. Jeg fullammer. Så kiloene raser ikke ned, slik enkelte sier det gjør.

Anonym poster: d367c6aa2ad17398e85b3f01370561fd

Du har gått ned 11 kg på 5 uker? Det vil jeg kalle å rase ned i vekt :P

Her klorte de siste 9 kg seg fast og jeg måtte slite de løs ;)

Anonym poster: 38ae9a29ff8f9cefb55edd620896a925

Skrevet

Veldig forskjellig. Mine 12 kg forsvant innen en måned med førstemann, men spiste nok ikke bra nok og var i veldig dårlig form.

Anonym poster: 0be506ad8fe23b3ed0d2851eab1c7c4f

Skrevet

"Vekttap hos ammende

De som fullammer, begynner som regel å gå ned i vekt uten å gjøre noe aktivt for det, etter omtrent et par måneder etter fødselen. Gjennomsnittlig vekttap er ½ - 1 kg i måneden, og for de som er normalvektige er det ikke anbefalt å gå ned mer enn dette. Det anbefales ikke å hardslanke seg under fullammingen.

De som er overvektige, kan antakeligvis gå ned litt mer uten at det påvirker melkeproduksjonen. Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet"

http://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking

Anonym poster: 9ca02f16eb5f36559195727918f470a6

Skrevet

"Vekttap hos ammende

De som fullammer, begynner som regel å gå ned i vekt uten å gjøre noe aktivt for det, etter omtrent et par måneder etter fødselen. Gjennomsnittlig vekttap er ½ - 1 kg i måneden, og for de som er normalvektige er det ikke anbefalt å gå ned mer enn dette. Det anbefales ikke å hardslanke seg under fullammingen.

De som er overvektige, kan antakeligvis gå ned litt mer uten at det påvirker melkeproduksjonen. Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet"

http://ammehjelpen.n...kel/32/Slanking

Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer:

• Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer
  • Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det
  • Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet
  • Trim er minst like viktig som redusering av matinntak
  • Vær obs på melkesyre om du har trent hardt

Skrevet

Jeg har gått ned ca8-9 kilo 2-3 Uker etter fødselen, resten har jeg måtte slanke bort.Har gått opp rundt 12-13 kilo i graviditetene;).

Skrevet

Jeg har gått ned 12 kg første uke etter begge fødslene. Etter det gikk jeg ned 1-2 kg i mnd "av meg selv". La på meg 27 og 21 kg.

Skrevet

Jeg gikk opp 30 kg, ned 17 kg en uke etter fødsel, gikk opp 3 kg, gikk ned 6 kg, gikk opp 6 kg og ble der før jeg nå har gått ned 13 kg med blodslit, så det er ikke alltid like lett. Er over 1 år siden fødsel, og har snart gått ned alle 30 kg (3 kg unna).

Anonym poster: 2d3bd0ae17572a212b3238d923227d09

Skrevet

Hvorfor stresser du med det så kort tid etter fødsel??? Om maks 4 mnd er resten borte. Kos deg med babyen istedet for å bekymre deg over vekta.

Anonym poster: 393fda25b90fcaf361936ef7ee1157ac

Skrevet

Jeg var litt overvektig når jeg ble gravid. Gjorde ingen store forandringer i kostholdet, men gjennom hele svangerskapet gikk jeg ufrivillig ned i vekt. På termin veide jeg ti kilo mindre enn når jeg ble gravid. Etter fødselen raste jeg ned i vekt og etter fire uker var ytterligere tyve kilo borte og jeg ble undervektige. Har ikke klart å gå opp noe igjen nå ett år etter. Legene mener grunnen var at hormoner virket inn på stoffskiftet. Amming er iallefall ikke grunnen da jeg var ei særdeles dårlig "melkeku".

Anonym poster: b238344d68627069f47bb4f0f8c0e10f

Skrevet

Jeg var normalvektig i utgangspunktet. Gikk opp 16 kg. 3 dager etter fødsel hadde jeg gått ned 3,5 kg. 6 dager etter - 6 kg. 16 dager etter - 8 kg. 6 uker etter - 10 kg. 2 mnd etter - 12 kg. 4 mnd etter - 14 kg. Nå 6 mnd etter er jeg tilbake på normalvekt. Har ikke slanket meg kostholdsmessig, og har ikke trimma. Amminga tæret hardt gitt.

Skrevet

Jeg har gått opp mellom 15 og 18 kilo i mine 3 svangerskap. Etter alle fødslene har ca 13 kilo forsvunnet den første uken. Med nummer 2 kunne jeg reise hjem i mine vanlige dongeribukser fra sykehuset etter 4 dager (hadde ks). Jeg har ammet 1 av mine barn, og det var da kiloene var vanskeligst å bli kvitt.....

Anonym poster: 15f7968f238d701d6c755163377016f5

Skrevet

Jeg gikk opp 12 kg. 8 kg forsvant av seg selv i løpet av 5 uker. De siste 4 slanker jeg bort nå med bevisst kosthold og å gå tur. Se ut til å funke, har gått ned 1 kg allerede etter 1 uke.

Ja, jeg ammer. Derfor jeg skrev forsiktig. Spiser fortsatt, men holder meg til sunne alternativer..

Håper jeg lykkes, vil inn i buksene mine igjen.

Anonym poster: 8fe386ec53ebbd080f5323d04e151d02

Skrevet

Wow... 11 uker lettere. Sykt

Skrevet

Hvorfor stresser du med det så kort tid etter fødsel??? Om maks 4 mnd er resten borte. Kos deg med babyen istedet for å bekymre deg over vekta.

Anonym poster: 393fda25b90fcaf361936ef7ee1157ac

Hvem snakker om stress, og hvem sier jeg ikke koser meg med babyen selv om jeg spørr om noe på dib? Jeg kjeda meg mens baby sov og spurte om noe jeg lurte på.

Anonym poster: 45d8997546d6dbcbdd82942d03960a3d

Skrevet

Jeg gikk ned alle kilo (tror jeg - hadde ikke vekt) etter ca ett halvt år. Så gikk jeg opp 5-7kg - har bare en ting å si; sjokolade!

Nå er jeg to mnd uti amminga med barn nr to. Kiloene er vekk, men kroppen er ikke akkurat stram :P og sjokoladesuget er på vei... Sukk og stønn! Trenger en goood porsjon viljestyrke for å styre unna :P

Skrevet

Hos meg forsvant alle svangerskapskiloene på sykehuset, da jeg veide meg etter at jeg kom hjem (ca fire dager etter fødselen) var alle kiloene borte alle gangene.

Jeg har fire barn og har lagt på meg 12, 16, 18 og 12 kg, alle gangene forsvant kiloene sammen med babyen.

Etter første fødsel veide jeg 2 kg mindre enn startvekt to uker etter fødselen, men så gikk vekten opp igjen.

Alle fire gangene har ulvehunger, og hormonenes tøysing med stoffskifte og forbrenning gjort at jeg har lagt på meg 5-6 kg i løpet av ammeperioden. Men de har forsvunnet av seg selv når jeg har sluttet amme igjen.

Så hos meg har kiloene vært borte under en uke etter fødselen, men så har jeg lagt på meg noen kilo som har sittet helt til jeg var ferdig med ammingen.

Anonym poster: 7d7a3e4e9f7d4e396179101094012a8a

Skrevet

Hvor mye du går ned i dagene etter fødsel har forresten også med hvor mye babyen veide, en kvinne som føder et barn på 4,9 kg har stor morkake, mye fostervann osv også og går naturlig nok ned mer i forbindelse med fødselen en ei som nettopp har født et barn på 3 kg.

Mine barn har veid helt opp i 4,9 kg, jeg har stor morkake, hatt unormalt mye fostervann og vært veldig stor rundt magen selv om jeg bare har gått opp 12 kg. Da var 14 kg vekk allerede en uke etter fødselen.

Anonym poster: 7d7a3e4e9f7d4e396179101094012a8a

Skrevet

La på meg 10 kg i svangerskapet, og nå 4 uker etter fødsel er jeg på startvekten igjen. Fullammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...