Gå til innhold

Når får ungene dra til byn alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor ca 20 min med buss fra en av Norges største byer. Eldste her far venner som får dra med buss på ettermiddagene til byen for å gå på kino. Hun syns vi er strenge som sier nei. De er 11 år.

Hadde dere tillat det?

Anonym poster: 0a1a8b1956fdde451e190932dfb78c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

16 år var jeg når jeg fikk lov. Og det er ikke såååå mange år siden. En 11 åring har ingenting å gjøre i en by alene.

Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Jessheim, og fra vi begynte på ungdomsskolen (13 år) fikk vi lov til å bruke ukepengene våre på å ta toget til Oslo for å gå på kino og ta en burger på McDonalds.

Ville aldri latt mine egne barn gjøre det, men nå har vi jo fått både kino og fastfood-restauranter på Jessheim også da så behovet er vel ikke helt det samme lenger.

Tror ikke det er vanlig å la ungene reise alene til storbyen før de begynner på videregående egentlig, har ikke inntrykk av at ungdommene i omgangskretsen gjør det.

Anonym poster: 53e0133e18ee20b574796474eafcf7c0

Skrevet

Jeg ville i hvertfall vurdert det. Det kommer selvfølgelig ann på både hvor enkelt det er med bussen, miljøet i det området av byen, hvor fornuftig barnet var osv, men sansynlig vis ville jeg sakt ja.

Anonym poster: 6d35f51be94965908b046cc0bda048c6

Skrevet

Vi bor nesten midt i byen og ungene må gjennom byen for å komme hjem fra skolen. Tror unger takler fint det de er vant med.

Anonym poster: 3be9c97ca1129acb204a40028ac72c28

Gjest Sekretøsa
Skrevet (endret)

Fløy til byen fra 4 klasse vi. Når jeg var 16 hadde jeg flytta ut ;) men dette var ikke Oslo da. Vi snek oss til byen i 2.klasse og når jeg tenker meg om :P

Men fra 12 år kanskje?

Endret av Sekretøsa
Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Jessheim, og fra vi begynte på ungdomsskolen (13 år) fikk vi lov til å bruke ukepengene våre på å ta toget til Oslo for å gå på kino og ta en burger på McDonalds.

Ville aldri latt mine egne barn gjøre det, men nå har vi jo fått både kino og fastfood-restauranter på Jessheim også da så behovet er vel ikke helt det samme lenger.

Tror ikke det er vanlig å la ungene reise alene til storbyen før de begynner på videregående egentlig, har ikke inntrykk av at ungdommene i omgangskretsen gjør det.

Anonym poster: 53e0133e18ee20b574796474eafcf7c0

Da jeg var 13 tok jeg toget til Stockholm (skiftet først tog i Oslo), T-banen gjennom byen til kaia, og ferja til Finland på natta uten lugar, før jeg traff en famile jeg aldri hadde møtt før. Etter en uke tok jeg samme veien hjem. Det var helt uproblematisk. Kommer mye ann på modenheten til barnet.

Anonym poster: 6d35f51be94965908b046cc0bda048c6

Skrevet

Jeg er vokst opp ca.20 min utenfor Oslo. Vi fikk dra inn da vi begynte på videregående, men vi fikk ikke bevege oss lengre ned på Karl Johan enn domkirken. Det vil si at det ikke var lov å gå på Oslo City, Oslo S og Arkaden. 11-åringer har ingenting i byen å gjøre alene.

Anonym poster: 25703dd3da8a1c375973bac93fd9a2ba

Skrevet

Vi var vel 11-12 år da vi begynte å få lov til å reuise til Oslo på dagtid gor å handle osv. Men det fulgte mange formaninger med ohg mamma lot alltid en 500-lapp ligge under telefonen hjemme slik at jeg kunne betale for taxi med den hvis det skulle være noe..

Anonym poster: 012c143547b61958baf6780ef0a6956a

Skrevet

Vi bor ca 20 min med buss fra en av Norges største byer. Eldste her far venner som får dra med buss på ettermiddagene til byen for å gå på kino. Hun syns vi er strenge som sier nei. De er 11 år.

Hadde dere tillat det?

Anonym poster: 0a1a8b1956fdde451e190932dfb78c45

Er jo forskjell på byene da.. Oslo: nei.. Stavanger: ja.. Så kommer jo litt an på hvilken by det er snakk om...

Anonym poster: 55e478e98ddfb34cf817cb551e30625c

Skrevet

Jeg fikk lov til å dra til Oslo alene da jeg var ca 11-12 år. Det er riktignok over 20 år siden, men det var mye rart i Oslo den gangen også. Første gang jeg var i byen uten voksne, tok jeg og en venninne toget til nationalteateret, gikk nedover Karl Johan til Oslo S og var innom ca 2 butikker på veien. Tror det hele tok 1-2 timer før vi var hjemme igjen. Jeg og venninnene mine gjorde alltid som vi fikk beskjed om og kunne ikke funnet på å gjøre noe "skummelt". Karl Johan midt på dagen er faktisk ikke farlig, selv ikke i dag.

Anonym poster: e96c49139d1bdda19175c04cc591d2d3

Skrevet

Hadde tillatt det på dagtid, men ikke på kvelden.

Anonym poster: 00833bb063d317268daa058c0dfab10a

Skrevet

Har en 11-åring selv og bor også ca 20 min unna en av Norges største byer. Ikke sjans at han hadde fått reise alene til byn nå nei! Og det får ikke vennene hans heller. Tenker ungdomsskole er en grei grense. Da er, eller blir, de 13 år. Er også viktig at de er litt kjent tenker jeg, altså vet hvor de skal ta bussen fra hjem igjen osv.

Skrevet

er fra bærum, vi begynte å dra til oslo rundt 15-års alderen. Dro både etter skoletid, og på lørdager på dagtid.

Anonym poster: 7241038a6d486b17010e0d5e2aa31d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...