MamaLadyBug Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Har akkurat sendt venninnen min avgårde til føden etter å ha "tvunget" henne til å ringe. Hun har høyt blodtrykk, ødemer, proteiner i urinen ( fastlege er klar over dette og følger henne opp) og i de siste dagene har hun fått sterk hodepine samt smerter øverst i magen ved ribbeina. Hun er 34 uker. Dere andre som har hatt samme symptomer/konstatert svangerskapsforgiftning: hva slags behandling fikk dere? Tett oppfølging? Blodtrykkssenkende? Anbefalt/tvungen sengeleie? Innleggelse? Tidlig forløsning? Jeg vet svært lite om svangerskapsforgiftning og er veldig interessert i forløpet og hva man kan forvente( eller anta, jeg forstår jo at dette er individuelt) Er veldig bekymret for henne da hun har andre helseplager i tillegg som delvis invalidiserer henne.
mille260 Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 jeg hadde svangerskapsforgiftning. var i fin form. måtte ta det med ro. Ingen hodepine. . ble satt i gang 2,5 uke før termin.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Jeg ble satt på blodtrykkssenkende tbl, det holdt bt nede. Ved termin steg det mer og mer, pluss mer proteiner og magesmerter. Satt i gang på termindato Anonym poster: 0559a750bc3c5cc5fbd05612ffeecbf9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Dersom magesmertene og hodepinen er relatert til preeklampsi er den oftest ganske fremskreden. Da er det sannsynlig at hun forløses i løpet av kort tid. Anonym poster: 2002ca734eff3bc3ac96132707585160
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Jeg ble først fulgt opp hyppigere hos fastlege og jordmor, deretter ble jeg henvist til på observasjonspost for gravide, kontroller der ca annenhver dag i en uke før jeg ble lagt inn, da ble det keisersnitt pga komplikasjoner hos meg. Han ble født 3 uker før termin. Hadde proteiner i urinen og høyt blodtrykk, men ikke vondt i hodet eller magen. Ble lagt inn på sengepost når jeg hadde 3+ på proteiner. Anonym poster: 0c89da118a9c638ef8976f1afd777b1d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Jeg lå på observasjonsposten i en uke pga høyt blodtrykk og maks utslag på proteiner. Fikk meds for blodtrykket. Da jeg sa jeg følte jeg begynte å få vondt i hodet og øvre mage var det rett inn på operasjonsstua for keisersnitt...7 uker før termin. Anonym poster: 7ac9a94e79f92311e1114bf9a4e4898b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 Det kan være veldig individuelt hvor akutt det blir. Jeg ble lagt inn med 170/110 i bt og 3+ protein. Skulle egentlig bare inn til observasjon og mulig sendes hjem dagen etter om det bedret seg. Ut på kvelden fikk jeg sterke magesmerter, de er så intensive at det er ikke noe tvil om at sånn skal det ikke være. Utviklet hellp og endte i akutt ks. Alt gikk bra med oss takket være at vi var inne når dette skjedde. Veldig bra at du pusher venninnen din til å kontakte sykehuset. Det går som regel veldig bra om du er der når det hele setter i gang (hvis du er av de som får det akutt) Anonym poster: fe86bd24b7971a5df3897b7a75b96b48
Gjest Vicky Pollard Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Gikk lenge med sv. Skapsforgiftning, og hadde begynt å utvikle seg til hellp. Det var i fjor påske. Jeg hadde tidligere vært et døgn til obs. Hadde da noe høyt blodtrykk, men protein var bare +1. Ble sendt til kontroll igjen i påska og ble tatt imot av sykepleierstud. Tok blodtrykk og urin, men ikke blodprøver. Blodtrykk på 140/90. Så kom påsken og jeg skulle ha planlagt ks to dager etter påske. Jeg hadde vært dårlig hele påskeuka, blodtykket var høyt kjente jeg, ødemer og hadde smerter i øvre mage. Trodde imidlertid dette var baby som presset. Kom inn kvelden før planlagt ks. De tok trykk, urin og blodprøver. Trykket var da steget, 150/ 115, protein +3 og blodprøvene var dårlige. Svært lite blodplater, tok 18 min før blodet koagulerte. De planla å egentlig ta ks allerede samme natt men jeg hadde spist, og da vurderte de at gjennom obs kunne de vente de 5 timene det var til planlagt ks. Jeg var lenge dårlig etterpå, trykket gikk ikke ned, prøvene mine normaliserte seg ikke på lenge. Lå 3 døgn på intensiven med enerom. Fikk ikke lov til å ha noe stimuli, bare lå der i mørket og fikk morfin, for det var faktisk dette som fikk ned trykket best, bedre enn blodtrykksmedisin.Fikk se baby litt, legge han til brystet og så var det ut med han. Fikk hjem etter 10 dager, med beskjed om at jeg nok måtte bruke medisiner resten av livet, og beskjed om å vurdere droppe flere graviditeter. (Har en graviditet med kompl. Til bak meg). Men blodtrykket gikk ned av seg selv etter ytterligere en tid og i dag er alt fint:-) Jeg skjønte aldri hvor dårlig jeg var før jeg ble bra, så det er kjempeflott at du gjør dette for veninnen din, det er ofte vanskelig å se sin egen situasjon før man er ute av det, og dette kan utvikle seg raskt og bli veldig alvorlig. Jeg tok ikke alvoret inn over meg før etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå