Gå til innhold

Kan ikke unger skulke lenger?

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

"Bieber er gyldig fraværsgrunn" meg midt i rassen. Det får da være måte på unnfallenhet i skoleledelsen rundt omkring - skal man massere plateselskap og millionartister helt fra barneskolen? Skal man faktisk oppleve at joda, det er GREIT å ta fri for å gå på konsert? Eller ikke engang for å gå på konsert, men for å hyle rundt i sentrum som en gjeng mindreårige groupies i timevis FØR konserten? Jeg hadde faktisk foretrukket at ungen skulka skolen framfor å få legitimert denslags prioriteringer.

Og utover det: jeg håper at de få avvikerne som enten ikke har plastikksmak eller har foreldre med hue skrudd på og derfor sitter igjen i klasserom rundt omkring mens 60 % av medelevene har fått Bieberfri nå kjenner sin besøkelsestid. Jeg ser fram til rektoren som da også gir blanko-fri til å gå på konsert med Turn the tables, Finntroll og Dead Gerhardsens. Aldri hørt om dem, sier du? Nei, men skal det spille noen rolle, da?

Videoannonse
Annonse
Gjest overlord
Skrevet

Takk for at du så vakkert satte ord på tankene mine :)

Skrevet

Egentlig er det vel nå på tide å innføre frivillig oppmøte på skolen hvis de først skal ta et sånt steg. Dersom Justin Bieber er gyldig fraværsgrunn bør jo det meste bli godtatt fremover. Til og med soving er mer akademisk enn Mr Clearasil, for da kan man faktisk komme fram til noe fornuftig i drømmeform.

Skrevet

Jeg er uenig med dere. Her er det ungdom som gjør ting skikkelig, som følger samme spilleregler som resten av oss gjør. De søker om permisjon uten lønn fordi de skal gjøre noe som er viktig for dem. Denne innvilges av rektor og jeg skjønner virkelig ikke problemet. Å nekte ungdom det som oppfattes som viktigst i livet bare fordi de voksne ikke skjønner poenget, det er å bruke makt kun for å bruke makt i mine øyne.

Hvorfor er det gyldig grunn å ta en dag ekstra når man er på tur til bestemor? Hvorfor er det gyldig grunn når fotballaget skal på cup? Hvorfor er det gyldig grunn når korpset skal på tur?

Jeg tenker at elever burde ha en liten kvote fraværsdager som kan brukes etter søknad om det og som innvilges så sant det ikke skal avholdes prøver osv den aktuelle dagen. Fem dager pr skoleår f.eks.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes ikke at noen elever skal ha en kvote på ekstra fridager som kan tas ut, det er tross alt mer enn nok ferie som det er. På skolen her kan ingen ta ut en ekstra feriedag (søke permisjon) for å besøke bestemor, dra på fotballtur eller konsert - og det synes jeg er bra - unntaket er f.eks. begravelse, men det er noe helt annet. Jeg kan selvsagt velge å ta ut for å reise på ekstra ferie uten å få innvilget permisjon, men da blir det jo skulk (eventuelt løgn om sykdom) - men da uten skolens velsignelse.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Har (minst) en elev i Oslo i dag, og heldigvis hadde hun da vett til å sette ugyldig fravær da hun selv førte inn fraværet sitt. Å bruke tusenvis av kroner og mangfoldige timer på noe så inderlig fjollete er intet annet enn ren skulk, spør du meg!

En fotballturnering, et korpsstevne og besøk hos bestemor er i en ganske annen divisjon enn et medieskapt tenåringsfjols som ikke kan å "synge" annet enn "oooohh baby, baby" og som har "musikken" sin på boks. Og jeg hadde heller aldri tillatt mine barn å delta i dette hysteriet, dette er jeg faktisk redd kan komme til å gå på livet løs for enkelte. Massesuggesjon er skumle greier.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg er enig i Iiiik sin del om at hvis det skal være gyldig fravær å dra på korpstur, bør det være minst like gyldig å dra på Justin Bieberkonsert - men jeg mener at ingen av delen bør være gyldig fraværsgrunn. Får man fri til å dra på JB-konsert, bør man få fri til å dra på hvilken som helst annen konsert. Ellers synes jeg ikke at det er fjollete å bruke penger og tid på det som opptar en, om det så er Justin Bieber - og jeg synes heller ikke at musikken er så ille som enkelte skal ha det til.

Skrevet

Jeg tenker at det norske skolevesenet har en utfordring når det gjelder å håndtere fravær konsekvent. Så lenge man faktisk får fri til korpstur, bestemorbesøk osv synes jeg det er ryddig og riktig at man også får fri til konsert med Justin Bieber. Jeg liker ikke musikken og jeg blir litt skremt av hysteriet, men jeg blir ganske oppgitt over voksne som skal dømme dette nord og ned og som mener egne verdier skal styre hva som er OK for ungdom og hva som er "søppel".

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg tenker at det norske skolevesenet har en utfordring når det gjelder å håndtere fravær konsekvent. Så lenge man faktisk får fri til korpstur, bestemorbesøk osv synes jeg det er ryddig og riktig at man også får fri til konsert med Justin Bieber. Jeg liker ikke musikken og jeg blir litt skremt av hysteriet, men jeg blir ganske oppgitt over voksne som skal dømme dette nord og ned og som mener egne verdier skal styre hva som er OK for ungdom og hva som er "søppel".

For å være ærlig, så ser jeg ikke noe galt i å rettlede barn og unge, gitt, og gjøre dem oppmerksomme på hva f.eks. dette Bever-hysteriet faktisk er.

Skrevet

Jeg ser heller ikke noe galt i å rettlede barn og ungdom og å lære dem å vurdere egne og andres handlinger og hvem de skal være, hvem de ønsker å være i relasjon til andre. Det er vel det vi voksne skal gjøre? Jeg synes bare ikke at egne meninger om JB skal være det eneste som tillegges vekt og jeg mener absolutt ikke at dette er noe man skal forby eller sette ned foten på.

Hadde min datter vært belieber ville jeg vært mer opptatt av hva hun selv synes, hvordan hun kan være seg selv i dette sirkuset, om hun kan skille egen interesse fra alle andres, hva hun tenker om hysteriet, hva ulempene kan være, hva hun liker ved ham osv. Jeg ville også satt noen grenser for hva hun kunne deltatt på. Konserten er OK, men ikke å løpe gatelangs og skrike osv.

Skrevet

Sug Lut, dine ord er poesi som alltid! ;)

Jeg får litt lyst å gråte.

Skrevet

For å være ærlig, så ser jeg ikke noe galt i å rettlede barn og unge, gitt, og gjøre dem oppmerksomme på hva f.eks. dette Bever-hysteriet faktisk er.

Så hvilken nemd skal da sitte og si hva som er godt nok? Er sydentur ok? Eller bør det være noe mer kulturelt som Roma?

Og vi har en utfordring ang fravær. Vi kan jo ikke nekte noen å være borte? Skolen kan si, nei vi synes ikke du skal, men vi kan jo ikke gjøre noe annet.

Og jeg synes faktsik det var smidig av rektor å flytte tentamen. Når du vet nesten halvparten halvparten er borte. Tentamen er uansett ett gufs fra fortiden..

Skrevet

Jeg mener som sagt tidligere i denne tråden at elever burde hatt en kvote på f eks fem dager man kan ta ut etter søknad på samme måte som jeg på jobb kan få perm uten lønn. Det hjelper lite med oppfordringer generelt, men så å innfri alle søknader. Sånn er det i hvert fall på mine barns skoler.

Og jeg heier på rektoren som lærte elevene at man kan oppnå noe ved å bruke elevdemokratiet.

Skrevet

I grunnskolen her innfris alt, og det er jo fint ettersom jeg har oval høstferie.. og tar med min datter til syden, noe som medfører 2-3 dager ekstra fravær for henne.

På vgs hvor jeg jobber avslår vi alt, og elevene reiser likevel.

Skrevet

Omtrent som hos oss. Foreldremøtene brukes til formaninger om 190 skoledager og 175 firdager og ikke ta ut fri utenom skolens ferier. Allikevel innvilges alt. Er så inkonsekvent som det går an.

Tror egentlig tiden for at alle har ferie samtidig er over for lenge siden. Da hadde det vært bedre å innrette systemet slik at føringene er mer i tråd med praksis.

Når videregåendeelever reiser allikevel, så er vel det verste som kan skje at fraværet blir så høyt at det ikke er grunnlag for å sette karakterer? Synes til og med å ha observert høyt fravær etter at permisjonssøknader ikke har blitt innvilget og så legger skolen i etterkant til rette for ekstra innleveringer, presentasjoner eller prøver som skaper grunnlag for karaktersetting allikevel. Det er jo virkelig å skyte seg selv i foten...

Skrevet

Omtrent som hos oss. Foreldremøtene brukes til formaninger om 190 skoledager og 175 firdager og ikke ta ut fri utenom skolens ferier. Allikevel innvilges alt. Er så inkonsekvent som det går an.

Tror egentlig tiden for at alle har ferie samtidig er over for lenge siden. Da hadde det vært bedre å innrette systemet slik at føringene er mer i tråd med praksis.

Når videregåendeelever reiser allikevel, så er vel det verste som kan skje at fraværet blir så høyt at det ikke er grunnlag for å sette karakterer? Synes til og med å ha observert høyt fravær etter at permisjonssøknader ikke har blitt innvilget og så legger skolen i etterkant til rette for ekstra innleveringer, presentasjoner eller prøver som skaper grunnlag for karaktersetting allikevel. Det er jo virkelig å skyte seg selv i foten...

Vi er jo forpliktet til å skaffe oss grunnlag for vurdering.. vi må skrive to sider (minst) med dokumentasjon på hva vi har gjort for å advare eleven, og for å skaffe oss vurderingsgrunnlag før vi får lov til å sette IV på en elev. Så jeg logger smser og telefonsamtaler i rikt monn.

Men grunnskolen har vel en ullen paragraf med 10 velferdsdager pr skoleår, som ikke har noen lovfestet bruk. Så jeg søker alltid velferdspermisjon for mine..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tenker at jeg er bare gammel og grinete som har glemt hvordan det var å være fjortis så det er like greit at jeg holder munn, men sånn ps. jeg heier på ungdommene ;)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg heier ikke på ungdommen. Jeg heier på de som hadde hatt guts nok til at det var noe som helst opprør i det, de som hadde villet det nok til å dra uansett konsekvensene, ikke de som nå får brolagt veien til den endelige erkjennelsen av at de skal alltid få det de ønsker seg for verden dreier seg om dem. Jeg heier ikke på noen som går i flokk.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Jeg heier ikke på ungdommen. Jeg heier på de som hadde hatt guts nok til at det var noe som helst opprør i det, de som hadde villet det nok til å dra uansett konsekvensene, ikke de som nå får brolagt veien til den endelige erkjennelsen av at de skal alltid få det de ønsker seg for verden dreier seg om dem. Jeg heier ikke på noen som går i flokk.

Å gå i flokk er også et standpunkt og jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så ille å gå i flokk. Flokken gir samhold og tilhørighet. Musikk kan gi samhold og tilhørighet. At jeg ikke liker musikken er fordi jeg er så gammel at jeg ikke skjønner den, eller liker den, og det er greit. Det skal ikke hindre de unge fra å ha det kjekt eller å få litt spillerom i en ellers så kanskje grå hverdagen, mener jeg ;)

Endret av Lykke Fryd ♥
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har null problem med musikeren JB, han er en talentfull unggutt som har fått en mulighet få er forunt. Men fenomenet JB som millionbutikk er noe annet, og jeg har ingen sympati for flokker noensinne.

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Er ikke overbegeistret for belibers, men når han og apparatet rundt selger meet and greet bileter burde han jo faktisk si hei og hilse med et håndtrykk. Det er jo normal hilsing.

Hadde han hilst normalt og de klagde på at de ikke fikk en klem ville jeg syns de var kravstore, men kjøper du en " møt og hils" bilett må man jo kunne forvente at man blir hilst på.

Hva er denne meet and greet greia foresten? Driver andre band med det? Syns det drar uttrykket å selge seg selv som artist litt vel langt.

Gjest sug lut
Skrevet

Meet and greet er vanlig. Mange band administrerer det gjennom fanklubben. Jeg tror man kan si at det er stor forskjell på hva man kan regne med å få på meet and greet, rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...