Gå til innhold

Baksnakking! Hva er baksnakking for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det å baksnakke en person dersom man snakker med vennene sine om den aktuelle personen, f.eks at vedkommende er fryktelig sær og hun/han gjorde ditt og datt. Hva er egentlig baksnakking? Alle har jo noe meninger om enkelte..

Anonym poster: af64fcf60da7b093336c1c16eee0597f

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Baksnakking er for meg ting man ikke våger eller vil si direkte til den det gjelder, men som man sier til andre.

Skrevet

baksnakking er for meg et uttrykk som hører tenårene til. Jeg er da fullt inneforstått med at alle ikke liker meg, og at de som liker meg, ikke liker alt ved meg. Om de nevner det til mannen sin, en kollega eller en felles venninne gjør meg ingen verdens ting.

Om man sprer ting om andre for å være djevelsk blir det noe litt annet, men da er det for meg enten illojalitet eller mer sabotasje/trakassering, og ikke baksnakking.

Anonym poster: e134d01405d638368996acdbb0ea95af

Skrevet

Baksnakking er når man sier noe negativt om en person som man snakker fint til når man møter dem face to face.

Anonym poster: 3f63955bb8144c465d2aecaccb791572

Skrevet

Jeg tenker at alt dette er baksnakking. Men all baksnakking trenger ikke være veldig negativ/skadelig. Kommer an på hvilke konsekvenser det får.

Feks. mener jeg at det er baksnakking å snakke negativt om en felles bekjent, men om den andre aldri får høre det og man ikke oppfører seg mer negativt mot vedkommende, er det ikke skjedd noen skade. Baksnakking er det likevel.

Anonym poster: 1b6539c387d69b5efc0f8c24c518bf59

Skrevet

Baksnakking for meg, er når man setter personen i et dårlig lys. Det er hyggelig å prate fint om andre, men har man ikke noe godt å si, så bør man tie! Om det er snakk om å hjelpe en person ut av en krise, blir en annen sak selvfølgelig:-)

Skrevet (endret)

Er det å baksnakke en person dersom man snakker med vennene sine om den aktuelle personen, f.eks at vedkommende er fryktelig sær og hun/han gjorde ditt og datt. Hva er egentlig baksnakking? Alle har jo noe meninger om enkelte..

Anonym poster: af64fcf60da7b093336c1c16eee0597f

Nære venner kan en tillate seg mer med, men med kolleger, skolekamerater og andre venner så vil dette kunne være baksnakking hvis ikke det som sies er positivt eller viktig å fortelle videre. Dersom det som sies ikke består Sokrates test, så er det baksnakking.

Sokrates sa “før du forteller meg noe som helst om min venn vil jeg at informasjonen din skal filtreres. Det første filteret er sannhet. Er du sikker på at det du skal fortelle meg er korrekt (sant)?”.

“Nei” svarte mannen “jeg hørte akkurat om det og..”.

“OK” sa Sokrates, “så du vet ikke sikkert om det du skal fortelle er sant eller usant. La oss prøve det andre filteret. Det er et filter jeg kaller godhet. Er det du skal fortelle meg om min venn noe som er bra?”.

“Vel, det er vel nærmest det omvendte…”. “Jaha” sa Sokrates, “du vil fortelle meg noe dårlig om ham, og du er ikke sikker på at det er sant heller. Du kan likevel passere det tredje filteret – et filter jeg kaller nyttig. Er det du skal fortelle meg om min venn nyttig eller nødvendig for meg å vite av en årsak?”. “Nei, egentlig ikke” svarte mannen.

“Så konklusjonen er altså som følger” sier Sokrates – “det du skal fortelle meg er kanskje ikke sant, det er ikke bra og heller ikke nyttig, hvorfor vil du fortelle meg det i det hele tatt?”

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

I utgangspunktet snakke negativt om noen med noen andre. Jeg vil for min del si at hvis det vil føles ubehagelig om du oppdaget at den du snakket om stod å hørte på uten at du visste om det er det ikke pent. Men allerede før jeg er ferdig med å skrive dette finner jeg jo unntak, så det var heller ikke god nok regel. F.eks. vil sensitiv informasjon (ungkar/skilt/barnløs...) være nyttig for ikke å tråkke i baret senere, og det er ikke nødvendigvis baksnakking, og det å si at "hvis den personen var singel kunne jeg tenke meg..." vil føles ubehagelig selv om det ikke nødvendigvis er baksnakking. Men stort sett er det kanskje en grei regel.

Anonym poster: 5d249511100b6174b315eafdd272a5a6

Gjest sussie77
Skrevet

Baksnakking er for meg ting man ikke våger eller vil si direkte til den det gjelder, men som man sier til andre.

Enig.

Skrevet

Baksnakking er sånn som min mor og søster holder på med mot meg. Snakker negativt om alt jeg gjør og sier når jeg ikke er tilstede, men super hyggelige når jeg er i nærheten. Falskt!

Anonym poster: 8a4ae7c9b975c347c13fe35c13b62c61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...