Gå til innhold

Lurer litt på sykmelding, lønn og da mammaperm.


CathrinaL

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp da jeg hører så mye forskjellig Jeg setter STOR pris på deres kommentarer :)

 

Jobber 20% i 3 år

Var sykmeldt i 4-5 mnd

Byttet da jobb til 50% i November

Januar fikk jeg 100%

 

Det jeg da lurer på er at folk sier til meg at jeg må ha jobbet minst 6 mnd får og få krav på ''100%'' lønn når jeg da skal ut i mammaperm.

Stemmer dette?

 

Så har jeg leddgikt og sliter ekstremt mye nå med graviditet og vond rygg på jobb. Piner meg gjennom dette så jeg ikke plutselig ender opp med små penger når jeg går ut i perm.

Jeg lurer da også på kan jeg virkelig ikke sykemelde meg innen de 6 mnd?

 

Altså jeg må jobbe helt til 3 uker før termin om jeg skal klare og hatt jobben her i 6 mnd.

Jeg har egentlig fått sykemeld av lege en mnd. Men da har jeg bare ''jobbet'' 5 mnd. så vet ikke hvordan de regner ut dette når jeg går ut i permisjon?

 

Sorry rare skrivingen her, datt litt ut å inn under skriving da jeg måtte ta kunder i mellomtiden også. Håper dere forstår mine spørsmål evt rop ut skal jeg forklare på nytt :P

 

Takk får svar!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykemelding regnes også som opptjening til permisjon, ifht til 6 mnd med jobb, så om du blir sykemeldt så har ikke det noe å si. Med ene min jobbet jeg bare 5 mnd i den timnd-perioden, og var syemeldt resten, fikk likevel 100% lønn under permisjon

 

Anonym poster: e9f4a44c2b059a292bb877b7909d3758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykmelding er, som #2 sier, likestilt med jobb i forhold til opptjening av foreldrepenger.

 

Anonym poster: 247a3498091317a7437f38fb1bc65d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver heller ikke å ha jobbet 6 mndr med 100% stilling, Har du vært i inntektsgivende arbeid i 6 av de 10 siste månedene har du rett på foreldrepenger.

 

Så kommer fastsettelsen av foreldrepenger Som hovedregel skal du ha foreldrepenger med utgangspunkt i den inntekten du har ved permisjonsstart (dvs 100% stilling for deg)

 

Sykepenger er likestilt som jobb ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...