Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Hvor mye av det som skjer på skolen blir skrevet ned om elven? I går var det et barn som utagerte noe voldsomt (sinne rettet mot alle som var i nærheten), såpass at de ikke turte å sende barnet på bussen. Barnet mitt snakket om dette i går for hun syntes det var skremmende, vi hadde besøk av noen som jobber i barnevernet ( venner av meg) som sa at dette ble skrevet ned i skolepapirene til barnet. Stemmer det? Hva er prosedyren? Har skolen meldeplikt til sånne tilfeller, eller bare skriver de det inn i papirene til barnet og ser ann videre? Hva slags tilfeller skrives det opp? Kjente jeg ble veldig skeptisk mtp hva de skriver om mine "engler" på skolen, og hvor lenge henger det ved mine barn? Har jeg som foreldre innsynsrett i disse papirene? Hvem av de ansatte har innsynsrett? Kan alle ansatte sjekke opp mitt barn f.eks? Kan papirene utleveres, følger barneskolepapirene over til ungsomskolen? Anonym poster: 68e8d055c544587db5b0554175928681
Gjest Julia1984 Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Stemmer ikke helt det dine venner sier, er krittmerket komplisert. Uansett, DU har full rett til å kunne i elevarkivet til ditt barn
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Til å se skulle det stå Hva er det som ikke stemmer? Må innrømme at dette er ikke noe som jeg har ofret en tanke før i går. Barna mine er ikke utagarende, men de gjør jo noe sprell. Hvordan fungerer elevarkivet og hva skal skrives inn der blir vel et bedre spørsmål? Anonym poster: 33fde8a7fad7aee250b19538b7a9c6e6
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Jeg jobber ikke på skole, men har familie som gjør det. Slik jeg forsto det, så blir alvorlige/bemerkelsesverdige hendelser skrevet ned slik at lærerne kan ta opp evt problem på internmøter og med foreldre i ettertid. Da kan man lettere ta stilling til om barnet har behov for ekstrahjelp/utredning. Så papirene blir hovedsakelig brukt internt eller som "huskelapper" for den aktuelle lærern. Er det mistanke om omsorgssvikt e.l. kan de ta kontakt med barnevernet, men det er jo heldigvis sjeldent Det skal myyyyye til før det skjer... Papirer fra barneskolen blir heller ikke med videre til ungdomsskolen med mindre DU sørger for det. Og "normale" barn har ganske så kjedelige dokumenter Anonym poster: 9bb9f5b16edaf5664181e827c8d9e6a7
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Glemte å si; elevarkivet er mest for at lærern skal holde styr på hvem som kan/gjør hva. De skal sette karakterer/vurderinger og gi tilbakemelding til foreldrene på foreldremøter. Det kan være f.eks hvilke fag eleven er god i, hvilke fag som trenger mer øvelser i, kanskje litt om hvordan eleven er i klassen (stille, høylytt, mobbeoffer, engel, inkluderende, einstøing... ) Egentlig det som du får vite på møter med kontaktlærer . Og lærerne har som regel maaaange elever, så de skriver ikke akkuratt lange avhandlinger om enhver Anonym poster: 9bb9f5b16edaf5664181e827c8d9e6a7
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 jeg er lærer. Hos oss skriver vi ned det som kan ha betydning for senere. Noe er vi mer strenge på fks. navnbruk på lærere eller andre elever. Vi skriver alltid ned juks, vi loggfører alle møter. Elevmappa fungerer også litt som "bevis" for senere dersom noe skulle komme opp. Da kan vi se på alt vi har dokumentert. Jeg har også skrevet ut mail fra foreldrene og lagt der dersom jeg føler det er tryggest... Anonym poster: 9285b8c4174772e8bb95a0d305b2b381
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Jeg jobber på skole og har ansvar for elevarkivet. Hva som legges der kommer i noen grad an på lærerne. Hvis det skjer alvorlige episoder med elevene i skoletida skal lærerne helst lage et internt notat somlegges på mappa, sånn at vi har dokumentasjon hvis det skulle trenges senere. Skolen har meldeplikt til barneverntjensten hvis de er bekymret for om atferd e.l. kan skyldes forhold i hjemmet. Men her må de bruke skjønn, det er ikke all utagering som skyldes omsorgssvikt. Det skal mye til for å ta ting ut fra elevmappen. Hvis det ligger ting der som du mener er helt feil, og skolen ikke vil fjerne det, er Fylkesmannen rette instansen å klage til. Du har i prinsippet full innsynsrett, med visse unntak; for eksempel hvis foreldrene ikke bor sammen og det er saker der fra barneverntjenesten som gir opplysninger om forhold i det andre hjemmet, får du ikke lese dette. Elevmappen følger barnet gjennom hele grunnskolen. Hvis barnet går over til en annen skole når det begynner på ungdomsskolen som en del av det normale skoleløpet, følger elevmappen med uten at innholdet i den endres. Hvis du flytter skal du samtykke til at elevmappen sendes til ny skole, da kan du også protestere hvis det er enkeltsaker som du synes ikke skal sendes - men vi sender bare saker som er relevante for den nye skolen, f.eks dokumenter som beskriver behov for spesialundervisning. Kontorpersonalet, rektor og kontaktlærere har alltid tilgang til mappen din. Faglærere leser iblant mapper hvis de føler de bør vite mer om enkelte elever. Hvis det er assistenter og spesialpedagoger som jobber med barnet ditt, vil de også lese den. Ellers er reglene strenge for oppbevaring av og innsyn i mappene, skolene er svært oppmerksomme på at det kan stå en del personlige opplysninger der, og passer godt på. Men - de barna som ikke har spesialundervisning eller får hjelp av barneverntjeneste eller BUP, de har svært tynne og kjedelige mapper, da ligger det stort sett bare innmeldingsskjema til 1. klasse, et par kartleggingsprøver og månedsrapporter og kanskje en søknad om fri til å reise til syden eller bestemor der Anonym poster: 2e9b3ea160ec2ec41b71c3c69446a644
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå