Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Hva er de største utfordringene? Hva må man passe på? Er det vanskelig å oppdra den og å få den til å ikke bjeffe/gneldre/bite folk/bite i stykker sko o.lign/tigge/tisse inne? Hvordan var forholdet barn/valp? Når begynte den å kunne være alene hjemme litt? Anonym poster: ae6e75fcba68e16610b043651ffd11c1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Tissing. Oppdragelse skjer over tid, slik som med et barn.. Barn/valp - gøy Måtte med en gang, gnål og hyling i mange mnd. (være hjemme alene) Anonym poster: 2a353accec06a8a04d3925a5b2e39431
Strandloppa og lillebror Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Hva slags rase er det snakk om? Noen raser er relativt enkle å oppdra, mens andre må man gjennom hele livet hele tiden markere lederrollen og at menneskene er den dominerende part. Det er mye jobb. Husk at hunder er flokkdyr som skal behandles som et dyr, men samtidig integreres i familien. En hund som biter på ting (les ødelegger) og bjeffer/uler , føler seg nervøs og ikke inkludert. Sett deg litt inn i hvordan hunder oppfatter ting, så kommer du langt. En god regel er å være en bestemt og konsekven.t. leder. Det er lettest for hunden å forholde seg til.
Pesta Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Hva er de største utfordringene? Tissing og lydighetstrening (gå pent i bånd, høre etter "kom hit" osv) Hva må man passe på? Pass på at du har nok tid, energi og lyst til å lykkes med valpetreninga! Det er vanskelig å ikke ha litt lyst til å kjefte på valpen den ørtende gangen du tråkker i tiss/bæsj og må bytte sokker Vår ble husrein ganske fort da, men vet om flere hvor det har tatt månedsvis. Er det vanskelig å oppdra den og å få den til å ikke bjeffe/gneldre/bite folk/bite i stykker sko o.lign/tigge/tisse inne? Alt til sin tid, du får ikke trent hunden på alt dette med én gang. Men er du konsekvent nok og gir god belønning til hunden, så skal slike ting som hoppe/bite/tigge gå relativt greit, etter min erfaring. Hvordan var forholdet barn/valp? Vi hadde baby på 10mnd da vi fikk valp, det var mye arbeid men også kos. Når begynte den å kunne være alene hjemme litt? Du må se an hunden, noen er nervøse mens andre tåler avstand litt bedre. Det må trenes på. Vi begynte treningen da hunden var vel 3 mnd, pga at jeg skulle ut i jobb etter permisjon.
Askepott 3 barnsmor Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Jeg har nettopp fått en valp på 10uker og utfordringen er tissing inne og det at hun klør i tennene og gjerne vil lekebite med barna og det er vondt. Ellers er det veldig koslig med valp og veldig gøy for barna. Vi øver på å venne seg litt til bur og nå etter 5dager ser jeg allerede fremskritt.
Pesta Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Hva slags rase er det snakk om? Noen raser er relativt enkle å oppdra, mens andre må man gjennom hele livet hele tiden markere lederrollen og at menneskene er den dominerende part. Det er mye jobb. Husk at hunder er flokkdyr som skal behandles som et dyr, men samtidig integreres i familien. En hund som biter på ting (les ødelegger) og bjeffer/uler , føler seg nervøs og ikke inkludert. Sett deg litt inn i hvordan hunder oppfatter ting, så kommer du langt. En god regel er å være en bestemt og konsekven.t. leder. Det er lettest for hunden å forholde seg til. Må bare si at en valp behøver ikke være nervøs eller ikke føle seg inkludert for å bite på ting, det gjør de fordi det klør i tennene. Akkurat som babyer. Vi har ennå merker på gulvlistene etter vår valp, og det er en høyst inkludert og trygg hund i dag ;-) HI spurte om valper, ikke voksne hunder. Ellers er jeg enig i det du skriver!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 Alt dette vil variere fra rase til rase og fra individ til individ. Anbefaler deg å kontakte oppdrettere av de rasene du vurderer, de vil kunne fortelle deg mer og gi deg gode råd på veien. Kjøper du valp av en seriøs oppdretter, er gjerne gode råd så lenge hunden lever inkludert i prisen! Disse vil også kunne vurdere om den rasen du ønsker deg faktisk passer for dere. Det er svært stor forskjell på hva ulike raser trenger når det kommer til både mosjon, mental stimuli, pelsstell osv. Og det er stor forskjell i forhold til hva som er hundens opprinnelige bruksområde. Selv har jeg mynder, som i utgangspunktet er drivende jakthunder, og en av mine største utfordringer har vært innkalling - de jager alt som rører seg. Ønsker deg lykke til med valpekjøp og valg av rase. Anonym poster: 10bfe343acc22184b03aa4450dc197b9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Har inntrykk av at tispene kan være litt vaanskeligere enn hannhundene med tanke på at de gjerne vil være leder. Altså en tispe kan være litt vanskeligere å sette på plass. Men kommer helt sikkert ann på rasen Jeg hadde BC i mange år, de er lettlærte, men trenger hjernetrim Blir mye nei i begynnelsen, men også myyye kos Syns valpetiden gikk over all forventning egentlig, men igjen, tror det er litt rasestyrt. Vi hadde ikke barn da vi fikk valp. Han var tre år før første kom, og da så han på det som sin oppgave å beskytte den her lille og det gjorde han til den dagen han gikk bort. Mitt tips er belønning, masse skryt når den gjør fra seg ute og masse kos Anonym poster: 7e432474c57ae359e5d2e934c2e42c26
Anonym bruker Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 Tusen takk for mange gode råd og kommentarer! Voff! HI Anonym poster: ae6e75fcba68e16610b043651ffd11c1
Strandloppa og lillebror Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 Hva slags rase er det snakk om? Noen raser er relativt enkle å oppdra, mens andre må man gjennom hele livet hele tiden markere lederrollen og at menneskene er den dominerende part. Det er mye jobb. Husk at hunder er flokkdyr som skal behandles som et dyr, men samtidig integreres i familien. En hund som biter på ting (les ødelegger) og bjeffer/uler , føler seg nervøs og ikke inkludert. Sett deg litt inn i hvordan hunder oppfatter ting, så kommer du langt. En god regel er å være en bestemt og konsekven.t. leder. Det er lettest for hunden å forholde seg til. Må bare si at en valp behøver ikke være nervøs eller ikke føle seg inkludert for å bite på ting, det gjør de fordi det klør i tennene. Akkurat som babyer. Vi har ennå merker på gulvlistene etter vår valp, og det er en høyst inkludert og trygg hund i dag ;-) HI spurte om valper, ikke voksne hunder. Ellers er jeg enig i det du skriver! det med biting gjaldt selvsagt voksne hunder ja. Det er riktig at de klør i de små pirayatennene sine når de er små;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå