Gå til innhold

Bekkensmerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 30 og i går fikk jeg vesentlig mye mer smerter i bekkenet enn jeg har hatt før, det sitter i venstre hofte/rumpe og det er så ille at jeg halter og på kvelden greide jeg ikke belaste foten i det hele tatt. Å reise seg opp fra sittende er veldig vondt og i det hele tatt å bevege seg. I dag da jeg våknet var det like ille og vanskelig å få på seg klær osv.

Vet ikke hva jeg bør gjøre nå, er lege rette instans å henvende seg, eller bør man ringe fysioterapeut? jordmor?

Skjønner ikke hvordan jeg evt skal komme meg til lege når jeg knapt klarer å gå :(

Er det vanlig at det kan bli så ille bare på en dag? Kan det være noe annet?

Noen som har råd til meg? Uff kjenner jeg blir veldig lei meg av dette..er det slik det skal bli resten av svangerskapet nå..

Anonym poster: d591ac68a8089f88ab18e6ca9a65c35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tar det med ro og slapper av litt nå, så vil jeg tro det blir bedre. Jeg slet også med bekkenet, og det hjalp betraktelig å jobbe mindre og begynne å trene. Noen kan ikke jobbe i det hele tatt.

Ring lege å få time idag :)

Skrevet

Takk for svar, skal ringe så fort legen åpner nå. Men litt "rart" at det ble så ille på en dag jeg faktisk hadde fri?? jeg gjorde muligens litt for mye i går da..vasket over gulv og litt forskjellig. Men var ikke på jobb.

Anonym poster: 276fb2ea60397c3e3d28a6403b180ac0

Skrevet

Jeg har hatt bekkenproblemer hele dette svangerskapet (mot ingenting sist sv.skap), og har derfor vært sykemeldt siden jeg var ca 3 måneder på vei... Og det blir dessverre bare verre og verre her hos meg.. Nå er jeg 36+3, var på en ul på sykehuset i går og hadde to timer til overs å slå ihjel før jeg skulle inn på en time hos bilpleie med bilen, men etter en time på kjøpesenteret i fryktelig sakte tempo måtte jeg bare sette meg i bilen å vente den siste timen med en kaffe og en is..

Beste medisin mot dette er vel dessverre bare å sette seg ned og ta livet med ro.. Gjør litt mindre enn du tror du klarer de dagene du er bra, så slipper du "straff" dagen etter. :-)

Skrevet

Men er det sånn at man må til fysio eller kommer legen mest sannsynlig bare til å sykemelde meg mer? (jeg er alt sykemeldt en prosentdel) Fikk legetime nå om bare en time så får vel høre hva hun har å si da.

Queen men du greier å gå og trenger ikke krykker osv? går du til behandling?

Er litt stressa nå fordi jeg føler meg så hemmet når jeg ikke klarer å røre meg nesten og har en liten en som må tas vare på også + at mannen skal reise bort en uke nå med jobben :/

Skrevet

Her kjenner jeg bekkensmertene som nettopp stiv og vond rompe. Den store setemuskelen får skikkelig kjørt seg når bekkenet er ustabilt. Det kan hende du har fått en låsning som gjør at muskulaturen sliter, og det kan jo komme veldig raskt! I begge mine svangerskap har jeg gått til både fysio- og manuellterapeut, men har ikke hatt særlig hjelp av dette. Nå går jeg hos naprapat fra før av andre årsaker, og kommer til å holde meg til han så lenge han ønsker å behandle meg.

Er i uke 17 nå og selv om jeg kjenner at symfysen vakler og at jeg blir stiv utover kvelden, så fungerer det foreløpig veldig bra. Her hjelper kun hvile. Trening gjør ting verre, så det har jeg ingen intensjoner om å forsøke en gang ;-)

Legen kan sansynligvis kke gjør stort for deg, så jeg ville oppsøkt naprapat eller kiropraktor. Så fort som mulig!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fullt mulig. Jeg gikk fra 0 smerter til smertehelvette på en natt i uke 15. Er uke 28 nå og er fortsatt like vond. Symfyseløsning og bekkensmerter. Kan gå, men det gjør vondt.

Får behandling av fysio en gang i uka, kiropraktor en gang i uka, og prøver å få til bassengtrening 2 ganger i uka (ikke lett, da jeg ikke klarer å kle på meg selv uten at det tar hundre år)

Kom deg til behandling asap! Og få litt mer sykemelding (sa hun som fortsatt er i jobb...)

God bedring!

Skrevet (endret)

Men er det sånn at man må til fysio eller kommer legen mest sannsynlig bare til å sykemelde meg mer? (jeg er alt sykemeldt en prosentdel) Fikk legetime nå om bare en time så får vel høre hva hun har å si da.

Queen men du greier å gå og trenger ikke krykker osv? går du til behandling?

Er litt stressa nå fordi jeg føler meg så hemmet når jeg ikke klarer å røre meg nesten og har en liten en som må tas vare på også + at mannen skal reise bort en uke nå med jobben :/

Klarer å gå, men ser ut som en gås da.. Vagger frem og tilbake og halter.. Varierer hvilken side som gjør mest vondt, men alt gjør vondt, sitte, ligge, stå, gå osv osv.

Legen min sa at det var ikke noe vits med fysioterapi da det var hormoner som gjorde at plagene kom, og at babyen blir tyngre og kommer nedover i bekkenet gjør det enda verre, men det kan man jo ikke gjøre noe med. Om det vedvarte etter fødsel så skulle jeg få behandling.

Om jeg gjør mye husarbeid en dag, så blir det krykker på kvelden, eller om jeg vet jeg skal gå mye så tar jeg med krykkene.

Prøver å unngå situasjoner hvor jeg må gå mye for det betyr flere dager etterpå som nærmest blir låst i sofaen, krykker for å komme seg rundt og lite nattesøvn.. Så er bare å smøre seg med tolmodiget og telle ned dagene mot termin. :-)

Endret av Queen_of_the_road*ny_spire
Skrevet

Da har jeg vært hos lege og ble mer sykemeldt, hun ville sykemelde meg helt, men jeg trumfet gjennom en liten prosentdel..blir gal hvis jeg må gå hjemme hele uka!

Men hun mente at det kanskje var muskulært og ikke bekkenløsning, selv om det var kjempevondt når hun trykket på bekkenet fremme (der har jeg ikke vondt når jeg går), og har jo vondt da på den ene siden på rumpa når jeg går/halter.. ellers var det fin bevegelse sa hun. Jeg trengte ikke gå til fysio mente hun men heller hvile mer og være i bevegelse etter hvordan det kjentes ut. Håper dette ikke blir verre og verre..men positivt at det kanskje ikke er bekkenet, men uansett veldig vondt å gå, reise seg, ligge osv osv.. håper bare det er rett vurdering av henne at jeg ikke skal gå til behandling, hører så mye forskjellig om det!

Jeg spurte om det var farlig om jeg belastet foten selv om det var vondt og det var det ikke sa hun, føles nemlig som alt svikter i blant og det er syyykt vondt, blir jo redd jeg skal knekke av et eller annet. Men men, får bare hvile meg jeg da så godt det går.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...